نواک: نوای کتاب در گفتگو با صاحب‌نظران نابینا

رقیه شفیعی، کارشناس بخش نابینایان کتابخانه عمومی ایلام

0

زوج جوان در جلسه مشاوره قبل از ازدواج

در این مجال نواک میزبان زینب هاشم‌زاده، دکترای روانشناسی و فعال در حوزه روانشناسی خانواده و تحصیلی، استاد دانشگاه، حافظ قرآن، کارشناس مددکاری دادگستری، صاحب کلینیک روانشناسی، کارشناس قانون جذب در بحث مثبت‌اندیشی و فعال در حوزه کوچینگ است تا از زبان ایشان راجع به موضوع روانشناسی خانواده و به‌ویژه روانشناسی قبل از ازدواج بشنویم و با کتب مهم در این حوزه آشنا شویم.

هاشم‌زاده ابتدا بحث خانواده در روانشناسی را به بخش‌هایی مانند روانشناسی پیش از ازدواج، روانشناسی ازدواج، تربیت فرزند و شیوه‌های مختلف پرورش فرزند و نهایتاً بهبود روابط صمیمانه تقسیم می‌کند و راجع به روانشناسی پیش از ازدواج برای خانم‌ها و آقایانی که قصد ازدواج دارند یا در شرف آن هستند، به بیان نکاتی می‌پردازد.

زینب هاشم‌زاده توضیح می‌دهد که در انتخاب یک ازدواج باید به چه نکاتی دقت کنیم و چه مسائلی را مدنظر داشته باشیم تا بنیان یک خانواده سالم، چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ اجتماعی گذاشته شود؛ زیرا بسیاری از مسائل در بطن خانواده‌های متزلزل از انتخاب نادرست در ابتدای ازدواج اتفاق می‌افتد.

میهمان نواک بحث پیش از ازدواج و انتخاب همسر را باز می‌کند و به بیان نکاتی برای دختران و پسران در شیوه‌های انتخاب همسر، اهداف ازدواج، نیز سؤالاتی که باید طرفین بپرسند و چگونگی مدیریت بحث آشنایی، مدیریت حضور خانواده‌های طرفین و راه انتخاب درست می‌پردازد. هاشم‌زاده بیان می‌کند که علاوه‌بر مدیریتی که خود افراد می‌توانند در شناخت ویژگی‌های همدیگر داشته باشند و راه ارتباط درست با یکدیگر را بشناسند، می‌توانند از مشاوره‌های پیش از ازدواج نظیر تست‌هایMBTI  نیز استفاده کنند.

زینب هاشم‌زاده در ادامه صحبت‌های خود اظهار می‌دارد که در بحث آمادگی برای ازدواج، اولین رکن ضروری آگاهی یا تعلیم و آموزش دیدن است. وی راه آسان دستیابی به این رکن را مطالعه می‌داند؛ از‌این‌رو به معرفی کتبی می‌پردازد که در زمینه انتخاب درست و شناختن تفاوت‌های زن و مرد و خواسته‌های هر یک منابعی مهم و قابل استناد هستند.

روانشناس مهمان نواک به معرفی کتبی چون «مردان مریخی، زنان ونوسی»، «راز‌هایی درباره مردان که هر زنی باید بداند»، «همسر مناسب شما چه کسی است»، «صمیمانه با عروس و داماد» و «با چه تیپ شخصیتی ازدواج کنم» می‌پردازد و راجع به هر یک توضیحات مختصری ارائه می‌دهد که می‌تواند برای خوانندگان جذاب باشد و مورد مطالعه قرار گیرد.

هاشم‌زاده در پاسخ به سؤال مربوط به چگونگی مدیریت حضور و مداخله خانواده‌ها و وابستگی یکی از طرفین به آنها، این مسئله را یکی از معضلات این روز‌ها دانست و توضیح داد که باید طرفین این نکته را بسنجند و حواسشان باشد که نفر دوم در ازدواج نباشند. وی ادامه داد: «باید توجه کرد که هر یک چه خانم و چه آقا که بخواهند برای کوچک‌ترین مسئله، ابتدا رفتاری را که مادر یا بزرگ‌ترهایشان انجام داده‌اند را بیان کنند و راجع به هر کاری ولو کوچک از آنها نظرخواهی کنند، این کارشان منجر به قطع نشدن بند نافی می‌شود که می‌تواند مهلک‌ترین سم برای ازدواج‌های پیش رو باشد.»

در ادامه راجع به زنگ خطر‌هایی مانند خشونت‌های افراطی، سلامت جسمی و روانی، افراد پارانوئید و بدبین، درگیر شدن در روابط ناجی، اعتیاد، مسائل جنسی و بحث سوء رفتار‌های وابسته‌گونه و… بحث شد و به ارائه توضیحاتی دربارۀ هر یک پرداخته شد.

در پایان این پادکست، زینب هاشم‌زاده به خوانندگان نسل مانا و سرویس نواک هدیه‌ای داد که می‌توانید در فایل صوتی پادکست شرح آن را بشنوید. همچنین یادآوری این نکته ضروری می‌نماید که برای دسترسی به کتبی که نامی از آنها در این گفت‌وگو به میان رفت و سایر منابع صوتی موردنیاز، می‌توانید به بخش‌های نابینایان در مراکز وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی در شهر محل سکونتتان مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --