کتاب دائرة‌المعارف نابینایی و نابینایان منتشر شد

دفتر فرهنگ معلولین

0

سه جلد کتاب دایره‌المعارف نابینایی و نابینایان

تا کنون هیچ دائرة‌المعارفی درباره نابینایان به زبان فارسی یا عربی منتشر نشده؛ سه دائرة‌المعارف به زبان انگلیسی در اروپا و آمریکا و یک دائرة‌المعارف به زبان آلمانی در آلمان منتشر شده است. این چهار دائرة‌المعارف، اولاً با گرایش پزشکی و توان‌بخشی تألیف شده، دوم اینکه فاقد اطلاعات درباره فعالیت‌های نابینایان ایران است و سوم اینکه حتی همه جوانب و ابعاد توان‌بخشی و پزشکی نابینایان را پوشش نمی‌دهند.

فقدان دائرة‌المعارف ویژه موضوعات و مسائل نابینایان به زبان فارسی و در ایران باعث مشکلات و پیامدهای بسیار برای این جامعه، پژوهشگران و دیگر افراد علاقه‌مند به مسائل نابینایی شده بود. تألیف و آماده‌سازی نهایی «دائرة‌المعارف نابینایی و نابینایان» مطابق ضوابط دائرة‌المعارف نگاری، شامل شناسایی مدخل‌ها، جمع‌آوری اطلاعات، تدوین مقالات، ویرایش علمی و فنی در مدت پنج سال انجام شد. این مجموعه با تأمین اطلاعات لازم برای نابینایان، مدیران جامعه و مسئولان نهادها و مراکز جهانی و عموم مردم، آنان را جذب اقتضائات و ضرورت‌های این جامعه می‌کند و راه‌های تغییر و تحول و پیشرفت را هموار می‌نماید.

از نظر گستره جهانی و شمول حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی نابینایان و نیز از نظر تاریخی همه موضوعات و زمینه‌های نابینایی را شامل است؛ از این‌رو تا کنون چنین دائرة‌المعارفی که شامل شخصیت‌ها از ملیت‌های مختلف، کتاب‌ها، نشریات، رخدادها، فناوری‌های مدرن، نهادها و مفاهیم علمی درباره نابینایی و نابینایان باشد در جهان سراغ نداریم و این اثر، اولین اقدام در این زمینه است.

دائرة‌المعارف نابینایی و نابینایان توسط آقایان محمد نوری و منصور شادکام تألیف و توسط انتشارات توانمندان در سال 1402 منتشر شده است. این دائرة‌المعارف در سه جلد و دو هزار و صد صفحه در قطع وزیری و با جلد سخت چاپ شده است.

این مجموعه شامل پنج هزار و هفتصد مدخل با ترتیب الفبایی است که شامل زندگینامه مختصر یک هزار شخصیت نابینا نخبه و موفق ایرانی، معرفی پانصد انجمن و شرکت نابینایی و معرفی تجهیزات، مراکز، اماکن، توان‌بخشی، نشریات و کتاب‌های مختلف در موضوعات نابینایان می‌باشد.

هدف از تألیف این دائرة‌المعارف، ارائه اطلاعات عمومی درباره موضوعات و آثار نابینایان و کم‌بینایان بوده است. از این‌رو مدخل‌ها به گونه‌ای انتخاب شده که اولاً بسامدی اجتماعی بیشتر داشته باشد، دوم اکثر موضوعات بومی و برای یکصد سال اخیر جامعه ایران باشد.

چاپ اول دائرة‌المعارف نابینایی و نابینایان در تیراژ پانصد دوره به صورت افست چاپ شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --