نواک: نوای کتاب در گفتگو با صاحبنظران نابینا

رقیه شفیعی: کارشناس نابینایان نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی ایلام

0

آرش دبستانی

چرخش ایام را پشت سر گذاشتیم و به یک ماه دیگر وارد شدیم تا با گفتگویی متفاوت مهمان لحظات ناب شما خوبان شویم؛ و این بار به سراغ کسی رفته‌ایم که در دهه بیست عمرش، زندگی راه جدیدی پیش رویش می‌گذارد و انتخاب‌های خودش هم باعث می‌شود که نه تنها در نقطه تغییر توقف نکند و جاده رسیدن را عوض کند، بلکه برای کسانی گام بردارد که شبیه اویند و خواهان تغییر نیز هستند.

هم صحبت آرش دبستانی می‌شویم تا از خودش و کار‌هایش برایمان بگوید. وی دانشجوی کامپیوتر بوده که در دهه بیست زندگی بینایی‌اش تحلیل می‌رود و در این حین تصمیم می‌گیرد با عوض کردن راه زندگی، رشته تحصیلی‌اش را نیز عوض کند. به سراغ نوشتن می‌رود و داستان نویسی را برمی‌گزیند تا هم دانشجوی این رشته باشد و هم به عنوان یک شغل به صورت حرفه‌ای آن را دنبال کند و همچنین مدرس این حوزه نیز می‌شود. اکنون نویسنده است و مجموعه‌هایی را نیز به چاپ رسانده است.

دبستانی در دانشگاه برکلی ادبیات انگلیسی خوانده و به موازات آن ادبیات فارسی را نیز به اتمام رسانده است؛ در این حین به ادبیات اسپانیا علاقه‌مند می‌شود و اکنون در دانشگاه نیویورک نویسندگی خلّاق می‌خواند و هم زمان به تدریس هم مشغول است.

مجموعه داستان‌های وقتی میم می‌شوی، واجد شرایط مرگ، راست، یلنا گراد و به روایت مردگان آثار داستانی‌ای هستند که آرش دبستانی وارد بازار نشر کرده است. کتاب‌های وی به صورت چاپ صوتی برای استفاده نا‌بینایان نیز منتشر شده‌اند.

آرش دبستانی عضو گروه ski for light  است و به عنوان یک نا‌بینا در این زمینه هم فعالیت دارد که شرح مفصل آن را در پادکست می‌توانید بشنوید.

مهمان نواک از علاقه‌مندان موسیقی و خصوصاً ساز چنگ است. وی سعی کرده تا در این زمینه نیز دنبال علاقه خود برود. او معتقد است که اگر به چیزی علاقه داریم و برای رسیدن به آن مُصر هم باشیم حتماً در آن زمینه به جواب خواهیم رسید.

دبستانی مجری پادکستی است به نام رادیو نوشته که در آن با نویسندگان از زبان‌های مختلف مصاحبه می‌کند؛ وی راجع به این کار خود می‌گوید: فکر کردم جایی را می‌توانیم پدید بیاوریم که در آن برویم و ببینیم که چه بر سر علاقه‌مندان و نویسندگان حوزه نوشتن آمده است؛ به همین دلیل به سراغ آنها رفتم و از آنها تقاضا کردم تا در برنامه حضور داشته باشند و درباره زندگی خود بگویند؛ اینکه چه راهی را طی کرده‌اند، چه عقبه فکری‌ای دارند؛ و چه بستر خانوادگی‌ای داشته‌اند؛ و هم اکنون چه می‌کنند؟ سعی کردیم نگاهشان را به خود‌مان ببینیم و مسیری که طی کرده‌اند را با مخاطبین‌مان در میان گذاشتیم و در نهایت مجموعه‌ای پدید آمده که امروزه سی و چند نفر نویسنده ایرانی و غیر ایرانی را دعوت کرده‌ایم که تجربیاتشان را با ما به اشتراک گذاشته‌اند.

دبستانی درباره چاپ کتاب توضیح می‌دهد: اگر چاپ کردن کتاب صرف این باشد که ما بخواهیم از محدودیت‌ها فرار کنیم و کتاب را در خارج از کشور چاپ کنیم یک مسئله دارد و اگر بخواهیم خود‌مان را یک انسان زمینی تلقی کنیم یک مسئله دیگر است؛ وی معتقد است که خودش هر دو راه را رفته و در گام اول از محدودیت‌ها فرار کرده و در گام دوم سعی داشته تا به این فکر کند که آیا می‌تواند تولید کننده چیزی باشد که جمع کثیری آن را بپسندند؟

آرش دبستانی راجع به کار‌هایی که دوست داشته انجام دهد و کار‌هایی که انجام داده است و همچنین راجع به نویسندگی و موضوعات دیگر توضیحاتی می‌دهد که شنیدن آنها در پادکست خالی از لطف نخواهد بود.

در پایان مانند همیشه برای علاقه‌مندان به مطالعه یاد‌آور می‌شوم که برای تهیه کتب صوتی و بریل به بخش‌های نا‌بینایان و کم‌بینایان کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور مراجعه فرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --