دسترسی‌پذیری اسپاتیفای

گردآوری و ترجمه: میثم امینی

0

اسپاتیفای

اِسپاتیفای یک سرویس استریمینگ صوتی محبوب با بیش از ۵۷۴ میلیون کاربر است. می‌توانید هر چیزی را از موسیقی گرفته تا کتاب‌های صوتی و پادکست در موضوعات مختلف در اسپاتیفای پخش کنید. این سایت در سال ۲۰۰۶ شروع به کار کرده است و به طور مداوم در کنار اَپِل موزیک و پاندُورا در لیست خدمات استریمینگ صوتی مورد علاقه مشتریان قرار داشته است.

با توجه به محبوبیت و رشد اسپاتیفای، مهم است که دسترسی آن را در نظر بگیرید. اسپاتیفای چه ویژگی‌های دسترسی‌پذیری را ارائه می‌دهد؟ به طور کلی سایت و برنامه اسپاتیفای چه قدر دسترسی‌پذیر است؟ آیا توسعه‌دهندگان این سرویس می‌توانند کاری برای بهبود اسپاتیفای انجام دهند؟ بیایید در این شماره از نسل مانا در ستون فناوری نگاهی داشته باشیم به اسپاتیفای و سعی کنیم به این سؤالات پاسخ دهیم.

ویژگی‌های دسترسی‌پذیری وب‌سایت اسپاتیفای

اسپاتیفای ویژگی‌های دسترسی‌پذیری خوب زیادی را برای وب‌سایت خود ارائه می‌دهد. این وب‌سایت برای صفحه‌خوان‌ها و سایر فناوری‌های کمکی به خوبی بهینه شده است. استفاده از اسپاتیفای از طریق صفحه‌خوان‌ها بسیار ساده و دارای مشکلات کمی است. سایر فناوری‌های کمکی مانند بزرگ‌نمایی صفحه نیز به خوبی با اسپاتیفای ارتباط برقرار می‌کنند. بهینه‌سازی برای فناوری‌های کمکی یک راه عالی است که اسپاتیفای از طریق آن دسترسی‌پذیری خود را به نمایش می‌گذارد.

قابلیت استفاده از وب‌سایت اسپاتیفای با صفحه کلید یکی دیگر از موارد این سرویس است که به خوبی کار می‌کند. شما فقط با استفاده از صفحه کلید خود، می‌توانید در وب‌سایت حرکت کنید تا آهنگ‌ها را پیدا کنید، آنها را پخش کنید و حتی با استفاده از میانبرهای صفحه کلید آنها را به لیست‌های پخش اضافه کنید. امکان حرکت با صفحه کلید برای افراد دارای معلولیت‌هایی که روی مهارت‌های حرکتی ظریف آنها تأثیر می‌گذارند مهم است، زیرا کار با موس برای آنها دشوار یا غیر ممکن است. امکان حرکت کامل در وب‌سایت اسپاتیفای با صفحه کلید یک نکته مثبت بسیار بزرگ در زمینه دسترسی‌پذیری است.

اسپاتیفای همچنین یک بیانیه دسترسی‌پذیری شفاف را در وب‌سایت خود دارد. هر چند این بیانیه لزوماً یک ویژگی دسترسی‌پذیری نیست، اما نشان دهنده تعهد اسپاتیفای به دسترسی‌پذیری به عنوان یک شرکت و وب‌سایت است. بیانیه دسترسی‌پذیری فرصتی برای یک شرکت یا نام تجاری است تا نشان دهد که در زمینه دسترسی‌پذیری به چه چیزی بها می‌دهد.

ویژگی‌های دسترسی‌پذیری برنامه اسپاتیفای

اگر چه کاربران از وب‌سایت اسپاتیفای هم استفاده می‌کنند، اما اکثر شنوندگان عمدتاً از طریق برنامه این سرویس از اسپاتیفای استفاده می‌کنند. شنوندگان می‌توانند از این برنامه در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و حتی تلویزیون‌های هوشمند استفاده کنند. لازم به ذکر است که برنامه اسپاتیفای دارای چندین ویژگی دسترسی‌پذیری شبیه به وب‌سایت این سرویس است.

اسپاتیفای با دستیارهای دیجیتالی مانند سیری یا دستیار گوگل سازگار است. این به کاربر امکان می‌دهد دستورات صوتی را به برنامه بدهد و دستیار دیجیتالی انتخابی او این فرمان را اجرا کند، مانند پخش یک آهنگ یا یک لیست پخش خاص. این برای کسانی که از قابلیت گفتار به نوشتار یا فرمان‌های صوتی روی گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های خود استفاده می‌کنند بسیار کارآمد است و اسپاتیفای را یک برنامه دسترسی‌پذیر کرده است.

اسپاتیفای همچنین در سال ۲۰۲۱ به منظور دسترسی‌پذیری بیشتر تغییراتی را در متون برنامه خود اعمال کرد. این برنامه گزینه‌ای را برای تغییر اندازه متن ارائه داده است که متن برنامه را برای کاربران به راحتی خواناتر می‌کند. فاصله‌های داخل متن نیز با ارتفاع خط و فاصله یکنواخت و یکپارچه در سراسر برنامه دسترسی‌پذیرتر شده است.

در کنار تغییر اندازه متون برنامه، اسپاتیفای همچنین یک برنامه آزمایشی برای ارائه رونوشت پادکست‌ها در برنامه معرفی کرده است. در کنار متن ترانه که این سرویس از قبل ارائه می‌داد، این یک ویژگی دسترسی‌پذیری فوق‌العاده برای افراد دارای معلولیت شنوایی یا اختلالات پردازش صوت، در میان سایر معلولیت‌هایی است که درک اصوات را دشوار می‌کند.

بهبودهای پیشنهادی

اگر چه اسپاتیفای در زمینه دسترسی‌پذیری به خوبی عمل می‌کند، هنوز جای بهبود وجود دارد. در حال حاضر، گزینه پیش فرض برنامه «حالت تاریک» است. حالت تاریک به این معنی است که پس‌زمینه سایت و اپلیکیشن تیره است و نوشته‌های سفید دارد. حالت تاریک مزایای زیادی دارد، اما برخی از افراد ممکن است حالت روشن را که در آن پس‌زمینه سفید و متن سیاه است دسترسی‌پذیرتر بدانند. متأسفانه اسپاتیفای در حال حاضر یک حالت روشن رسمی را ارائه نمی‌دهد. برای فعال کردن حالت روشن، کاربران باید با تنظیمات دسترسی‌پذیری مختلف دست و پنجه نرم کنند و این ترفند به خوبی شناخته نشده است. اسپاتیفای می‌تواند در این زمینه بهبود یابد.

دکمه‌های اسپاتیفای نیز یک مشکل مداوم هستند. در حالی که توسعه‌دهندگان اسپاتیفای به ایجاد تغییرات در اندازه متن و ارائه رونوشت برای پادکست‌ها پرداخته‌اند، می‌توانستند کارهای بیشتری برای دسترسی‌پذیر کردن بیشتر دکمه‌ها از جمله تغییر رنگ، قالب‌بندی و اندازه انجام دهند. به عنوان مثال، نوار اسکرول بسیار کوچک است و به سختی می‌توان روی آن ضربه زد و به حرکات دقیق نیاز دارد. این دسترسی‌پذیر نیست و حل آن می‌تواند بهبود قابل توجهی را در دسترسی‌پذیری برنامه ایجاد کند.

نتیجه‌گیری

سرویس استریمینگ صدای اسپاتیفای یک وب‌سایت و برنامه اکثراً دسترسی‌پذیر است. این سرویس ویژگی‌های خوب زیادی دارد، مانند بهینه‌سازی برای فناوری‌های کمکی و تعهد به دسترسی‌پذیری، اما همیشه جا برای بهبود وجود دارد. تغییرات کوچکی که اسپاتیفای می‌تواند ایجاد کند، مثلاً افزودن حالت روشن یا افزایش دسترسی‌پذیری دکمه‌ها، می‌تواند تا حد زیادی در دسترسی‌پذیری بیشتر وب‌سایت و برنامه این سرویس کمک کند.

استفاده از اسپاتیفای در ایران

مثل همه سرویس‌های خارجی پریمیوم، اسپاتیفای در حالت عادی برای کاربران ایرانی قابل استفاده نیست. اما فروشگاه‌های اینترنتی و افرادی در شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و واتسآپ امکان خرید حساب اسپاتیفای پریمیوم جدید یا پریمیوم کردن یک حساب اسپاتیفای موجود را برای کاربران ایرانی فراهم می‌کنند.

از آنجایی که اسپاتیفای قیمت‌های پایین‌تری را برای کشورهای فقیرتر در نظر گرفته است، این حساب‌ها معمولاً مربوط به این کشورها است. مثلاً هند، فیلیپین، ترکیه و غیره.

بسیاری از این فروشندگان برای کاهش هزینه تمام شده حساب‌های خانوادگی خریداری می‌کنند و خریداران را به عنوان اعضای خانواده به این حساب‌ها اضافه می‌کنند که به جز کاهش هزینه‌ها تفاوت خاصی با حساب‌های تک نفره ندارد.

شما می‌توانید در صورت تمایل حساب پریمیوم اسپاتیفای خریداری کنید و به کمک از وی‌پی‌ان از این سرویس محبوب استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --