گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (شهریور ۱۴۰۳)

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

0

مهندس منصور شادکام در همایش قرض نیکو

مخاطبان گرامی در اینجا مختصری از اقدامات انجمن نابینایان ایران در شهریور‌ماه را مطالعه می‌کنید. شما می‌توانید مشروح این گزارش را در قالب پادکست گفتگوی امیر سرمدی با مهندس منصور شادکام، از وب‌سایت و کانال‌های نسل مانا دریافت کنید و بشنوید.

با سلام و احترام خدمت مخاطبان محترم نسل مانا همانند همیشه از هیئت‌تحریریه این نشریه بابت تهیه محتوای دست اول و حامیان و نیکوکاران همیشه همراه ماه‌نامه و انجمن، تشکر و قدردانی می‌کنم و حلول ماه ربیع را تبریک می‌گویم.

در ماه گذشته، مسابقات پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس برگزار شد و انجمن نابینایان ایران با افتخار از طریق برنامه رادیویی شش‌نقطه به پوشش خبری این رویداد بزرگ ورزشی پرداخت. این بازتاب خبری موجب آگاهی جامعه و مسؤولان از توان‌مندی‌های افراد دارای معلولیت خواهد بود و انجمن نابینایان ایران همواره از این‌گونه برنامه‌ها استقبال و حمایت خواهد کرد.

از دیگر اقدامات انجمن در شهریور‌ماه، مشارکت در جلسات سازمان بهزیستی و هم‌اندیشی در رابطه با انتخاب شعار روز ایمنی عصای سفید و ویژه‌برنامه‌های روز جهاتی معلولان بود. علاوه بر انجمن نابینایان ایران، انجمن باور و نماینده شبکه ملی نابینایان ایران (شمنا) نیز در این جلسا حضور داشتند. و «دسترسی به فناوری، نودیدبخش مشارکت اجتماعی نابینایان» به عنوان شعار روز ۱۵ اکتبر، روز جهانی ایمنی عصای سفید که امسال مصادف با ۲۴ مهر‌ماه خواهد بود؛ انتخاب شد. انتظار می رود تمامی انجمن‌ها و تشکل‌های افراد با آسیب بینایی دغدغه دسترسی‌پذیری را داشته باشند و ضمن مطالبه اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، مطالبه‌گر دسترس‌پذیری باشند و برنامه‌های شایسته‌ای برای بزرگ‌داشت روز ایمنی عصای سفید در نظر بگیرند. امیدواریم مسؤولین نیز در جهت تحقق شعار امسال بکوشند.

همچنین جلسه دیگری با حضور معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی و نمایندگان تشکل‌های نابینایان، ناشنوایان و افراد دارای معلولیت‌های جسمی و حرکتی برگزار شد و تصمیمات خوبی برای برگزاری مراسم روز جهانی معلولان گرفته شد که در فرصتی دیگر خدمت شما مخاطبان گرامی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

متأسفانه در روز‌های اخیر، شاهد تماس سازمان بهزیستی با برخی مددجویان و توزیع تجهیزات حتی تجهیزات بسیار گران‌قیمت به‌صورت تصادفی و غیر‌کارشناسی هستیم. با توجه به احتمال جابجایی مدیریت سازمان بهزیستی، این سازمان پس از سه سال، رابطه پرمهری با مددجویان پیدا کرده و حمایت‌های خوبی از ایشان می‌کند. البته معتقدیم این حمایت‌ها باید به‌صورت کارشناسی شده و مطابق نیازهای هر مددجو باشد. در طول سه سال گذشته، متأسفانه رئیس سازمان بهزیستی تعامل خوبی با انجمن نابینایان ایران نداشته و ما به‌عنوان انجمنی با مجوز کشوری و دارای دفاتر نمایندگی در شهرهای گوناگون، تنها یک جلسه با ایشان داشتیم. امیدواریم در صورت تغییر مدیریت، رئیس جدید سازمان بهزیستی به عنوان سازمان متولی امور افراد دارای معلولیت، تعامل بهتری با جامعه هدف داشته باشند و در تصمیم‌گیری‌ها نمایندگان جامعه هدف را سهیم کند. از آقای میدری، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی انتظار می‌رود، با توجه به شورایی که تشکیل داده‌اند فرد مناسبی را که اشراف کافی به مسائل و مشکلات جامعه هدف داشته باشند برای ریاست سازمان بهزیستی انتخاب کنند.

پیرو صحبت‌های من در همایش قرض نیکو در هتل المپیک که در شهریور‌ماه برگزار شد؛ جلسه‌ای با قائم‌مقام صندوق امداد ولایت، وابسته به کمیته امداد در تاریخ بیستم شهریور داشتیم و نیازها و مشکلات افراد با آسیب بینایی در زمینه دریافت وام را مطرح کردیم. این جلسات ادامه خواهد داشت و امیدواریم تسهیلات خوبی برای افراد جامعه هدف فراهم شود. به‌محض امضای تفاهم‌نامه، اظلاعات کامل‌تری در اختیارتان قرار خواهیم داد.

همان‌گونه که مسخحضر هستید؛ بسته‌های لوازم‌التحریر در مرداد‌ماه توسط انجمن نابینایان ایران توزیع شد. در شهریور‌ماه نیز با همکاری یکی از نیکوکاران محترم، مبلغ دویست میلیون تومان به‌صورت کمک‌هزینه‌های پانصد هزار تومانی برای خرید چهارصد جفت کفش در نظر گرفته شده و توسط دفاتر نمایندگی انجمن توزیع شد.

از دیگر برنامه‌های انجمن، برگزاری تور طبیعت‌گردی لواسان با حضور ۲۵ نفر از اعضای انجمن نابینایان ایران در روز جمعه ۲۳ شهریور‌ماه بود. هدف از برگزاری این برنامه‌ها بهبود روحیه و شادی‌بخشی اعضای انجمن بوده و بنا داریم هر‌ماه دست‌کم یک برنامه طبیعت‌گردی برگزار کنیم.

انجمن نابینایان ایران در حال حاضر، ۲۵ دفتر نمایندگی در شهر‌های گوناگون دارد. در جلسه هیئت‌مدیره انجمن در شهریور‌ماه، اعطای مجوز نمایندگی به نابینایان استان گلستان تصویب شد. پس از طی روند اداری و مکاتبات لازم با وزارت کشور، دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران در کنار کتاب‌خانه دیجیتال این شهر تأسیس خواهد شد. از تمام کسانی که تمایل و  شرایط دریافت نمایندگی انجمن را دارند؛ دعوت می‌کنم ضمن مراجعه به وب‌سایت انجمن و مطالعه آیین‌نامه مربوطه؛ درخواست خود را به‌صورت کتبی به انجمن ارسال کنند.

در پایان به اطلاع مخاطبان گرامی می‌رسانیم که مهلت ارسال آثار به جشنواره گامینو تا تاریخ دهم مهرماه تمدید شده و داوطلبان می‌توانند از طریق مراجعه به وب‌سایت انجمن نابینایان ایران و تکمیل فرم‌های مربوطه، در این جشنواره شرکت کنند. مراسم اختتامیه و اهدای جوایز نیز در تاریخ هفتم یا چهاردهم آذرماه برگزار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --