گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (مرداد ۱۴۰۳)

منصور شادکام: قائم مقام انجمن نابینایان ایران

0

در ادامه، خلاصه‌ای از اقدامات انجمن نابینایان ایران در مرداد‌ ماه را از نظر می‌گذرانید. شما همچنین می‌توانید، مشروح این گزارش را که در قالب مصاحبه امیر سرمدی با مهندس منصور شادکام، تهیه شده است از وب‌سایت و صفحات نسل مانا در شبکه‌های اجتماعی دریافت کنید و بشنوید.

ضمن سلام و احترام حضور مخاطبان گرامی؛ ۱۷ مرداد، روز خبرنگار را به تمامی فعالان رسانه، به ویژه تحریریه نسل مانا تبریک می‌گویم.

پیگیری مناسب سازی و دسترس پذیری اماکن و وب‌سایت‌ها از اهداف مهم انجمن نابینایان ایران است. در این راستا، دسترس پذیری موزه‌ها و اماکن فرهنگی و تاریخی را در سال گذشته پیگیری کردیم و در ابتدای مرداد ‌ماه، تعداد شصت نفر از اعضای انجمن از مجموعه کاخ نیاوران بازدید کردند و از سامانه‌ای که اطلاعات موزه را به دو شکل صوتی و متنی فراهم ساخته، به طور مستقل استفاده کردند و با کمک سخت‌افزار سروش ۲، با نقشه داخلی ساختمان آشنا شدند. سروش ۲ به طور مستقل و بدون نیاز به اتصال کامپیوتر کار می‌کند و در حال حاضر اطلاعات کاخ نیاوران و گلستان را در خود دارد و افراد می‌توانند نقشه را لمس کرده و از جغرافیای بخش‌های مختلف آگاه شوند و با ضربه زدن روی هر بخش، اطلاعات مربوط به آن بخش را بشنوند. انجام اقداماتی از این دست موجب می‌شود که افراد با آسیب بینایی در بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی، از فرصت‌های برابری با سایر افراد برخوردار باشند و امیدواریم مسئولان این اماکن، دغدغه برقراری این عدالت اجتماعی را داشته باشند و چنین امکاناتی در سایر اماکن نیز فراهم شود و افراد با آسیب بینایی بتوانند در اوقات فراغت خود در اماکن فرهنگی از چنین امکاناتی بهره ببرند.

برگزاری تور‌های طبیعت‌گردی از دیگر برنامه‌های انجمن است که در سال‌های اخیر در برقراری آن تلاش بسیاری شده است. در تاریخ چهارم مرداد ‌ماه نیز، تور طبیعت‌گردی تنگه واشی و آبشار ساواشی با حضور ۲۱ نفر از اعضای انجمن نابینایان ایران برگزار شد و تلاش می‌کنیم، دست کم هر ماه یک برنامه طبیعت‌گردی برگزار کنیم تا علاوه بر ارتقای روحیه، افراد با آسیب بینایی با یکدیگر آشنا شوند و از تجارب یکدیگر استفاده کنند.

انجمن نابینایان ایران، همه ساله در شهریور ماه، بسته‌های لوازم‌التحریر برای فرزندان و خانواده اعضای خود فراهم می‌کرد اما امسال، با همکاری یکی از نیکوکاران محترم، تعداد ششصد بسته لوازم‌التحریر به ارزش تقریبی ۲۷۰ میلیون تومان برای دانش‌آموزان دبستانی و دبیرستانی تهیه شد و زودتر از سال‌های گذشته در مرداد‌ ماه در ده استان توزیع شد. آرزو می‌کنم، دانش آموزان دریافت‌کننده این لوازم‌التحریر در آینده به مدارج عالی تحصیلی و شغلی دست پیدا کنند و به فردی مفید برای جامعه بدل شوند.

یکی دیگر از اتفاقات ماه گذشته این بود که بالاخره بعد از مدت‌ها پیگیری، وب‌سایت و درگاه اینترنتی شاپرک که متولی ۱۳ درگاه پرداخت بانکی در ایران است، نسبت به پیاده‌سازی استاندارد‌های دسترسی پذیری اقدام کرد. در همین راستا لازم به ذکر است که پیگیری احیای حقوق شهروندی افراد با آسیب بینایی همیشه یکی از دغدغه‌های انجمن بوده است. همواره از استان‌های مختلف پیام‌هایی را در راستای پیاده‌سازی اصول مناسب‌سازی وب دریافت می‌کنیم و پیگیر این، حق افراد با آسیب بینایی هستیم. پیشتر هم برای تحقق این حق، در جلسات ست اد مناسب‌سازی بهزیستی شرکت داشتیم. جلساتی که خروجی آنها این بود که به ۱۰۰ سازمان و نهاد دولتی نامه‌ای ارسال شد و از آنها خواسته شد مراتب دسترسی پذیری وب‌سایتشان را اعلام کنند. از میان این ۱۰۰ نامه ۸۷ تا بی‌پاسخ ماند و فقط ۱۳ پاسخ از سوی نهادهای دولتی دریافت کردیم. البته پر واضح است که این قبیل کارها بر عهده شبکه ملی نابینایان ایران (شمنا) است، اما وضعیت این شبکه هم بر همگان آشکار است و نیاز به توضیح ندارد که چنین اتفاقی از سوی شبکه رقم نخورده است. همچنین انجمن با توجه به سبقه خود در بحث ارائه مشاوره در زمینه مناسب‌سازی، این آمادگی را اعلام می‌کند که در خصوص ابعاد و چگونگی پیاده سازی استاندارد‌های دسترسی پذیری، مشاوره‌های لازم را در اختیار ارگان‌ها و نهاد‌های مختلف قرار دهد. یکی دیگر از موارد مرتبط با مناسب سازی دیجیتال که انجمن در طول ماه گذشته پیگیر آن بود، بحث مناسب سازی وبگاه‌های فروش بلیت پرواز بود. طی نامه‌ای به وزیر راه، از ایشان خواستار شدیم که این تدابیر لازم جهت مناسب سازی این وبگاه‌ها را اتخاذ کنند و ایشان هم طی نامه‌ای مراتب را به دفاتر هواپیمایی کشوری ابلاغ کردند و امیدواریم این مهم هم به زودی جامه عمل بپوشد.

یکی دیگر از موضوعاتی که از سوی مخاطبان مطرح می‌شود بحث دسترسی به دائرةالمعارف نابینایان است و در این خصوص باید اعلام کنم که ما خواهیم کوشید، این مجموعه را تا پایان سال به صورت صوتی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم. درباره نسخه بریل هم از آنجا که چاپ کاغذی این مجموعه بالغ بر ۱۰۰ جلد بریل خواهد شد، تصمیم بر این است که آن را به صورت نسخه الکترونیک بر روی برجسته‌نگار هوشمند همراه در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

به عنوان آخرین نکته لازم است به موضوع برگزاری جشنواره گام نو اشاره کنم، که دو سال پیش اولین دوره آن را برگزار کردیم. جشنواره‌ای که مأموریتش را تقدیر از نابینایانی می‌داند که در فضای مجازی اقدام به تولید محتوای مفید و کاربردی برای سایر نابینایان کرده‌اند. امسال هم به سیاق دو سال پیش این جشنواره در ماه آذر برگزار خواهد شد و به امید خدا فراخوان و چگونگی شرکت در آن، در ماه شهریور به اطلاع عموم خواهد رسید.

در پایان لازم می‌دانم، تشکر خودم را از مجموعه خیرین و همه افرادی که به هر نحو ما را در انتشار ماهنامه نسل مانا یاری می‌کنند، ابراز دارم؛ چرا که قطعاً بدون همراهی این افراد، انتشار چنین ماهنامه‌ای در شرایط اقتصادی فعلی کشور امکان پذیر نخواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --