معرفی ابزار داوطلب مجازی در برنامه بی مای آیز

مترجم: میثم امینی

0

تصویر پیراهن در صفحه گوشی موبایل جهت تشخیص رنگ به‌کمک بی‌مای‌آیز

در ماه‌های اخیر ربات «چَت‌جی‌پی‌تی» از شرکت «اوپِن‌اِی‌آی» که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند با افراد گفت‌وگوی متنی داشته باشد، به سؤالات کاربران به ‌شکلی طبیعی پاسخ دهد، رزومه ایجاد کند، بسته به درخواست کاربر برنامه‌نویسی کند و کارهای بسیار زیاد دیگری را نیز انجام دهد، همۀ علاقه‌مندان به فناوری را هیجان‌زده کرده است و در دنیا بحث‌های زیادی پیرامون کاربردهای احتمالی این فناوریِ انقلابی درگرفته است.

یکی از زمینه‌هایی که این فناوری جدید می‌تواند در آن بدرخشد، حوزۀ دسترس‌پذیری و ارائه کمک به افراد دارای معلولیت‌های مختلف از جمله افراد نابینا و کم‌بیناست. توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات و درک بالای چت‌جی‌پی‌تی از محتوا، می‌تواند آن را در بسیاری از موارد به جایگزینی مناسب برای کمک انسانی تبدیل کند که باعث افزایش استقلال افراد معلول می‌شود.

اضافه‌شدن امکان تبدیل تصویر به متن به نسخه ۴ چت‌جی‌پی‌تی، این ربات هوشمند را به‌خصوص برای نابینایان کاربردی کرده است و این امکان را برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های کمکی به‌وجود آورده تا از امکانات پیشرفته این ربات در برنامه‌های خود استفاده کنند.

از زمان شروع‌به‌کار در سال ۲۰۱۵، برنامه «بی مای آیز» تلاش کرده است بین ۶٫۳ میلیون داوطلب بینا و کاربران نابینا و کم‌بینای خود ارتباط ویدئویی برقرار کند تا این داوطلبان بتوانند با استفاده از دوربین تلفن همراه افراد نابینا و کم‌بینا در کارهای روزمره به آنها کمک کنند. ابزار داوطلب مجازی جدیدی که در مرحله آزمایش بتای خود قرار دارد، بی مای آیز را در رسیدن به هدف آن یعنی بهبود دسترس‌پذیری و کاربری و دسترسی به اطلاعات یاری می‌کند. این فناوری در ارائه منابع قدرتمند جدید برای حرکت بهتر در محیط‌های فیزیکی، رفع نیازهای روزمره و دستیابی به استقلال بیشتر به نابینایان و کم‌بینایان تحولات قابل توجهی را به‌وجود خواهد آورد.

ابزار داوطلب مجازی بی مای آیز با برنامه موجود ادغام می‌شود و از مدل زبان جی‌پی‌تی ۴ شرکت اوپِن‌اِی‌آی قدرت می‌گیرد که دارای یک تبدیل‌کننده پویای تصویر به متن جدید است. کاربران می‌توانند از طریق برنامه بی مای آیز تصاویر را برای یک داوطلب مجازی قدرت‌گرفته از هوش مصنوعی ارسال کنند که هر سؤالی را درباره تصویر پاسخ می‌دهد و کمک دیداری فوری را برای گستره وسیعی از کارها به کاربران ارائه می‌دهد.

چیزی که این داوطلب مجازی را از سایر فناوری‌های تصویر به متنی که امروزه در دسترس است متمایز می‌کند، محتوا است، با سطح درکی عمیق‌تر و توانایی در مکالمه که تا‌به‌حال در هیچ یک از دستیار‌های دیجیتال دیده نشده است. برای مثال، اگر یک کاربر عکسی از داخل یخچال خود را برای داوطلب هوشمند ارسال کند، این داوطلب مجازی نه‌تنها مواد غذایی داخل یخچال را شناسایی می‌کند؛ بلکه با تجزیه و تحلیل و استنتاج از اطلاعات دریافت‌شده، قادر است تشخیص دهد که کاربر چه غذاهایی را می‌تواند با موادی که در یخچال خود دارد درست کند. این ابزار در ادامه از این توانایی برخوردار است که تعدادی دستور آشپزی را مبتنی بر مواد غذایی موجود پیشنهاد دهد و یک راهنمای قدم به قدم درباره چگونگی پخت این غذاها را برای کاربر ارسال کند. چنانچه داوطلب مجازی قادر به پاسخ‌گویی نباشد، به‌صورت خودکار برای دریافت کمک، گزینه اتصال به یک داوطلب بینا را از طریق برنامه به کاربر پیشنهاد می‌کند. اضافه‌شدن داوطلب مجازی به‌معنای کنارگذاشتن دسترسی به داوطلبان بینا در بی مای آیز نیست و این امکان همچنان در دسترس کاربران خواهد بود.

این امکان جدید نه‌تنها از طریق برنامه بی مای آیز پشتیبانی بهتری را به کاربران نابینا و کم‌بینا ارائه می‌دهد؛ بلکه با اولویت‌دادن به دسترس‌پذیری به شرکت‌ها اجازه می‌دهد به مشتریانشان بهتر خدمت‌رسانی کنند. بی مای آیز در نظر دارد در هفته‌های آینده مرحله آزمایشی داوطلب مجازی را برای شرکت‌هایی که مشتری این اپلیکیشن هستند شروع کند و این امکان را امسال به‌صورت گسترده به‌عنوان قسمتی از بخش راهنماییِ ویژه، به کاربران خود ارائه دهد.

این امکان در حال حاضر در مرحله آزمایش بتای بسته است و گروهی کوچک از کاربران بی مای آیز در حال تست و ارائه بازخورد درمورد این ابزارند. در چند هفته آینده گروه آزمایش‌کنندگان بتا بزرگ‌تر خواهد شد و امید است که داوطلب مجازی بی مای آیز در ماه‌های آینده به‌صورت گسترده در دسترس کاربران قرار بگیرد. مثل خدمت دریافت کمک از داوطلبین بینا که در حال حاضر موجود است، این ابزار نیز برای همه اعضای نابینا و کم‌بینای برنامه بی مای آیز رایگان خواهد بود.

سازندگان این اپلیکیشن امیدوارند در بلندمدت با استفاده از این فناوری ابزار‌ها و قابلیت‌های قدرتمندی را برای کاربران خود فراهم کنند تا این افراد تجربه استفاده از دستیار مجازی را به روش‌های شگفت‌انگیز و پیچیده و غیر‌قابل‌تصور غنی‌تر کنند. مثلاً تصور کنید که با کمک داوطلب مجازی بی مای آیز در یک ایستگاه مترو در یک مکان ناآشنا حرکت کنید، به یک کشور خارجی سفر کنید که به زبان آن کشور صحبت نمی‌کنید، وبسایت‌ها و سکوهای شبکه‌های اجتماعی را مرور کنید، خرید آنلاین انجام دهید و بسیاری موارد دیگر که جامعه نابینایان و کم‌بینایان در طی زمان با آزمون و خطا کشف خواهند کرد. امکانات بی حد و حصرند و ما تازه اول راهیم.

اگر در حال حاضر برنامه مفید بی مای آیز را روی تلفن همراه خود ندارید، عجله کنید و این برنامه را از اینجا برای دستگاه‌های اندرویدی و از اینجا برای دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل آی‌او‌اس دریافت کنید تا هم بتوانید از امکان دریافت کمک از افراد بینای آن بهره بگیرید و هم از تحولات هیجان‌انگیزی که در این برنامه در حال رخ‌دادن است جا نمانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --