توسط بهزیستی صورت گرفت؛ 8 میلیون تومان برای پیاده‌روی مسیر کربلا و یک شب نجف خاصه‌خرجی‌های بهزیستی زیر پوشش اعزام مددجویان به کربلا با هزینه دولت

رویا بابائی- خبرنگار حوزه معلولان

0

کاروان مددجویان اعزامی بهزیستی به کربلا

سازمان بهزیستی ماه گذشته 500 نفر اعم از مددجویان بهزیستی و همراهانشان را با تخصیص 8 میلیون تومان هزینه از محل مشارکت‌های مردمی به سفر کربلا اعزام کرده اما به جای آنکه اعتبار دولتی را برای تهیه غذا و اسکان مددجویان هزینه کند اعتبار دولتی را برایشان هزینه نکرده و غذا و اسکانشان را از موکب‌ها گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین؛ تعدادی از مددجویان بهزیستی از اعزام خود به کربلا با سرانه 8 میلیون تومان از جیب بهزیستی اما اسکان و تغذیه رایگان در موکب‌ها خبر دادند.

آنها می‌گویند: در مرداد ماه برای مدت یک هفته به میزبانی بهزیستی به کربلا اعزام شدیم و به ازای هریک از ما مبلغ 8 میلیون تومان هزینه تخصیص داده شد اما وقتی به کربلا رسیدیم ما را در موکب‌ها اسکان دادند و برای تهیه غذا هم در صف غذای موکب‌ها می‌ایستادیم.

پیاده‌روی کربلا و یک شب نجف 8 میلیون تومان آب خورد

م.ن می‌گوید: هزینه سفر زمینی به کربلا از تهران 5 میلیون تومان است اما وقتی متوجه شدیم هزینه سفر ما 8 میلیون شده طبیعتاً انتظار خدمات بهتر و باکیفیت‌تری داشتیم و فکر کردیم با توجه به شرایط مددجویان حتما هتل گران‌تری تهیه شده و با این پول حتماً ما را به همه شهرهای کربلا، کاظمین، نجف و سامرا خواهند برد اما در نهایت دیدیم اسکان و غذایمان از موکب‌ها و رایگان است و به جز پیاده‌روی مسیر کربلا و یک شب نجف، جای دیگری ما را نبردند اما نامش شد بهزیستی مددجویان را به سفر کربلا اعزام کرده است.

کربلا، بهانه استخراج پول

ط.ن نیز بیان می‌کند: همه همسفرها احتمال دادند که 8 میلیون تومان‌های افراد تنها بهانه‌ای برای خارج کردن این اعتبار از بهزیستی بوده و حتی ممکن است دفتر مسافرتی طرف قرارداد بهزیستی متعلق به خود مدیران بهزیستی بوده یا با آنها تعامل داشته باشد و این فکر در نتیجهٔ خدمات بی‌کیفیت سفر و نوع رفتاری است که در طول این سفر با مددجویان شد.

او ادامه می‌دهد: شانس ما در این سفر داشتن همراه بود و من به‌عنوان یک نابینای مطلق اگر با خودم همراه نداشتم نمی‌دانم در موکب‌ها آن هم در اربعین که شلوغ‌ترین ایام است برای ساده‌ترین امور نظیر استفاده از سرویس بهداشتی چه باید می‌کردم.

 هزینه 8 میلیون تومانی برای استان‌های نزدیک به مرز

مهدی.ک نیز می‌گوید: در برخی استان‌ها منصفانه عمل شد و 8 میلیون تومان را به حساب خود مددجویان ریختند تا توسط خودشان به حساب شرکت مسافرتی پرداخت شود و ما از همین طریق متوجه هزینه سفر شدیم. همچنین همسفرها گفتند هزینه سفر به کربلا از استان‌های نزدیک به مرز 3 میلیون تومان بوده که بهزیستی برای اعزام آنها هم 8 میلیون تومان هزینه کرده است.

به نام سفر، به کام چه کسی؟

یکی از دست‌اندرکاران سفر زیارتی مددجویان بهزیستی به کربلا نیز می‌گوید: روز اول مددجویان در شهر کوفه جا داده شدند که جای بسیار بدی بود بعد از آن در نجف به موکب استانداری تهران انتقال داده شدند که آنجا هم مناسب نبود و شرایط طوری بود که خانم‌ها باید از کنار موکب آقایان عبور می‌کردند و مدام آقایان را در حال استراحت و با پوشش استراحت می‌دیدند.

او می‌افزاید: یک هتل هم برای مدت 24 ساعت در کربلا توسط خیری به نام «مجتبی نوری» از بنیاد مسکن در اختیار مددجویان گذاشته شد که برخی که زودتر رسیده بودند توانستند در آن اقامت و استراحت کنند و بقیه که دیرتر رسیده بودند، به هتل نرسیدند و مستقیم به موکب رفتند.

وی اضافه می‌کند: یک روز در مسیر رفت و یک روز هم در مسیر برگشت مددجویان در یکی از اقامتگاه‌های بهزیستی در کرمانشاه استقرار داده شدند که ضرورتی هم نداشت. در مسیر برگشت هزینه غذا را سپاه پرداخت کرد و بهزیستی تنها یک وعده در مسیر رفت به مددجویان غذا داد، همچنین سه قلم کوله‌پشتی، کلاه و چفیه هم به مددجویان هدیه شد که آن هم به دلیل تهیه به‌صورت عمده هزینه زیادی دربرنداشت و به جز این و هزینه ایاب و ذهاب از 8 میلیون تومان هزینه سفر، چیز دیگری هزینه نشد.

کسب درآمد خودی‌ها از بهزیستی

کار مدیریت سازمان بهزیستی در هدر دادن منابع محدود این دستگاه به جایی رسیده که از نام کربلا و اعزام مددجویان به کربلا برای خودی‌ها کسب درآمد می‌کنند.

ظاهراً قرار داشتن مدیران فعلی در روزها و ماه‌های پایانی فعالیتشان در سازمانهر بهانه‌ای شده برای خرج کردن منابع و از بین بردن اندک منابع مالی بهزیستی به گونه‌ای که همه حاضران در حلقه‌های نزدیک به مدیریت سازمان از این خوان پرنعمت برای خودشان و بی‌برکت برای مددجویان در حال بردن نهایت استفاده هستند.

حجت این ادعا هم سفر زمینی مددجویان بهزیستی به کربلا که در بیشترین حالت 5 و در استان‌های نزدیک به مرز 3 میلیون تومان هزینه دارد اما برای مددجویان این دستگاه 8 میلیون تومان فاکتور می‌شود تا شرکت مسافربری عزیزکرده‌ها برای سفری که مددجویان را میهمان موکب‌ها کرده است پول خوبی به جیب بزند و شاید به باعث و بانی این سفر دست‌خوشی هم بدهد.

حالا چرا اصرار این بود که این سفر همزمان با اربعین اتفاق بیفتد؟ این حجم از ناهماهنگی چگونه ایجاد شد و مدیریت نشد؟ پشت شرکت مسافربری چه کسی بود و هست؟ چرا پولی که به خود افراد دارای معلولیت داده نمی‌شود به این راحتی حیف و میل می‌شود؟ چرا باید مددجویان و معلولان برای یک نوشیدنی ساده در صف موکب‌ها بایستند و… همگی سوالاتی است که قادری پیش از تحویل سازمان بهزیستی به کلیددار بعدی آن، باید پاسخ بدهد و بعد صندلی مدیریتش را ترک کند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --