چند به‌روزرسانی جدید در زمینه دسترسی‌پذیری در لوک‌آوت، نقشه گوگل و چند محصول دیگر از گوگل

گردآوری و ترجمه: میثم امینی

0

نمایی از صفحه اپلیکیشن google lookout

شرکت گوگل اخیراً چند به‌روزرسانی را با محوریت دسترسی‌پذیری در بعضی از محصولات خود شامل لوک‌آوت، تاک‌بَک و نقشه خود ارائه کرده است. در این شماره از نسل مانا در ستون فناوری مختصر به معرفی این به‌روزرسانی‌ها می‌پردازیم.

به‌روزرسانی‌های دسترسی‌پذیری مبتنی بر هوش مصنوعی برای اندروید

علاوه بر اعلام ادغام جِمینای با تاک‌بک، گوگل در حال ایجاد ابزارهای دسترسی‌پذیری جدیدی با استفاده از هوش مصنوعی و پیاده‌سازی آنها در تلفن‌های همراه اندرویدی است.

پیدا کردن راحت اشیا در اطراف و عکس گرفتن با برنامه لوک‌آوت

برنامه لوک‌آوت در اندروید به افراد نابینا و کم‌بینا کمک می‌کند تا از دوربین تلفن خود برای به دست آوردن اطلاعات بیشتری درباره دنیای اطراف خود استفاده کنند. اخیراً در لوک‌آوت حالت فایند یا پیدا کردن به صورت آزمایشی ارائه شده است که راه جدیدی را برای یافتن اشیای خاصی ارائه می‌دهد.

در این امکان کاربر از بین هفت دسته اشیا مانند میز و صندلی یا سرویس بهداشتی یکی را انتخاب می‌کند و سپس همان طور که دوربین گوشی خود را به اطراف حرکت می‌دهد لوک‌آوت کاربر را از جهت و فاصله تا شی‌ء مطلع می‌کند.

همچنین در اوایل سال جاری میلادی شرح تصاویر ایجاد شده توسط هوش مصنوعی در لوک‌آوت در سراسر جهان به زبان انگلیسی در دسترس قرار گرفت. حالا اگر کاربر با لوک‌آوت عکس بگیرد توصیف تصویری ایجاد‌ شده به وسیله هوش مصنوعی را دریافت می‌کند و درباره تصاویری که می‌گیرد اطلاعات بیشتری به دست می‌آورد.

استفاده از حالت بدون متن برای برقراری ارتباط با استفاده از برنامه لوک تو اسپیک

با برنامه اندرویدی لوک تو اِسپیک کاربران می‌توانند عبارات از پیش نوشته شده و قابل سفارشی سازی را با چشمان خود انتخاب کنند تا با صدای بلند خوانده شوند.

از مدتی پیش برنامه لوک تو اسپیک حالت بدون متن را نیز ارائه کرده است. با این حالت کاربران همچنین می‌توانند شکلک‌ها، نمادها و عکس‌ها را برای فعال کردن گفتار انتخاب و شخصی سازی کنند.

این ویژگی جدید بر اساس بازخورد دریافت شده از طرف جامعه هدف ارائه شده است تا به برقراری ارتباط دسترسی‌پذیرتر با وجود تفاوت‌های شناختی، چالش‌های سوادآموزی و موانع زبانی کمک کند.

یک مکان نمای بدون نیاز به دست برای برنامه نویسان اندرویدی

در سال گذشته میلادی شرکت گوگل پِراجِکت گِیم‌فِیس، یک موس بازی متن باز و بدون نیاز به دست را برای رایانه‌های شخصی منتشر کرد. حالا توسعه دهندگان می‌توانند از طریق گیت‌هاب به پراجکت گیم‌فیس برای دستگاه‌های اندرویدی دسترسی داشته باشند.

با کمک سرویس دسترسی‌پذیری برای اندروید و گوگل مدیا‌پایپ توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌هایی بسازند که به کاربران اجازه می‌دهد حالت‌های چهره، اندازه حرکات، سرعت مکان‌نما و موارد دیگر را سفارشی کنند.

گوگل همچنین توانسته است از طریق همکاری با اینکلوزا، یک مؤسسه اجتماعی در هند که از افراد دارای معلولیت حمایت می‌کند، پراجکت گیم‌فیس را به محیط‌های آموزشی، کاری و دیگر موارد گسترش دهد؛ مانند: تایپ کردن پیام برای خانواده یا جستجوی شغل جدید.

گسترش ویژگی‌های دسترسی‌پذیری در نقشه گوگل

برای مفیدتر کردن نقشه گوگل برای افراد دارای معلولیت، گوگل در حال گسترش دسترسی به ویژگی‌ها و ارائه گزینه‌های جدید برای کسب و کارها است.

دریافت دستورالعمل‌های پیاده‌روی دقیق‌تر و کسب اطلاعات بیشتر درباره دنیای اطراف در برنامه نقشه گوگل

برای افراد نابینا و کم‌بینا، گوگل در حال گسترش راهنمای صوتی دقیق و قابلیت پشتیبانی از صفحه‌خوان برای امکان لنز در نقشه گوگل در اندروید و آی‌او‌اس به صورت جهانی در همه زبان‌های پشتیبانی شده است.

با قابلیت پشتیبانی از صفحه‌خوان در امکان لنز در برنامه نقشه گوگل، کاربران نام و دسته‌بندی مکان‌های اطرافشان مانند دستگاه‌های خودپرداز، رستوران‌ها یا ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی و فاصله‌شان از یک مکان را می‌شنوند تا بتوانند به سرعت راه خود را پیدا کنند و تصمیم بگیرند کجا بروند.

همچنین هنگامی که کاربران در حال راه رفتن هستند و نمی‌توانند با تلفن همراه خود کار کنند، راهنمای صوتی دقیق اعلان‌های صوتی را ارائه می‌دهد که به کاربران اطلاع می‌دهد که در حال حرکت در مسیر درست‌اند، دارند از یک تقاطع شلوغ عبور می‌کنند یا اگر مسیر را اشتباه رفته‌اند، به آنها اطلاع می‌دهد که باید تغییر مسیر بدهند.

دریافت اطلاعات مربوط به دسترسی‌پذیری مکان‌ها در همه سیستم‌عامل‌ها

در حال حاضر به لطف مشارکت صاحبان کسب و کارها و اعضای جامعه نقشه گوگل، این برنامه اطلاعات مربوط به دسترسی‌پذیری بیش از ۵۰ میلیون مکان را در خود دارد.

نمادی به نام «علامت صندلی چرخدار» نشان می‌دهد که یک مکان دارای ورودی دسترسی‌پذیر برای ویلچر است. جزئیات بیشتری در مورد سرویس بهداشتی، پارکینگ و مبلمان دسترسی‌پذیر نیز در سربرگ «درباره» برنامه وجود دارد.

نماد «علامت صندلی چرخدار» قبلاً در سراسر جهان در اندروید و آی‌او‌اس در دسترس بود و اکنون در حال گسترش به رایانه است، بنابراین کاربران می‌توانند فارغ از سیستم عاملی که در آن جستجو را انجام می‌دهند، به راحتی این اطلاعات را پیدا کنند.

همچنین اکنون هنگامی که کاربران در حال مشاهده مکانی در تلفن همراه‌اند می‌توانند نظرات را فیلتر کنند  تا به راحتی اطلاعات مفیدی در مورد دسترسی‌پذیری مربوط به صندلی چرخدار را پیدا کنند.

پیدا کردن مکان‌هایی که می‌توانند صدا را به دستگاه‌های شنوایی ارسال کنند

برای کسانی که در شنیدن به کمک نیاز دارند، صاحبان مشاغل اکنون می‌توانند مجهز بودن به ویژگی اوراکَست را به پروفایل کسب و کار خود اضافه کنند.

اوراکست به مکان‌هایی مانند تئاترها، سالن‌های ورزشی، مکان‌های عبادت و سالن‌ها اجازه می‌دهد تا صدای بهبود یافته یا کمکی را از طریق سمعک‌های بلوتوثی، ایرپادها و هدفون‌های دارای قابلیت پشتیبانی از اوراکست برای بازدید کنندگان پخش کنند.

طراحی‌های جدید برای پراجکت ریلِیت و اعلان‌های صدا

شرکت گوگل متعهد به همکاری مداوم با جامعه معلولان است تا ویژگی‌های دسترسی‌پذیری خود را از جمله به‌روزرسانی‌های مبتنی بر بازخوردهای کاربران بهبود بخشد.

سفارشی کردن نحوه آموزش پراجکت ریلیت

گوگل در سال ۲۰۲۰ پراجکت ریلیت را راه‌اندازی کرد. یک برنامه اندرویدی برای افرادی با گفتار غیر استاندارد که به آنها این امکان را می‌دهد تا یک مدل تشخیص گفتار شخصی سازی شده برای برقراری ارتباط با دیگران و درک بهتر ایجاد کنند.

کارت‌های سفارشی به این کاربران اجازه می‌دهد، عباراتی را که به مدل آموزش می‌دهند سفارشی سازی کنند تا مدل کلماتی را که برای آنها مهم‌اند را درک کند.

اکنون روش جدیدی برای انتخاب متن و درون‌ریزی عبارات از برنامه‌های دیگر به عنوان کارت‌های سفارشی، مانند یادداشتی در یک سند گوگل داکس وجود دارد.

طراحی جدید برای اعلان‌های صدا بر اساس بازخورد کاربران

امکان «اعلان‌های صدا» با اعلانات، فلاش دوربین یا لرزش تلفن همراه به کاربران هشدار می‌دهد که صداهای معمول در خانه مانند: زنگ در یا زنگ هشدار تشخیص‌دهنده دود به صدا در آمده‌اند.

شرکت گوگل امکان اعلان‌های صدا را بر اساس بازخوردهای کاربران باز طراحی کرده است. این شرکت فرآیند یادگیری نحوه استفاده از برنامه و مرور رویدادهای صوتی را بهبود داده است و ذخیره کردن صداهای سفارشی برای لوازم خانگی را آسان‌تر کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --