نواک: نوای کتاب در گفتگو با صاحب‌نظران نابینا

رقیه شفیعی: کارشناس بخش نابینایان نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی ایلام

0

نماد کتابخانه الکترونیک

با هم همراه صحبت‌های یک نویسنده و پژوهشگر می‌شویم تا قدری راجع به چاپ کتاب و بیشتر در مورد کار پژوهشی و انتشار مقاله یاد بگیریم.

حلیمه جعفرپور دانش‌آموخته دکتری رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی و مدرس دانشگاه و نویسنده و پژوهشگر مستقل میهمان این ماه نواک است. وی از چهارده سالگی بینایی خود را از دست داده و پس از یک وقفه در تحصیل، دوباره به سراغ درس رفته و دوره موفقیت‌آمیزی را سپری کرده است. کارشناسی را در دانشگاه الزهرا و ارشد را با رتبه 7 در دانشگاه تهران گذرانده است. او دکتری را نیز با رتبه استعداد درخشان در دانشگاه تهران به پایان رسانده است. جعفرپور در دوران ارشد و دکترای خود به نوشتن مقالات علمی رو آورده و مقالات زیادی منتشر کرده است. حلیمه جعفرپور ذوق ادبی و شعری هم دارد و از این رو مجموعه شعرش را با نام دختر باران در سال 96 منتشر کرده است و مجموعه دوم شعری خود را نیز آماده چاپ دارد.

از جعفرپور راجع به چاپ کتابش می‌پرسم و اینکه آیا چاپ کتاب پروسه‌ای دشوار است؟ و آیا این راه برای یک نویسنده نا‌بینا می‌تواند هموار باشد؟

در پاسخ راجع به چاپ کتاب شعر دختر باران توضیح می‌دهد و می‌گوید: ابتدا قصد داشته تا با ناشرانی که در حوزه شعر کار می‌کنند و نام و آوازه‌ای دارند کار کند؛ اما این ناشران برای اثر اول نویسندگان سختگیری زیادی دارند و کار کردن با آنها مستلزم ماه‌ها انتظار است. به همین دلیل کتاب خود را برای چاپ به نشر آثار فکر سپرده است. وی می‌افزاید ناشرانی هستند که حاضرند با نویسندگان جوان کار کنند، لذا شروع کار با آنان برای چاپ‌های اول کمک کننده خواهد بود و نویسندگان می‌توانند، حاصل فکر و اندیشه خود را نزد آنان برای علاقه‌مندان به چاپ برسانند.

حلیمه جعفرپور درباره ویراستاری کتاب و هزینه‌های چاپ، چاپ‌های بعدی کتاب و مسائل مربوط به انتشار کتاب توضیحاتی می‌دهد که شنیدن آنها در پادکست برای علاقه‌مندان خالی از لطف نخواهد بود.

این پژوهشگر، همچنین در نوشتن مقالات علمی در حوزه ایران شناسی و تاریخ ایران فعالیت دارد و در این زمینه مقالاتی را نیز به چاپ رسانده است. وی شروع چاپ مقالات خود را با فعالیت‌های کلاسی‌ای می‌داند که در دوران کارشناسی ارشد انجام داده و همان سبب شده است تا راه نوشتن مقاله را برای خود هموار کند.

میهمان نواک از شرایط پذیرش مقالات و ویژگی‌هایی می‌گوید که به پذیرش آنها کمک می‌کند. وی توضیح می‌دهد، چگونه می‌توان برای نوشتن مقاله از سایت‌هایی مانند ایران داک، مگیران و نورمگز استفاده کرد و از طریق مطالب چنین سایت‌هایی که برای نا‌بینایان هم دسترس‌پذیر است مطالب اولیه مقاله را فراهم نمود.

حلیمه جعفرپور مراحل نوشتن مقاله و جمع‌آوری اطلاعات آن را به طور خلاصه، در صورتی که شخص بخواهد با یک همکار نویسنده مقاله خود را به چاپ برساند توضیح می‌دهد. وی همچنین توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان از یک پایان‌نامه برای چاپ مقاله استفاده کرد.

پژوهشگر میهمان نواک معتقد است که نویسندگان و پژوهشگران نا‌بینا اگر برای چاپ آثار خود در ابتدا یک همکار نویسنده داشته باشند که می‌تواند یکی از اساتید یا یک دوست باشد، کار پژوهشی خود را زودتر به سرانجام خواهند رساند.

میهمان نواک در پایان راجع به درجه مقالات و ارزش علمی آنها صحبت می‌کند و توضیح می‌دهد که هر کدام برای دانشجو‌ها چه ارزشی را به دنبال دارد.

شنوندگان پادکست نواک و علاقه‌مندان به مطالعه می‌توانند برای تهیه کتب معرفی شده در پادکست و سایر کتاب‌های مورد نیازشان با بخش‌های نا‌بینایان و کم‌بینایان کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور تماس بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --