گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران ـ تیرماه ۱۴۰۳

منصور شادکام: قائم مقام انجمن نابینایان ایران

0

بازدید سفیر استرالیا از چاپخانه نسل مانا

مخاطبان گرامی در ادامه، گزارشی از عملکرد انجمن نابینایان ایران در تیرماه 1403 را می‌خوانید. همچنین می‌توانید فایل صوتی مشروح این گزارش را که در قالب مصاحبه امیر سرمدی، مدیر مسئول ماهنامه نسل مانا با مهندس منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان ایران تهیه شده از وب‌سایت، کانال‌ها و صفحات نسل مانا در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، دریافت کنید و بشنوید.

ضمن عرض سلام و احترام حضور مخاطبان محترم نسل مانا و قدردانی از زحمات تحریریه نشریه و نیکوکاران همیشه همراه ما، ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) را تسلیت عرض می‌کنم. این ایام منش و رفتار و شخصیت امام حسین (ع) را به ما یادآور می‌شود و لازم است این شخصیت، الگوی ما شیعیان باشد و فرهنگ امام حسینی در جامعه رواج یابد. فلسفه زیربنایی قیام امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر بوده، اما متأسفانه در جامعه امروز ما به چشم نمی‌خورد. پایبندی به مظاهر اخلاقی از جمله: کمک به همنوع، یاری دیگران و حفظ آبروی انسان‌ها از آرمان‌های این امام است و پیروانش می‌بایست به این اصول اخلاقی متعهد باشند و تنها به برگزاری مراسم و حفظ ظاهر بسنده نکنند. امیدواریم همه ما الگوی مناسبی در این زمینه باشیم.

در ماه گذشته تعداد ۱۳۰ سبد کالا بین اعضای انجمن توزیع شد و در حال حاضر، مشغول جمع‌آوری آمار دانش‌آموزان از دفاتر نمایندگی انجمن در استان‌ها و پیگیر تهیه لوازم‌التحریر جهت توزیع در شهریور‌ماه هستیم.

در تاریخ شانزدهم تیر‌ماه، چاپخانه بریل نسل مانا با حضور افرادی از جمله مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی و سایر بزرگوارانی که ذکر نام تمامی آن‌ها ممکن نیست، افتتاح شد. با توجه به محدودیت مراکز چاپ بریل و کمبود منابع مطالعاتی به ویژه در دسته کودک و نوجوان و کتب دانشگاهی به خط بریل، بر آنیم تا با همکاری شرکت‌ها، نهاد‌ها و افراد نیکوکار، این مرکز را گسترش دهیم و سهم بیشتری در فراهم ساختن منابع مطالعاتی به خط بریل بر عهده بگیریم.

در تاریخ هفدهم تیر‌ماه، جلسه‌ای با مدیر‌کل اداره سلامت شهرداری تهران و مسئول امور معلولان این اداره داشتیم و مقرر شد برنامه‌های مشترکی در حوزه گردشگری، در سطح شهر تهران و هیئت‌های عزاداری با همکاری انجمن نابینایان ایران و اداره سلامت شهرداری تهران برگزار گردد. امیدواریم با شکل‌گیری این همکاری، اعضای انجمن نابینایان ایران بتوانند از امکانات رفاهی و گردشگری شهرداری تهران، بهره ببرند.

همچنین در همین روز، جلسه‌ای با سرکار خانم دکتر عصمت مؤمنی، معاون کتابخانه‌ای سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور داشتیم. مطابق شیوه‌نامه جدید این سازمان، داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد، برای عضویت افراد در این نهاد الزامی است. با توجه به مصوبات جلسه مقرر شد این بند در شیوه‌نامه اصلاح گردد و افراد دارای معلولیت با مدارک پایین‌تر از کارشناسی ارشد هم بتوانند از امکانات و خدمات این سازمان و به ویژه بخش نابینایان استفاده کنند. در این جلسه، همچنین به دسترسی‌پذیری سایت کتابخانه و او‌سی‌آر کتاب‌های الکترونیک و پایان‌نامه‌های موجود در این سازمان پرداخته شد. علاوه بر این مقرر شد، همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی و پانزده کتابخانه الکترونیک انجمن نابینایان ایران با هدف رفع نیاز‌های مطالعاتی افراد با آسیب بینایی، افزایش یابد.

در تیر‌ماه 1403، انتخابات ریاست جمهوری را پشت سر گذاشتیم. لازم می‌دانم از خدمات دولت پیشین قدردانی کنم. انتخاب آقای دکتر پزشکیان را به عنوان رئیس جمهور ایران تبریک می‌گویم. دولت‌ها همواره برای رفع مشکلات و نیاز‌های افراد دارای معلولیت برنامه‌ریزی کرده‌اند. در سال‌های گذشته، قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، تصویب شد. هرچند ایراداتی در این قانون وجود دارد؛ اما حتی بودجه لازم برای اجرای کامل همین قانون هم از سوی دولت‌های قبل، تأمین نشد. امیدواریم رئیس جمهور محترم به این قانون پایبند و پیگیر اجرای آن باشد و در انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دقت لازم را داشته و فردی را انتخاب کند که با مسائل و نیاز‌های افراد دارای معلولیت آشنا باشد و در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در حوزه معلولان در سطح وزارتخانه و سازمان بهزیستی، از نخبگان دارای معلولیت در نقش مشاور، کمک بگیرد.

بازدید سفیر محترم کشور استرالیا از انجمن نابینایان ایران و چاپخانه ماهنامه نسل مانا، از دیگر رویداد‌های تیر‌ماه بود که شما مخاطبان گرامی می‌توانید بخش‌هایی از آن برنامه را در پادکست اقدامات انجمن نابینایان ایران در وب‌سایت، صفحات و کانال‌های نسل مانا در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بشنوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --