نواک: نوای کتاب در گفتگو با صاحب‌نظران نابینا

رقیه شفیعی: کارشناس بخش نابینایان نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی ایلام

0

خانم جوان در حال کتاب خواندن

درود بر همراهان و خوانندگان نسل مانا!

همراه با زهرا همت از لابه‌لای موضوع‌ها و کتاب‌ها به سراغ سرگذشت و زندگی‌نامه و سفرنامه می‌رویم و روز‌های زندگی افرادی را ورق می‌زنیم که تجربیات زیسته‌شان می‌تواند دیدی وسیع و نگاهی عمیق از آنچه پشت سر گذاشته‌اند به ما بدهد؛ افرادی که داستان زندگی‌ای که گذرانده‌اند، آن‌قدر جذاب است که خواننده را تا انتهای کتاب با خود همراه می‌سازد و تجربیات زندگی‌شان همان کوله‌بار سنگینی است که بر دوش کشیدنش از طرف نویسنده نشان‌دهندۀ توانایی بالای اوست که توانسته است از آن راه بگذرد و اندوخته‌هایش را با دیگران نیز به اشتراک بگذارد.

زهرا همت آموزگار استثنایی شهر تهران و کارشناس ارشد روان‌شناسی است. او سعی دارد تا از زندگی کسانی برایمان سخن بگوید که خواندن تجربیاتشان را اتفاقی دوست‌داشتنی می‌داند و تلاش می‌کند تا این تجربه را به بهترین شکل برای همراهان نواک بیان کند.

آموزگار مهمان نواک از شروع علاقه‌اش به موضوع سرگذشت و زندگی‌نامه می‌گوید. او توضیح می‌دهد که خواندن کتاب‌های علمی روان‌شناسی انتخاب دوران دانشجویی‌اش بوده و هیچ علاقه‌ای به خواندن کتاب داستان نداشته است؛ تا اینکه با کتاب انسان در جست‌وجوی معنا، اثر ویکتور فرانکل، آشنا می‌شود. همت توضیح می‌دهد وقتی قسمت دوم کتاب را خواندم که مباحث لگوتراپی یا معنا‌درمانی را بیان می‌کرد؛ دریافتم که آموخته‌هایم از قسمت اول که دربرگیرندۀ زندگی نویسنده بود، بیشتر از قسمت دوم کتاب است و به کمک قسمت اول کتاب توانستم مباحث بخش دوم را بهتر دریابم. این اتفاق سبب شد تا خواندن داستان‌هایی مبتنی بر واقعیت برایم جذاب شود و بعد از آن به سراغ کتاب‌هایی رفتم که زندگی افراد و سفر‌های واقعی آنها را در برمی‌گرفت.

زهرا همت در پاسخ به این پرسش که چه خصیصه‌ای در زندگی‌نامه و سفرنامه‌ها موجب علاقۀ او به این گروه از کتاب‌ها شده است می‌گوید: خواندن این دست کتاب‌ها سبب می‌شود تا همراه با نویسنده به مکان‌ها و زمان‌هایی سفر کنیم که امکان تجربۀ آنها برای خودمان وجود ندارد و بُعد جدیدی از زندگی را پیش رویمان قرار می‌دهد. ویژگی یک سفرنامه و زندگی‌نامۀ خوب از نظر زهرا همت این است که ما را از اکنون خود جدا کند و به زمان و مکان یادشده ببرد.

زهرا همت در ادامۀ گفتگوی خود با نواک به معرفی کتاب‌هایی می‌پردازد که خودش خوانده است و خواندن آنها را برای شنوندگان مفید می‌داند. او برای نشان دادن جذابیت هر یک از کتاب‌هایی که معرفی می‌کند، یک پاراگراف تأثیرگذار از کتاب را می‌خواند تا اهل مطالعه بیش از یک معرفی در فضای اصلی کتاب قرار گیرند.

برخی کتاب‌هایی که زهرا همت معرفی می‌کند عبارت‌اند از: انسان در جست‌وجوی معنا، نوشتۀ ویکتور فرانکل؛ جنگ چهرۀ زنانه ندارد، از سوتلانا الکساندرونا الکسویچ؛ من عروس بن‌لادن، اثر کارمن بن‌لادن؛ میشل شدن، از میشل اوباما؛ گل صحرا، اثر کاتلین میلر؛ شش سال در میان زنان وحشی آمازون، از منوچهر مطیعی؛ شازده حمام، اثر محمدحسین پاپلی یزدی و دیگر کتاب‌هایی که شنوندگان اهل مطالعه با گوش دادن به پادکست می‌توانند معرفی کوتاهی از کتاب را بشنوند و به‌عنوان کتابی جذاب برای خواندن انتخاب کنند.

مهمان نواک از سفرنامه‌هایی که خوانده به معرفی سفرنامۀ برادران امیدوار می‌پردازد و بیان می‌کند که این دو برادر موزه‌ای از آثار سفر خود را دایر کرده‌اند که می‌تواند گواهی بر صحت نوشته‌های سفرنامه‌شان باشد.

زهرا همت در پایان گفتگوی خود با نواک اظهار امیدواری می‌کند که خوانندگان نواک سال خود را با خواندن کتاب آغاز کنند و مانند او از مطالعه لذت ببرند.

همراهان نواک در نظر داشته باشند کتاب‌های معرفی شده در پادکست و هر منبع مطالعاتی را که نیاز دارند می‌توانند از بخش‌های نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور دریافت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --