نواک: نوای کتاب در گفتگو با صاحب‌نظران نابینا

رقیه شفیعی: کارشناس بخش نابینایان نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی ایلام

0

صدای مشاور ۱۴۸۰

درود بر طرفداران و خوانندگان همیشگی نواک

 

 

گاهی در زندگی‌های روزمره‌مان اتفاقاتی رخ می‌دهد که اگر کمی بیشتر راجع به آن بدانیم، تصمیم بهتری خواهیم گرفت و راه درست‌تری را پیش روی خود می‌بینیم و صد البته اشتباهاتمان هم کمتر می‌شود. حال با هم پای سخنان کسی می‌نشینیم که بعضی امور حقوقی را از لابه‌لای کتاب‌های سنگین و ماده و بند و تبصره بیرون کشیده تا با زبانی ساده و بیانی خودمانی در اختیار خوانندگان این شماره از نواک قرار دهد.

میزبان مهدی علیرضایی کارشناس حقوقی 1480 بهزیستی شده‌ایم که ده سال است به عنوان کارشناس حقوقی پای صحبت‌های کسانی نشسته که شاید امور ساده حقوقی را هم نمی‌دانسته و نیز از حقوق خود در اتفاقات زندگی‌شان بی‌اطلاع بوده‌اند و از این رو گرفتار مشکلاتی شده‌اند، که فقط کمی آگاهی می‌توانسته مانع راه اشتباه و انتخاب نا‌درستی باشد که بدان دچار شده‌اند. وی تصمیم دارد تا در این پادکست در حد امکان قواعد و قوانین حقوقی را برای ما و شنوندگان، ساده توضیح دهد و چند مسئله حقوقی را نیز که برای هر یک از ما در زندگی پیش می‌آید به طور مشروح بیان کند.

علیرضایی در آغاز صحبت‌های خود توضیح می‌دهد که موضوع‌هایی چون: حقوق خانواده، اجاره، بیع یا خرید و فروش از پرکاربردترین موضوعات حقوقی هستند که همگان با آنها سر و کار دارند؛ و همچنین بیشترین مشکلات افرادی که با مسائل حقوقی مواجه می‌شوند نیز در همین حیطه‌ها اتفاق می‌افتد.

وی از موضوع عقد بیع یا خرید و فروش شروع می‌کند و مسائل و مطالبی را که خریدار و فروشنده باید بدانند و ویژگی‌های مبیع یا کالایی که فروخته و خریده می‌شود را با زبانی ساده، اما به طور کامل بیان می‌کند.

مهمان نواک در بحث اجاره مفاهیمی مانند موجر، مستأجر و مورد اجاره را مشخص می‌کند و شرایط اجاره را برای طرفین که بهتر است چگونه باشد توضیح می‌دهد. او همچنین تأکید دارد که در هنگام بیع و اجاره طرفین با آگاهی و اطلاعات قبلی قرارداد‌های فی ما بین را مطالعه کنند و اگر چیزی را متوجه نمی‌شوند، حتماً راجع به آن بپرسند و بدون مشورت، قراردادی را که از آن اطلاعی ندارند امضا نکنند.

موضوع دیگری که کارشناس حقوقی مهمان نواک به آن می‌پردازد، حقوق خانواده است و چند وجه آن را که از مهم‌ترین مباحث حقوق خانواده محسوب می‌شود برای مخاطبان نواک شرح می‌دهد. از جمله مباحثی که علیرضایی به آنها می‌پردازد عبارت‌اند از: نفقه، تمکین، مهریه، مستثنیات دِین، طلاق رجعی و طلاق بائن، وکالت در طلاق، اجرت المثل و حضانت. برای آشنایی با هر یک از این مباحث و حقوق مربوط به آنها شنیدن این پادکست برای مخاطبان خالی از لطف نخواهد بود.

مهدی علیرضایی در پاسخ به این سؤال که آیا قوانین مربوط به حقوق خانواده به نفع مرد است یا زن؟ پاسخ می‌دهد که این قوانین هرچه باشد برگرفته از فقه اسلامی ما است و اینکه آیا این قوانین مؤثر هستند یا نه را روانشناسان و کارشناسان جامعه شناسی باید ریشه‌یابی کنند و به قوانین پیوند دهند.

مهمان نواک برای علاقه‌مندانی که بخواهند در مباحث مطرح شده به مطالعه بپردازند و اطلاعات بیشتری کسب کنند، نیز کتاب‌هایی را در هر یک از موضوعات معرفی می‌کند.

در پایان علیرضایی به صحبت راجع به مشکل نا‌بینایان و مواجهه آنها با کارمندان بانکی و عدم آگاهی کارمندان بانک از حقوق نا‌بینایان در بحث امین می‌پردازد. وی ضمن توضیح راجع به بخشنامه مربوط به نا‌بینایان در امور بانکی توضیح می‌دهد، که اگر کسی با چنین امری مواجه شد، چه کاری باید انجام دهد تا بتواند مشکلش را با کارمندان بانک حل کند.

برای همراهان همیشگی نواک باز هم یادآور می‌شویم که جهت تهیه کتاب‌های مورد مطالعه خود و آگاهی از خدمات کتابخانه‌ای برای افراد با آسیب بینایی به بخش‌های نا‌بینایان و کم‌بینایان کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور مراجعه بفرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --