گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (خرداد ۱۴۰۳)

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

0

تور بابلسر انخجمن نابینایان ایران

مخاطبان گرامی! در ادامه گزارش مختصری از اقدامات انجمن نابینایان ایران در خرداد‌ماه را می‌خوانید. شما می‌توانید فایل صوتی مشروح این گزارش را که در قالب گفتگوی امیر سرمدی، مدیر‌مسئول نسل مانا، با منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، تهیه شده است؛ از وبگاه و کانال‌های نسل مانا در شبکه‌های اجتماعی، دریافت کنید و بشنوید.

ضمن عرض سلام و احترام خدمت مخاطبان محترم نسل مانا، از زحمات تحریریۀ نسل مانا که همواره می‌کوشند مطالب مفید و به‌روز تهیه و در زمان مقتضی منتشر کنند و همچنین از شرکت‌ها، بانک‌ها و تمام حامیان محترمی که همواره یاریگر نسل مانا و انجمن نابینایان ایران هستند؛ تشکر و قدردانی می‌کنم.

در گزارش ماه گذشته، کلیات مراسم کلنگ‌زنی دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران و کتابخانۀ دیجیتال شهرستان ارسنجان را به اطلاع شما مخاطبان گرامی رساندیم. در این مراسم، مسئولین شهرستان ازجمله نمایندۀ مجلس شورای اسلامی، فرماندار، امام‌جمعه، رئیس دادگستری، دادستان، شهردار، اعضای شورای شهر ارسنجان و خیرین و افراد نابینای شهرستان و خانواده‌های ایشان و سرکار خانم رحیمی، نیکوکار محترمی که زمین را اهدا کردند به همراه فرزندانشان حضور داشتند. اتفاق‌های خوبی در این برنامه روی داد، ازجمله اهدای مبلغ صدمیلیون تومان توسط یک فرد نیکوکار و قول شهرداری برای تأمین مصالح و انشعابات رایگان و جلب همکاری فرمانداری شهرستان برای هماهنگی‌های مورد نیاز و مکاتبه با دفتر نمایندگی ولی‌فقیه. با توجه به تمامی اقدامات انجام‌شده، ان‌شاءالله در صورت پایبندی نهادها به قول‌هایشان، دفتر نمایندگی در سال ۱۴۰۴، در دهۀ کرامت، راه‌اندازی و خدمات آموزشی، توان‌بخشی، فرهنگی، رفاهی و … به نابینایان ارسنجان و شهرستان‌های حومه، ارائه خواهد شد. لازم می‌دانم از نیکوکاران و مسئولان محترم، قدردانی کنم. همچنین مقرر گردید در سال‌های آینده مراسمی برای تجلیل از افراد نیکوکار برگزار شود تا نام ایشان در یادها ماندگار باشد و دیگران نیز به انجام امور نیکی از این دست تشویق شوند.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های انجمن، برگزاری تور‌های سیاحتی و زیارتی است که در این ماه هم دو برنامه در این راستا اجرا شد. در تاریخ دهم و یازدهم خردادماه تعداد ۲۵ نفر از اعضای انجمن و همراهانشان در سیاحت گلاب‌گیری قمصر شرکت کردند و در تاریخ ۱۵ تا ۱۸ خرداد، ۵۲ نفر نیز در سفر به اردوگاه شهید عظیمی بابلسر حضور داشتند. هدف از برگزاری این برنامه‌ها افزایش تعامل و ارتقای روحیۀ افراد نابینا است. امیدواریم بتوانیم برگزاری این برنامه‌ها را گسترش دهیم و بهتر از گذشته پی بگیریم. علاقه‌مندان می‌توانند گزارش‌های تصویری این سفرها را از در وبگاه و کانال‌های نسل مانا و انجمن نابینایان ایران در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کنند.

همان‌گونه که پیش از این گزارش کرده بودیم؛ تفاهم‌نامه‌ای بین انجمن نابینایان ایران و شرکت سایبان‌پی در حال گذران مراحل پایانی انعقاد است و بر اساس این تفاهم‌نامه، اعضای انجمن نابینایان ایران، بن‌کارتی را برای خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش دریافت می‌کنند و با استفاده از آن می‌توانند ماهانه، مبلغ مشخصی را از این فروشگاه‌ها خرید کنند و تخفیف‌هایی برای خرید افراد در نظر گرفته می‌شود. همچنین تمهیداتی نیز برای بازگشت وجه اعتبار مانند استفاده از تضمین حساب یارانه‌ای یا مستمری افراد در نظر گرفته خواهد شد. با توجه به دوری مسیر انجمن و دشواری مراجعۀ افراد برای دریافت سبد کالا و فراهم شدن امکان خرید بر اساس سلیقه و نیاز هر فرد، اجرای این طرح، بسیار مفید به نظر می‌رسد که امیدواریم بتوانیم به‌خوبی آن را عملی کنیم.

با همکاری نیکوکاران همیشه همراه انجمن، چاپخانۀ مکانیزۀ بریل انجمن نابینایان ایران در دست افتتاح است. تهیۀ تجهیزات چاپخانه و آماده‌سازی ساختمان آن با هزینۀ حدود یک‌میلیارد و سیصد میلیون تومان انجام شده و از اواسط تیر‌ماه، فعالیت آن در حوزۀ چاپ و انتشار ماه‌نامۀ نسل مانا و ارائۀ خدمات به اعضای جامعۀ هدف به‌منظور تأمین نیاز‌های مطالعاتی و تهیۀ جزوه‌های دانشگاهی به خط بریل، آغاز خواهد شد. خدمات این مرکز در مرحلۀ اول محدود و با یک دستگاه چاپگر بریل انجام می‌شود. امیدواریم دستگاه‌های دولتی، ازجمله سازمان بهزیستی به‌عنوان متولی امور معلولان و وزارت ارشاد و همچنین نیکوکاران محترم با انجمن همکاری کنند تا بتوانیم امکانات بیشتری برای این چاپخانه فراهم و خدمات باکیفیت و گسترده‌ای ارائه و این پروژه را به پروژه‌ای ملی تبدیل کنیم.

نابینایان در سال‌های اخیر مغفول واقع شده‌اند و به نیاز‌های این قشر رسیدگی نشده است. نیاز است که مسئولان، چه در حوزۀ فرهنگی و چه در سایر حیطه‌های دیگر پای کار بیایند و دغدغۀ لازم در حوزۀ نیاز‌ها و خواسته‌های این قشر داشته باشند. همان‌گونه که در تبلیغات انتخاباتی، هر یک از مسئولان، فهرستی طولانی از مشکلات جامعۀ افراد دارای معلولیت تهیه می‌کنند؛ می‌بایست پس از تصدی کرسی‌های مربوط، این فهرست را فراموش نکنند و با برنامه‌ریزی دقیق به رفع این چالش‌ها بپردازند. اطمینان دارم که اگر مسئولان دغدغۀ لازم و برنامه‌ریزی صحیح داشته باشند؛ مسائل و مشکلات جامعۀ افراد دارای معلولیت در یک برنامۀ زمانی ده‌ساله مرتفع و شعار دین اسلام مبنی بر برقراری عدالت اجتماعی محقق خواهد شد.

برای تمام شما مخاطبان ارجمند، آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --