گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (مهر ۱۴۰۳)

0

مراسم بزرگداشت روز ایمنی عصای سفید در تالار اقدسیه

مخاطبان گرامی در ادامه، خلاصه‌ای از اقدامات انجمن نابینایان ایران در ماه گذشته را از نظر می‌گذرانید. شما می‌توانید مشروح این گزارش را در قالب پادکست، با صدای مهندس منصور شادکام، قاسم‌مقام انجمن نابینایان ایران از وب‌سایت و کانال‌های ماه‌نامه نسل مانا دریافت کنید و بشنوید.

در ابتدا از تحریریه ماه‌نامه نسل مانا بابت تهیه مطالب مفید و به‌روز و ارزشمند و حامیان و نیکوکاران همیشه همراه انجمن که ما را در انتشار این مجله یاری می‌کنند؛ تشکر و قدردانی می‌کنم.

احیای حقوق شهروندی و پیگیری مطالبات افراد نابینا و کم‌بینا یکی از اهداف مهم انجمن  است. در ماه گذشته نیز، پیگیر درخواست‌های اعضای انجمن از شهرهای گوناگون شامل: استخدام، پرداخت شهریه دانشگاه، کمک‌هزینه مسکن و تهیه دارو و … بودیم و برخی از این پیگیری‌ها نتایج خوبی به‌دنبال داشت که در فرصتی دیگر به اطلاع شما مخاطبان محترم می‌رسد.

با شروع ماه مهر، بیشتر تلاش‌ها بر گرامی‌داشت ۱۵ اکتبر، روز جهانی ایمنی عصای سفید متمرکز می‌شود. هدف از برگزاری برنامه در این روز، یاد‌آوری اهمیت عصای سفید در زندگی افراد نابینا و رساندن خواسته‌های نابینایان از طریق نشریات و رسانه‌ها به گوش مسشولین است. همان‌گونه که در شماره پیشین ماه‌نامه نسل مانا به اطلاع شما مخاطبان عزیز رسید، ما در انجمن نابینایان ایران از شهریور‌ماه با تشکیل جلساتی، برای برگزاری برنامه‌های درخور این روز تلاش کردیم و «دسترسی به فناوری، نویدبخش مشارکت اجتماعی نابینایان» را به‌عنوان شعار امسال انتخاب کردیم و امیدواریم، نهادهای گوناگون در طراحی محصولاتشان به دسترس‌پذیری آن برای افراد نابینا و کم‌بینا توجه داشته باشند. مراسم بزرگداشت روز ایمنی عصای سفید نیز در روز ۲۲ مهر‌ماه برگزار شد.

دو جلسه نیز با شهرداری تهران داشتیم و در روز ۲۶ مهرماه، برنامه کوه‌پیمایی از پارکینگ ولنجک تا ایستگاه اول توچال داشتیم که با استقبال اعضای انجمن و با حضور حدود ۱۲۰ نفر از افراد نابینا و کم‌بینا برگزار شد.

علی‌رغم تصویب قوانین خوبی مانند «قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت» متاسفانه به‌دلیل عدم تخصیص بودجه مورد نیاز، این مقررات اجرا نمی‌شوند. می‌توان گفت اجرای این قوانین می‌تواند منجر به برطرف شدن درصد بالایی از نیازها و مشکلات نابینایان، از جمله: اشتغال، شهریه دانشگاه، مستمری و … گردد. اما در حال حاضر، چیزی حدود ۲۰ درصد بودجه مورد نیاز، به اجرای این قانون اختصاص داشته شده است که برای اجرای کامل آن بسیار کم است. امیدواریم جناب آقای دکتر سید جواد حسینی که سابقه درخشانی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی دارند؛ در کسوت رئیس سازمان بهزیستی نیز برنامه‌های خوب و مفیدی در جهت اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان و بهبود کیفیت زندگی جامعه هدف داشته باشند. امیدواریم آقای دکتر با انتخاب معاونین و مدیران کل استانی خوب، تحولاتی در سازمان بهزیستی کشور ایجاد کنند.

در روز ۲۳ مهر‌ماه در نشستی که با حضور نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی و نهادهای دیگر مرتبط با افراد با آسیب بینایی در سازمان بهزیستی کشور برگزار شد مشارکت داشتیم که شرح مفصل این نشست در فرصتی دیگر به اطلاع شما مخاطبان گرامی می‌رسد.

در پایان روز جهانی ایمینی عصای سفید را گرامی می‌داریم و این فرصت را برای طرح مسائل و مشکلات نابینایان و رساندن صدای این گروه به گوش مسؤولان و دست‌اندر‌کاران مغتنم می‌شماریم. امیدواریم مسؤولان به یک روز در سال اکتفا نکنند و جامعه نابینایان را فراموش نکنند در رفع دغدده‌های اصلی افراد با آسیب بینایی شامل: اشتغال، مسکن و معیشت بکوشند و ما در بیست‌و‌سوم مهر‌ماه سال آینده، بتوانیم خبرهای خوبی در این زمینه‌ها به اطلاع خوانندگان محترم ماه‌نامه نسل مانا برسانیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --