نگاهی کلی به گوگل ورک اسپیس و دسترسی‌پذیری آن

گرداوری و ترجمه: میثم امینی

0

برنامه های مجموعه گوگل ورک اسپیس

شرکت گوگل در اکتبر سال ۲۰۲۰ که دنیا گرفتار بحران کرونا بود و کارمندان دور کار بیش از هر زمانی نیاز به مشارکت از راه دور داشتند، گوگل وُرک اِسپِیس را معرفی کرد.

گوگل ورک اسپیس در واقع محصول جدیدی نیست، بلکه همان جی اِسویت سابق است که با رنگ و لعاب جدید و یکپارچگی بیشتری ارائه شده است.

این خدمت جعبه ابزاری شامل برنامه‌های آنلاین مختلف شرکت گوگل است که همه با هم در ارتباط‌اند تا کاربران بتوانند به شکلی یکپارچه از آنها استفاده کنند. بعضی از برنامه‌های موجود در مجموعه گوگل ورک اسپیس در حال حاضر عبارت‌اند از:

ـ تقویم گوگل برای برنامه‌ریزی و یادآوری.

ـ جی‌مِیل که خدمت ایمیل این شرکت است.

ـ گوگل دِرایو، خدمت فضای ذخیره سازی ابری شرکت گوگل.

ـ گوگل داکس که برنامه ویرایش سند این شرکت است.

ـ گوگل اِسلایدز که مثل برنامه پاورپوینت شرکت مایکروسافت برای طراحی ارائه در اختیار کاربران قرار گرفته است.

ـ گوگل میت، خدمت تماس تصویری و کنفرانس آنلاین شرکت گوگل.

ـ گوگل کیپ برای یادداشت برداری.

ـ گوگل فرمز که امکان طراحی فرم‌های آنلاین را برای کاربران فراهم می‌کند.

ـ گوگل سایتس، خدمتی که گوگل برای ساخت وب‌سایت‌های مختلف ارائه کرده است.

ـ گوگل کارِنتس که محیطی برای ارتباط کارمندان در یک شرکت با یکدیگر را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

ـ گوگل شیتس، برنامه صفحه گسترده گوگل.

مهم‌ترین تغییر گوگل ورک اسپیس نسبت به جی اسویت سابق، امکانات مشارکتی بیشتر آن است. در واقع گوگل ورک اسپیس یک دفتر کار مجازی است که کارمندان یک شرکت یا کاربران عادی می‌توانند به راحتی در آن در پروژه‌های مختلف با هم همکاری کنند. مثلاً چند کارمند می‌توانند در حالی که در گوگل داکس روی تهیه و ویرایش یک سند کار می‌کنند از طریق چت نوشتاری، صوتی یا ویدئویی با هم در ارتباط باشند یا همان جا قرار ملاقاتی را در تقویم گوگل ثبت کنند.

تغییر دیگری که در گوگل ورک اسپیس اتفاق افتاده، افزایش امنیت این خدمت نسبت به جی اسویت است که باعث می‌شود افراد و شرکت‌ها با خیال راحت‌تری بتوانند از این مجموعه ابزار در کارهای روزمره و شرکتی خود استفاده کنند.

گوگل ورک اسپیس پلن‌های مختلفی دارد که هر کدام همان ابزار، ولی با امکانات متفاوتی را در اختیار کاربران می‌گذارد. کاربران عادی که نیازی به امکانات پیشرفته ندارند، می‌توانند از نسخه رایگان این مجموعه نرم‌افزاری آنلاین استفاده کنند.

گوگل در مجموعه گوگل ورک اسپیس هم مثل اکثر محصولات خود، به دسترسی پذیری متعهد بوده است و کاربران نابینا می‌توانند با استفاده از صفحه خوان، کلیدهای میانبر ارائه‌شده و نمایشگر بریل با این مجموعه کار کنند. همچنین این مجموعه با تنظیمات دسترسی پذیری مربوط به کم‌بینایان سازگاراند و بعضی از برنامه‌های این مجموعه خود نیز امکانات دسترسی پذیری مناسبی را برای کاربران کم‌بینا ارائه داده‌اند.

هر چند کاربران نابینا می‌توانند از امکانات دسترسی پذیری گوگل ورک اسپیس در سیستم عامل‌ها و مرورگرها و با صفحه خوان‌های مختلف استفاده کنند، شرکت گوگل پیشنهاد می‌کند که برای داشتن بهترین تجربه از امکانات دسترسی پذیری گوگل ورک اسپیس کاربران سیستم عامل ویندوز از صفحه خوان اِن‌وی‌دی‌اِی یا جاز و مرورگر کُرُوم، کاربران سیستم عامل مَک‌اُو‌اِس از صفحه خوان وُویس‌اُووِر و مرورگر کروم و کاربران سیستم عامل کُرُوم‌اُو‌اِس از صفحه خوان کُرُوم‌واکس و مرورگر کروم استفاده کنند.

همچنین تجربه نشان داده است که در سیستم عامل اندروید نیز، می‌توان با دو صفحه خوان محبوب تاک‌بَک و کامِنتِری و با استفاده از مرورگر کروم یا اپ‌های اختصاصی مربوط به برنامه‌های مجموعه گوگل ورک اسپیس از این برنامه‌ها استفاده کرد.

در بعضی برنامه‌های گوگل ورک اسپیس برنامه از همان ابتدا دسترس‌پذیر است، اما در بعضی دیگر که نیاز به سفارشی سازی بیشتری برای دسترسی پذیری دارند، کاربران نابینا باید ابتدا حالت دسترسی پذیری را فعال کنند تا بتوانند از برنامه استفاده کنند.

معمولاً رویه کلی کار با خدمات مختلف گوگل ورک اسپیس غیر فعال کردن حالتی در صفحه خوان است که به ما اجازه می‌دهد با کلیدهای میانبر، سریع در سند حرکت کنیم. بعد از غیر فعال کردن این امکان که مثلاً در صفحه خوان ان‌وی‌دی‌ای حالت مرور و در جاز نشانگر مجازی نام دارد، می‌توانیم از کلیدهای میانبری که توسعه دهندگان گوگل ورک اسپیس برای هر برنامه در اختیار ما قرار داده‌اند برای کار با آن استفاده کنیم. مثلاً در گوگل داکس و حالت استاندارد جی‌میل از این روش استفاده می‌شود. البته در بعضی برنامه‌های گوگل ورک اسپیس مثل جی‌میل ممکن است نیاز باشد که کلیدهای میانبر اضافی ارائه شده برای کاربران نابینا را فعال کنیم تا بتوانیم از برنامه بهره کامل ببریم.

اما بعضی دیگر از برنامه‌های گوگل ورک اسپیس مثل تقویم گوگل را می‌توانیم مثل هر وب‌سایت دیگری بدون غیر فعال کردن حالت مرور سند صفحه خوان به کار بگیریم. البته در این برنامه‌ها هم معمولاً کلیدهای میانبری وجود دارد که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

کلاً در هر دو نوع برنامه ما ممکن است در شرایطی لازم داشته باشیم حالت مرور سند صفحه خوان را روشن و خاموش کنیم.

روشی که توسعه دهندگان گوگل برای دسترس پذیر کردن بعضی برنامه‌ها مثل گوگل داکس به کار برده‌اند، شاید کمی نامأنوس باشد. مثلاً در گوگل داکس نمی‌توانیم از امکانات صفحه خوان برای خواندن متن استفاده کنیم و این خود برنامه گوگل داکس است که وظیفه خواندن متن را به عهده دارد و شاید کار با آن در ابتدا کمی دشوار باشد. این موضوع به دلیل محدودیت‌های موجود در برنامه‌های تحت وب است که امید می‌رود در آینده این محدودیت‌ها رفع شود.

منابع مربوط به نحوه استفاده از برنامه‌های مختلف مجموعه گوگل ورک اسپیس برای نابینایان و کم‌بینایان در این صفحه جمع‌آوری شده است که می‌توانید در صورت نیاز آنها را مطالعه کنید. برای اکثر کاربران نسخه رایگان گوگل ورک اسپیس کافی است. اما در صورت نیاز به داشتن امکانات بیشتری مثل حجم فضای ابری بیشتر باید پلن‌های هزینه‌دار این سرویس را خریداری کنید. به دلیل تحریم‌های موجود، ما نمی‌توانیم مستقیماً پلن‌های پریمیوم گوگل ورک اسپیس را خریداری کنیم، ولی وب‌سایت‌هایی هستند که به طور غیر مستقیم و با میانجی شدن بین کاربر ایرانی و گوگل امکان خرید این پلن‌ها را فراهم می‌کنند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --