نواک: نوای کتاب در گفتگو با صاحب‌نظران نابینا

رقیه شفیعی: کارشناس بخش نابینایان نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی ایلام

0

نماد کتابخانه صوتی

 

با درود خدمت یکایک همراهان همیشگی نواک (نوای کتاب)!

میهمان شما شده‌ایم تا باهم سری به دنیای کسب و کار بزنیم و از دل مهارت‌ها و موفقیت‌ها به سراغ کسی رفته‌ایم که «نا‌بینا می‌تواند» را با مطالعه و علم خود معنا کرده است.

محمدرضا آبادی که دوستان و خانواده او را «ایرج» می‌نامند، متولد سال 1347 است. او از پنج‌سالگی به دلیل ابتلا به حساسیتی موسوم به «حساسیت استیون جانسون» بینایی خود را از دست داده و به گروه افراد با آسیب بینایی پیوسته است. او در نه‌سالگی به تحصیل مشغول شد و دورۀ  دوازده‌سالۀ مدرسه را ده‌ساله به پایان برد.

آبادی در سال 1367 در آزمون سراسری شرکت کرد و در زیرگروه مدیریت، افتخار کسب رتبۀ اول را داشته است. او تحصیلات خود را در رشتۀ مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی به پایان رساند، دوره‌های آموزشی زبان را در کانون زبان ایران گذراند و زبان اسپانیایی را نیز آموخته است. آبادی از سال 1361 وارد دنیای موسیقی شد و فعالیتش را با آکاردئون شروع کرد. او افتخار خود می‌داند که همیشه در حال همکاری با ان‌جی‌اُهای مختلف مانند عصای سفید، فرهنگسرای بهمن،  توانگران کار‌آفرین شیراز، جامعۀ نا‌بینایان کاشان و جامعۀ نا‌بینایان تبریز بوده است.

چون آبادی علاقه دارد تا کارش را در هر زمینه‌ای نا‌تمام رها نکند؛ در سال 1390 در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرد و پس از گذراندن این دوره بلافاصله در دورۀ دکتری مدیریت بازرگانی پذیرفته و موفق به اخذ دکترای خود از دانشگاه علوم و تحقیقات شد.

میهمان نواک کار اصلی خود را از 13 تیر 1372 آغاز کرده و بیشتر به‌عنوان مشاور مدیریت، مدیریت تولید و ساخت و تولید فعالیت داشته است. امروز محمدرضا آبادی به‌عنوان یک نا‌بینا نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان صنفی شیرآلات ایران و جزءِ هیئت‌مدیرۀ خانۀ صنعت و معدن استان تهران است. او افتخار ترجمۀ چندین کتاب کاربردی را نیز در کارنامۀ خود دارد.

آبادی در پاسخ به این پرسش که یک نا‌بینا چطور می‌تواند وارد عرصۀ کسب و کار و فراگیری مهارت‌های لازم شود؟ توضیح می‌دهد: برای نا‌بینایان باید ابتدا پیش‌نیاز‌هایی از قبل وجود داشته باشد تا بتوانند در هدفی که می‌خواهند پیگیری کنند موفق شوند. وی معتقد است که چهار مؤلفۀ آشنایی با خط بریل؛ استفاده از عصای سفید و آگاهی از دوره‌های جهت‌یابی؛ آگاهی خوب و مناسب از کامپیوتر و کاربرد آن و توانایی استفاده از موبایل‌های هوشمند برای هر نا‌بینایی که می‌خواهد در این عرصه قدم بگذارد لازم و ضروری است تا به‌محض جدایی از خانواده دچار مشکل نشود.

آبادی در ادامۀ گفتگو با نواک راجع‌به شغل‌ها و کار‌هایی که از ابتدا برای نا‌بینایان وجود داشته است، توضیحاتی ارائه می‌کند و ادامه می‌دهد که امروزه با پیشرفت فناوری و تغییر در جامعه، همیشه همه‌چیز به یک روال نخواهد بود. او بیان می‌کند که مدیریت و هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و بسیج امکانات و منابع در این دوره برای یک نا‌بینا ضروری است.

آبادی در ادامه برای کسب موفقیت بیشتر از تجربه‌های خویش می‌گوید و پیشنهاد می‌کند نا‌بینایان در هر شغلی که وارد می‌شوند یا حتی در دوران تحصیل، فرصتی برای برگزاری یک تور آشنایی با محیط چه به‌تنهایی چه از طرف کس دیگر را به خود بدهند تا شناخت دقیق‌تر از محیط برایشان حاصل شود و در ادامه بتوانند به‌تنهایی تردد کنند تا توجه کمتری را به خود جلب نمایند.

او همچنین ویژگی‌های کار‌آفرینان را ذکر می‌کند و توضیح می‌دهد که یک فرد نا‌بینا چگونه خود، به‌تنهایی، می‌تواند کار‌آفرین باشد. آبادی شغل‌هایی را نام می‌برد که یک نا‌بینا توانایی ایجاد و مدیریت آن را دارد تا به‌عنوان کارفرما هم برای خود و هم برای دیگران از طریق آن کسب درآمد کند. برای آشنایی با فهرست بیش از بیست شغل و مهارت که یک نا‌بینا می‌تواند به‌عنوان یک کار‌آفرین و مدیر شروع‌کنندۀآن باشد شنیدن پادکست این ماه نواک خالی از لطف نخواهد بود.

میهمان نواک مطالعه و آگاهی علمی را نیز در زمینۀ انگیزه‌بخشی و شناخت بیشتر از کسب و کار مفید می‌داند و معتقد است که مطالعه سبب تغییر نگاه نسبت به امور مختلف می‌شود. او مطالعۀ کتاب‌های کار‌آفرینی و بازاریابی را به کسانی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند پیشنهاد می‌دهد. همچنین به معرفی کتاب‌هایی می‌پردازد که از نظر خودش می‌تواند به علاقه‌مندان این عرصه کمک کند. آبادی توصیه می‌کند که مطالعۀ نشریات و مجله‌های ادواری نیز می‌تواند در ایجاد انگیزه، هدف و فرصت نقش مؤثری داشته باشد، پس نباید از آنها نیز غافل بود.

در پایان این گفتگو آبادی شمارۀ تماس خود را به‌عنوان راه ارتباطی در اختیار علاقه‌مندانی که می‌خواهند از کمک‌هایش در زمینۀ کسب و کار استفاده کنند قرار داده است.

09122191767

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --