گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (اردیبهشت ۱۴۰۳)

منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

0

افتتاحیه انجمن نابینایان در ارسنجان

در ادامه، گزارشی از اقدام انجمن نابینایان ایران در طول ماه گذشته تقدیم حضور شما می‌شود. همچنین می‌توانید مشروح این گزارش را با صدای مهندس منصور شادکام، در پادکست ضمیمه، از طریق وبگاه و کانال‌های نسل مانا در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی دریافت کنید و بشنوید.

ضمن عرض سلام و ادب و احترام حضور شما مخاطبان محترم! بدین‌وسیله از زحمات تحریریۀ نسل مانا و نیکوکارانی که همیشه همراه انجمن هستند، تشکر و قدردانی کنم. همچنین مناسبت‌هایی که در اردیبهشت‌ماه پشت سر گذاشتیم، یعنی روز کارگر و روز معلم را خدمت کارگران زحمتکش و معلمان عزیز، به‌ویژه استادان نابینا و کم‌بینا تبریک می‌گویم.

انجمن نابینایان ایران همواره تلاش می‌کند صدای جامعۀ هدف را به گوش مسئولین برساند و مطالبه‌گر اهداف و خواسته‌های جامعۀ افراد با آسیب بینایی باشد؛ در همین راستا در این ماه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شرکت کردیم و مسائل و مشکلات افراد نابینا را در حوزۀ فرهنگ، به‌ویژه کتاب و کتاب‌خوانی مطرح کردیم. با توجه به تمام پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر داشته‌ایم، متأسفانه هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد؛ برای مثال کتاب‌خانه‌ها و کتاب‌های دانشگاهی برای افراد با آسیب بینایی دسترس‌پذیر نیستند. برای برطرف شدن این مشکل با شرکتی به ‌نام «سایه‌بان‌پی» تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که با اجرایی شدن آن، اتفاق‌های خوبی در این حوزه رخ خواهد داد. همچنین اقدام به راه‌اندازی چاپخانۀ بریل در دفتر نابینایان ایران کردیم که برخی از تجهیزات مورد نیاز آن تهیه شده و برخی نیز در دست تهیه است. امیدواریم با حمایت افراد نیکوکار و نهاد‌هایی که دغدغۀ مسئولیت اجتماعی دارند بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن این چاپخانه را تکمیل کنیم که تسهیلگر رفع نیاز‌های مطالعاتی افراد با آسیب بینایی باشد.

یکی از اهداف مهم انجمن در طول سال‌های فعالیتش این بوده است که مکان دفترهای نمایندگی استان‌ها استیجاری نباشد و متعلق به خود انجمن نابینایان ایران باشد؛ در همین راستا دفتر نمایندگی در شهرستان ارسنجان، در مکان جدید، افتتاح خواهد شد. در حاشیۀ جلسۀ بازدید جهیزیه در شهرستان ارسنجان، موضوع استیجاری بودن دفتر نمایندگی و کتاب‌خانۀ انجمن مطرح شد و در همان جلسه، یکی از نیکوکاران محترم قطعه‌زمینی برای این هدف هدیه کردند. بنا بر پیگیری‌ها و اقدام به عمل آمده، مجوزهای لازم اخذ و در این ماه کلنگ ساخت این مجموعه بر زمین زده شد که امیدواریم مجموعۀ فرهنگی، آموزشی و خدماتی خوبی برای خدمت به افراد با آسیب بینایی شهرستان ارسنجان و شهرستان‌های هم‌جوار ایجاد شود. آرزو می‌کنیم در آینده‌ای نزدیک، شاهد افتتاح این پروژه باشیم و مثل آماده‌سازی پروژه‌های دیگر طولانی نشود.

علاوه بر اینها تخصیص سهمیۀ کاغذ انتشار ماه‌نامۀ نسل مانا را پیگیری کردیم و امیدواریم با توجه به مکاتباتی که با وزارت فرهنگ و ارشاد داشته‌ایم؛ سهمیۀ کاغذی که در نظر داریم به ماه‌نامۀ نسل مانا تخصیص داده شود. ماه‌نامۀ نسل مانا، تنها ماه‌نامۀ تخصصی در حوزۀ افراد با آسیب بینایی است و از وزیر محترم خواستار حمایت هستیم تا این نشریه هم مانند سایر نشریات به تعطیلی و بایگانی کشیده نشود. امیدواریم این نشریه با دریافت حمایت‌های لازم بتواند به نحو شایسته، خدمات ارزنده‌ای به جامعۀ افراد با آسیب بینایی ارائه کند. با توجه به راه‌اندازی چاپخانۀ بریل، دست یاری به‌سوی نهادها و شرکت‌هایی که دغدغۀ مسئولیت اجتماعی دارند دراز می‌کنیم تا بتوانیم بخشی از چاپ بریل ماه‌نامۀ نسل مانا را در این مرکز انجام دهیم. همان‌گونه که مستحضر هستید انجمن هیچ‌گونه بودجۀ دولتی ندارد و با همکاری افراد نیکوکار و ارگان‌های دولتی و غیردولتی دغدغه‌مند در راستای اهدافش گام بر‌می‌دارد. امیدواریم بتوانیم خدماتی که در شأن افراد نابینا و کم‌بینا باشد ارائه کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --