دسترسی‌پذیری در آی‌او‌اس ۱۸ و آی‌پد‌او‌اس ۱۸: خلاصه‌ای از مشکلات و بهبودهای ویس‌اور و پشتیبانی این صفحه‌خوان از بریل

گرد‌آوری و ترجمه: میثم امینی

0

فردی در حال کار با آی پد

اپل نسخه ۱۸ سیستم‌عامل‌های آی‌او‌اس و آی‌پد‌او‌اس را در روز دوشنبه ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۴ منتشر کرد. در ستون فناوری این شماره از نسل مانا خلاصه‌ای از باگ‌های جدید مربوط به وُیس‌اُوِر و پشتیبانی از بریل این صفحه‌خوان که وب‌سایت اَپِل‌ویس در طول آزمایش این نسخه‌ها شناسایی کرده است را آورده‌ایم. همچنین جزئیاتی در مورد باگ‌های از پیش موجود که آزمایش‌ها نشان می‌دهد در آی‌او‌اس ۱۸ و آی‌پد‌او‌اس ۱۸ رفع شده‌اند در این ستون آمده است.

باگ‌های جدی

در زمان انتشار این مطلب، تیم اپل‌ویس هیچ باگی را در آی‌او‌اس ۱۸ شناسایی نکرده است که بتوان آن را «جدی» طبقه‌بندی کرد.

باگ‌های متوسط

ـ هنگام استفاده از گزینه جدید «هنگام صحبت کردن» در امکان کاهش خودکار حجم صدا در آی‌او‌اس ۱۸ حجم صدای ویس‌اور ممکن است به صورت تصادفی تغییر کند. بقیه گزینه‌های کاهش خودکار حجم صدا یعنی «خاموش» و «همیشه» مطابق انتظار عمل می‌کنند.

ـ هنگام مرتب‌سازی آیتم‌ها با استفاده از روتور ویس‌اور در مرکز کنترل که یک ویژگی جدید در آی‌او‌اس ۱۸ است، وقتی کنش «جای‌گذاری» را انتخاب می‌کنیم هیچ کاری انجام نمی‌شود و کنترل‌ها علی‌رغم اینکه ویس‌اور عبارت «جای‌گذاری کامل شد» را اعلام می‌کند، در مکان اصلی خود باقی می‌مانند. برای حرکت دادن یک کنترل، وقتی حالت ویرایش فعال است روی کنترل دو بار ضربه بزنید و نگه دارید و سپس آن را به جایی که می‌خواهید کنترل را به آنجا ببرید حرکت دهید.

ـ هنگام مواجه شدن با نمودار بارش در اپلیکیشن آب و هوا، بین مرور کردن به چپ یا راست و شنیدن صدای ویس‌اور تأخیر وجود دارد. در برخی موارد، بعد از چند بار مرور کردن فوکوس ویس‌اور به دکمه «نمایش نقشه» در پایین صفحه منتقل می‌شود. برای رد شدن از نمودار بارش، روتر ویس‌اور را روی «ظرف‌ها» تنظیم کنید و با مرور به بالا یا پایین به ظرف دیگری مانند پیش‌بینی ساعتی بروید.

ـ مشکلات متعددی در برچسب‌گذاری دکمه‌ها در اپلیکیشن باز طراحی شده تصاویر آی‌او‌اس ۱۸ وجود دارد.

ـ هنگام مرور اعلان‌ها در صفحه قفل ویس‌اور حتی وقتی تنها یک اعلان وجود دارد می‌گوید «صف جمع شده».

ـ وقتی در برگه «موارد اخیر» برنامه تلفن روی تماس یا شماره تلفن متمرکز هستیم، انتخاب گزینه «تماس» از روتر ویس‌اور هیچ تأثیری ندارد. توصیه می‌کنیم کاربران از گزینه «فعال کردن» روتر استفاده کنند، چون «تماس» اقدام پیش‌فرض است.

باگ‌های جزئی

ـ هنگام پاسخ دادن به یک پیام در برنامه ایمیل وقتی با کیبورد بریل تایپ می‌کنیم، گاهی اوقات حروفی که بلافاصله بعد از فاصله می‌آیند حذف می‌شوند. توصیه می‌شود که کاربران نمایشگرهای بریل تا زمان حل این مشکل ایمیل‌هایشان را در اپلیکیشن دیگری مثل برنامه یادداشت‌ها یا برنامه پیش‌نویس‌ها تایپ کنند.

ـ وقتی اعلان‌های ویس‌اور به نمایشگر بریل می‌رسند، اغلب به صورت بریل معمولی و نه به صورت کوتاه‌نویسی ظاهر می‌شوند، حتی اگر کوتاه‌نویسی بریل فعال باشد. برای خواندن تاریخچه اعلان‌ها به صورت کوتاه‌نویسی در صورت فعال بودن کوتاه‌نویسی، فاصله را همزمان با نقطه‌های ۱-۳-۴-۵ فشار دهید.

ـ هنگام انتقال آیکون‌های صفحه اصلی به موقعیت‌های غیر خطی، امکان استفاده از روش کشیدن و رها کردن موجود در روتر ویس‌اور وجود ندارد. کاربران همچنان می‌توانند آیکون‌ها را با نگه داشتن و کشیدن به موقعیت‌های غیر خطی منتقل کنند.

ـ در کتابخانه برنامه‌ها، گزینه موجود در روتر برای پیمایش بر اساس ظرف‌ها کار نمی‌کند.

ـ هنگام ویرایش کنش‌های صفحه قفل (یک ویژگی جدید در آی‌او‌اس ۱۸) و انتخاب میانبر برنامه برای باز شدن، هیچ راه مشخصی برای خروج از صفحه انتخاب برنامه وجود ندارد. برای خروج از صفحه مربوط به انتخاب برنامه، توصیه می‌کنیم کاربران از ژست اسکرول دو انگشتی استفاده کنند. با این کار تمرکز ویس‌اور در صفحه قبلی قرار خواهد گرفت.

ـ برچسب‌های ویس‌اور برای دکمه‌های میانبر کنش‌های سریع در صفحه قفل شامل کلمه «خاموش» هستند، حتی اگر یک دکمه دو وضعیتی نباشد.

ـ هنگام باز کردن تعویض کننده برنامه از صفحه اصلی، تمرکز ویس‌اور در ابتدا متناقض و غیر قابل اعتماد است. توصیه می‌شود کاربران پس از باز کردن تعویض کننده برنامه از صفحه اصلی، قبل از ادامه به کار چند ثانیه صبر کنند تا فوکوس در جای مناسب قرار بگیرد.

ـ وقتی در روتر ویس‌اور روی گزینه موتورهای صوتی که امکانی جدید در آی‌او‌اس ۱۸ است قرار می‌گیریم، نام صدای انتخاب شده فعلی به صورت خودکار اعلام نمی‌شود.

ـ هنگام جستجوی تماس‌ها با استفاده از روش تی‌۹ با صفحه کلید برنامه تلفن، ویس‌اور نتایج جستجو را نمی‌خواند.

ـ دکمه‌های مربوط به ایجاد ویجت در منوی بافت مربوط به آیکون‌های برنامه‌های صفحه اصلی به درستی برچسب‌گذاری نشده‌اند.

سایر مشکلات

ـ هر چند اپل‌ویس مطمئن نیست که آیا این موضوع به طور خاص مربوط به استفاده از ویس‌اور است یا خیر، یکی از اعضای تیم این وب‌سایت گزارش داده است که هنگام دریافت اعلان صداها به طور یکپارچه پخش نمی‌شوند. بازخوردی در رابطه با این موضوع برای اپل ارسال شده است. حتی اگر این موضوع ارتباطی به ویس‌اور نداشته باشد، در اینجا به آن اشاره شده است چرا که صداها نقش مهمی در تجربه کاربری بسیاری از کاربران نابینا یا کم‌بینا دارند.

بهبودهای ویس‌اور و بریل در آی‌او‌اس ۱۸ و آی‌پد‌او‌اس ۱۸

آزمایش‌های تیم اپل‌ویس نشان می‌دهد که باگ‌های دسترسی‌پذیری از پیش موجود زیر در آی‌او‌اس ۱۷ و آی‌پد‌او‌اس ۱۷ برطرف یا به طور قابل‌توجهی به آنها رسیدگی شده است:

ـ بهبود قابل توجهی در مشکلی که در آن ورودی صفحه بریل هنگام رفتن به یک خط جدید یا حذف کلمه به کلمه دچار مشکل می‌شد دیده می‌شود.

ـ وقتی خروجی بریل روی بریل معمولی و ورودی روی کوتاه‌نویسی تنظیم شده باشد حالا در اپلیکیشن‌های ایمیل و پیام‌ها متن‌های تایپ شده به درستی از کوتاه‌نویسی به بریل معمولی ترجمه می‌شوند.

ـ حالا گزینه کلمات دارای اشتباه املایی در روتر هنگام نوشتن یک پیام در برنامه ایمیل آن طوری که انتظار می‌رود عمل می‌کند.

ـ اکنون نمایشگرهای بریل یو‌اس‌بی هید پس از باز شدن قفل صفحه به طور قابل اطمینانی از حالت خواب خارج می‌شوند.

ـ تمرکز ویس‌اور هنگام نوشتن ایمیل در برنامه ایمیل مطابق انتظار عمل می‌کند.

سخن آخر

در نظر داشته باشید که تجربه نشان داده است که اپل بسیاری از باگ‌های دسترسی‌پذیری را در چند آپدیت اول پس از انتشار یک به‌روزرسانی اصلی برطرف می‌کند.

آزمایش‌های اپل‌ویس نشان می‌دهد که ارتقا به آی‌او‌اس ۱۸ یا آی‌پد‌او‌اس ۱۸ برای اکثر موارد استفاده ریسک پایینی دارد، اما انتظاری کوتاه مدت ممکن است به اپل اجازه دهد تا مشکلات اولیه گزارش شده پس از انتشار عمومی را حل کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --