زین راه بی‌نهایت: مصاحبه‌ی مارک ریکوبونو، رئیس فدراسیون ملی نابینایان با انجمن صنعت خود‌ران امریکاAVI) ) سال ۲۰۲۴

منبع: «بریل مانیتور» مترجم: میرهادی نائینی‌زاده

0

مارک ریکوبونو

در یک مصاحبه با AVI، مارک ریکوبونو توضیح می‌دهد که چرا فدراسیون ملی نابینایان امریکا و وابستگان آن، از فرصت‌هایی که انجمن صنعت خود‌ران در اختیار آنها گذاشته به وجد آمده‌اند.

* درباره‌ی فدراسیون ملی نابینایان برای ما صحبت کنید:

«فدراسیون ملی نابینایان در سال ۱۹۴۰ آغاز به کار کرد تا زندگی اعضای خود و تمام نابینایان ایالات متحده را بهتر کند. ما در تمامی ایالات امریکا به علاوه‌ی منطقه‌ کلمبیا و پورتوریکو نماینده داریم. فدراسیون می‌تواند یکی از الگو‌های ایجاد انجمن‌هایی باشد که نابینایان خود آن را تأسیس و اداره می‌کنند. از نظر ما، نابینایی شخصیت و آینده‌ی ما را نمی‌سازد. از آنجا که توقع پایین مانع رسیدن به رؤیاهاست، ما روز به روز می‌کوشیم نابینایان توقع خود را در همه‌ی امور بالاتر ببرند. ما با قدرت جمعی، اراده، و اختلاف سلیقه‌ای که داریم، می‌توانیم به خواسته‌های تمام افراد نابینای جهان برسیم.»

* چرا تولیدات خود‌ران ما برای سازمان شما اهمیت دارد؟

«اعضای فدراسیون تجربه‌ی یکسانی از نابینایی ندارند. برخی از آنان نابینای مادرزاد بودند و برخی به مرور زمان بینایی خود را از دست داده‌اند. در امریکا رانندگی یک ارزش برتر است. بیشتر مردم با داشتن یک وسیله نقلیه از آزادی حرکت و انعطاف خود محافظت می‌کنند. در اوایل قرن ۲۱، ما عقیده مرسوم را به چالش کشیدیم که رانندگی فقط حق افراد سالم است. در ژانویه ۲۰۱۱، با شرکت در یکی از معتبر‌ترین رویداد‌های اتومبیل‌رانی ایالات متحده، (the Daytona International Speedway) من این سو تفاهم را که فقط افراد بینا می‌توانند رانندگی کنند در هم شکستم و قدرت فناوری دسترس‌پذیر را در دستان یک فرد نابینای توانمند با هدایت ماشین بدون نیاز به فرد بینا به نمایش گذاشتم. پس از آن اتفاق تاریخی، ما منابع خود را معطوف به ماشین‌های خود‌ران کردیم.

چرا؟ در وهله‌ی اول، ما با پدیده‌ای نو‌ظهور در صنعت حمل و نقل روبه‌رو شدیم و خواستیم از همان بدو امر، نابینایان حق داشته باشند از آن بهره‌مند شوند و فرهنگ استفاده همگانی از این فناوری در ذهن همه جا بیفتد. ثانیاً، ما بر این باوریم که، مشارکت نابینایان و سایر معلولین در فرآیند تولید، می‌تواند باعث عرضه محصول نهایی بهتری شود. ماشین‌های خود‌ران قدرت رسیدن به مقصد را به هر کسی می‌دهد؛ خواه شما بینا باشید یا نابینا. تعداد تصادفات کمتر، استفاده بهتر از زمان رانندگی، و کنترل‌های بیشتر برای کسانی که رانندگی نمی‌کنند از مزایای دیگر استفاده از این فناوری هستند. برای جامعه‌ی نابینایان، استفاده از وسایل نقلیه موتوری مانند سایر افراد بسیار لذت دارد.

* تو حتی قبل از «کمیته‌ی انرژی و تجارت» ماشین‌های خود‌ران رو تست کردی. چه پیامی برای تولیدکننده داری؟

«من در زمان تست هم گفتم: ماشین‌های خود‌ران می‌تواند هفت میلیون نابینای امریکا را تحت پوشش قرار دهد. بیش از ٪۶۷ این افراد کار پر درآمدی ندارند و ماشین‌های خود‌ران باید طوری تولید شوند که برای این قشر از جامعه هم قابل خریداری باشد. یکی از مقولات مؤثر در گسترش استفاده از ماشین‌های خود‌ران، نبود یک ابزار قابل خرید و امن است که این معضل بیشتر خود را در مناطق روستایی نشان می‌دهد. فناوری خود‌ران قطعاً در ارتقای اشتغال، تفریح و زندگی خانوادگی نابینایان تأثیر بسزایی دارد. این شرایط فقط وقتی محقق می‌شود که نابینا بتواند بی هیچ نیازی به سایرین از آن بهره‌مند شود. ما با همراهی کنگره و نمایندگانی که در صنعت خود‌ران داریم، تمام تلاشمان را می‌کنیم که ماشین‌های خود‌ران طوری طراحی شوند که یک نابینا بتواند مانند همه افراد جامعه از آن استفاده کند.»

* قانون دسترس‌پذیری ماشین‌های خود‌ران چیست و چرا این قانون مهم است؟

«این قانون در دست بررسی، برای حفاظت حق شهروندی معلولانی پیش‌بینی شده است که قصد استفاده از ماشین‌های خود‌ران را دارند. در حال حاضر، پلیس می‌تواند نابینایان را به خاطر نداشتن گواهینامه رانندگی متوقف کند. با وضع این قانون، نابینایان ایالات متحده می‌توانند مانند سایرین از ماشین‌های خود‌ران استفاده کنند بدون اینکه نیازی به داشتن گواهینامه داشته باشند. همچنین این قانون پنج میلیون دلار را برای مطالعه در مناسب‌سازی ساختار شهری برای نابینایان و استفاده از ماشین‌های خود‌ران برای آنها اختصاص می‌دهد. وضع این قانون بر ارزش برابر معلولین با سایر اقشار جامعه صحه می‌گذارد و نشان می‌دهد چگونه ما آینده را مطابق با اصول مندرج در قانون معلولین ایالات متحده طراحی می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --