فراخوان دومین دوره جشنواره ملی تولیدات نابینایان در فضای مجازی (گامینو)

0

انجمن نابینایان ایران در نظر دارد به مناسبت ۱۵ اکتبر روز جهانی ایمنی عصای سفید و سوم دسامبر روز جهانی افراد دارای معلولیت، دومین دوره جشنواره ملی گامینو را به پاس چندین سال فعالیت داوطلبانه نابینایان در فضای مجازی برگزار کند.

مقدمه

حضور چندین ساله نابینایان در فضای مجازی بدون شک، ثمرات و اثرات ماندگاری در زندگی فردی و جمعی افراد آسیب‌دیده بینایی در ایران به دنبال داشته است. چه بسیارند نابینایانی که بر این نکته اذعان می‌کنند که توانسته‌اند به کمک تولیدات همنوعانشان در اینترنت، انواع آموزش‌ها را فرا بگیرند، انگیزه‌ای مضاعف به دست آورند یا حتی در حوزه توانبخشی و مهارت‌های مورد نیاز برای گذران زندگی روزمره، دانش خود را ارتقا دهند. خدمات اینترنت به نابینایان و تولیدات نابینایان در اینترنت، محدود به این موارد نیست و نابینایان توانسته‌اند در بزنگاه‌های گوناگون، از این فناوری به نحو شایسته استفاده کنند.
انجمن نابینایان ایران بنا دارد به مناسبت ۱۵ اکتبر روز جهانی ایمنی عصای سفید و سوم دسامبر روز جهانی افراد دارای معلولیت، دومین دوره جشنواره گامینو را به پاس چندین سال فعالیت داوطلبانه نابینایان در فضای مجازی برگزار کند و طی این جشنواره، از آثار شاخصی که حد‌فاصل اولین دوره جشنواره گامینو تاکنون به دست کاربران کم‌بینا و نابینا تولید و منتشر شده، تقدیری شایسته به عمل آورد. باشد که این مهم، بتواند به حضور هرچه بیشتر و جدی‌تر نابینایان در فضای مجازی کمک کند و به این ترتیب، جامعه افراد آسیب‌دیده بینایی بتوانند بیش از پیش از نتایج این حضور برخوردار شوند. در ادامه می‌توانید جزئیات برگزاری دومین دوره جشنواره ملی گامینو و شرایط مشارکت در آن را از نظر بگذرانید.

موضوعات پیشنهادی دبیرخانه جشنواره به منظور مشارکت علاقمندان

دبیرخانه جشنواره، سه محور اصلی را مد‌نظر قرار داده و علاقمندان می‌توانند در هر سه حوزه آثار خود را جهت رقابت نامزد کنند. سه محور پیشنهادی دبیرخانه جشنواره به قرار زیر است:
• آموزش و توانبخشی
هرگونه اثر تولیدی شامل متن، صوت یا ویدئو که هدفی آموزشی را دنبال کند یا موضوع توانبخشی افراد نابینا را دست‌مایه تولید محتوا قرار دهد می‌تواند در این رقابت شرکت داده شود. آثار می‌تواند شامل آموزش‌های متنی، صوتی و تصویری درباره موضوعاتی نظیر رایانه، تلفن همراه، بهره‌گیری از هوش مصنوعی، جهتیابی و حرکت، خانه‌داری، کودک‌یاری، آشپزی و به طور خلاصه، هر آنچه که مرتبط با نیاز‌های آموزشی و توانبخشی افراد با آسیب بینایی می‌شود، باشد
• تفریح و سرگرمی
محور تفریح و سرگرمی شامل تمام اپیزودهای صوتی و پستهای صوتی-تصویری است که در این حوزه از طریق وبسایتها و انواع رسانه های اجتماعی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.
مانند: انواع سفرها، معرفی گردشگاه های دسترس پذیر، هنرهای خلاقانه، نمایشنامه ها، نشستهای دوستانه، مصاحبه ها، فیلمها و انیمیشنهای توضیح دار، داستان ها، کتاب های صوتی، دکلمه ها، معرفی و تولید انواع بازیهای فردی و گروهی.
• فرهنگی و اجتماعی
تولیدات این محور، شامل موارد زیر است:
بالا بردن فرهنگ و آگاهی عمومی در برخورد با نابینایان و معلولیت
تولید محتوا برای ترویج و تشویق استفاده عموم نابینایان از ابزار و مهارت‌های تسهیل کننده زندگی آنها چون خط بریل، عصای سفید و نرم‌افزارهای صفحه خوان
معرفی سبک زندگی نابینایان به افراد بینا با تأکید بر زندگی عادی این افراد به کمک مناسب‌سازی لوازم و محیط زندگی
تولید محتوا در حوزه اهمیت و نقش مناسب‌سازی مبلمان شهری، وب‌گاه‌ها و اپلیکیشن‌ها در بهبود زندگی نابینایان
تولید محتوای فرهنگی نابینایان برای عموم جامعه هم‌چون مناسبت‌های ملی و مذهبی و معرفی آداب و سنن اقوام و مناطق مختلف کشور
مناسب‌سازی محصولات فرهنگی برای استفاده نابینایان مانند توضیح‌دار کردن فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و مستندها
فعالیت در زمینه مسائل اجتماعی نابینایان چون تحصیل، اشتغال و ازدواج

شرایط شرکت آثار در جشنواره

لازم است شرکت کنندگان به نکات زیر توجه کنند:
• افراد می‌توانند در هر یک از سه محور بالا، دو اثر را در رقابت شرکت دهند. در نتیجه، هر فرد می‌تواند حداکثر شش اثر را در سه محور برای رقابت به دبیرخانه جشنواره ارسال کند.
• آثاری که متقاضی داوری باشند حتماً باید در بازه زمانی یک شهریور ۱۴۰۱، لغایت ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تولید و منتشر شده باشند. بدیهی است آثاری که پیش یا پس از این تاریخ منتشر شده باشند، از سوی داوران بررسی نخواهند شد.
• منظور از آثار تولیدی، هر گونه اثری است که در قالب‌های مکتوب، صوتی یا تصویری تدوین و منتشر شده باشد.
• تمامی آثار ارسالی باید تا پیش از یکم مهر ۱۴۰۳ از یکی از راه‌های مرسوم شامل وبسایت، وبلاگ، اینستاگرام، توئیتر، تلگرام، یوتیوب، کلاب‌هاوس، تیمتاک، آپارات، واتسپ، اپلیکیشن‌های پادگیر و سایر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، منتشر شده باشد.
• افراد تنها با نام شخصی خود‌شان می‌توانند در بخش رقابتی جشنواره شرکت کنند. ارسال آثار از طریق یک سازمان و یا نام یک مجموعه که شخصیتی حقوقی دارد، تنها در بخش شایستگان تقدیر شرکت داده خواهد شد.
• علاقمندان به شرکت در جشنواره باید پیوند (لینک) آثاری که تا پیش از یکم مهر سال جاری تولید و منتشر کرده‌اند را تا روز 15 مهر ۱۴۰۳ از طریق
این فرمبه دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. چنانچه اثر تولیدی شما از نوع برنامه رادیویی است و در یکی از رادیو‌های اینترنتی پخش شده و در جایی بایگانی نکرده‌اید می‌توانید آن را از طریق یکی از سرویس‌های میزبانیِ رایج نظیر دراپ‌باکس، گوگل درایو یا وان درایو به فضای ابری منتقل کنید و لینک دانلود پرونده را در فرم مربوطه درج کنید.
• در صورت نیاز به راهنمایی یا وجود هرگونه پرسش می‌توانید آن را با امیر سرمدی، دبیر اجرایی جشنواره در میان بگذارید. برای این کار از شناسه @AmirSarmadi68 در پیام‌رسان تلگرام استفاده کنید یا با شماره 09127277553 تماس بگیرید.

معیار‌های داوری آثار ارسالی

هیئت داوران جشنواره ملی تولیدات نابینایان در فضای مجازی (گامینو) پنج ویژگی کلی را به عنوان معیار‌های مشترک داوری در هر سه محور در نظر گرفته است. بدیهی است در هر یک از محور‌ها، آثاری که در این پنج ویژگی حائز امتیازات بالاتری باشند، از بخت بیشتری برای کسب عنوان‌های برتر برخوردار خواهند بود. پنج ویژگیِ مورد نظر هیئت داوران به قرار زیر است:
• داشتن روایت خلاقانه و جذاب
• بهره‌گیری از بیان شیوا در محتوای صوتی تصویری و انسجام در محتواهای متنی. (وجود ساختار مناسب برای پرورش موضوع)
• پیروی از اصول دستور زبان فارسی در تولیدات صوتی تصویری و رعایت اصول نگارش و ویرایش فارسی در محتوای متنی.
• استفاده صحیح، خلاقانه و مناسب از امکانات نرم‌افزار‌های تدوین صدا و تصویر در تولیدات صوتی و تصویری و به‌کارگیری ابزار‌های نشانه‌گذاری فرامتن در تولیدات متنی به منظور تعمیق محتوا و تسهیل استفاده مخاطبان.
• انتخاب زمان مناسب (توجه به رویداد‌ها و دغدغه‌های روز) و مکان صحیح (توجه به دسترس پذیری محتوا) برای انتشار محتوا.
هیئت داوران افزون بر پنج شاخص فوق‌الذکر، به منظور ترویج روحیه فعالیت داوطلبانه و حمایت از افرادی که با رویکرد منافع عمومی جامعه نابینایان اقدام به تولید آثار کرده‌اند، امتیاز ویژه‌ای را برای این افراد در نظر خواهد گرفت. این امتیاز، شامل شرکت کنندگانی می‌شود که آثارشان را بدون دریافت دستمزد و صرفاً با هدف اشتراک‌گذاری دانش به شکل داوطلبانه تولید و منتشر کرده باشند.
همچنین گفتنی است برای هر کدام از محور‌های پیشنهادی، کارشناسانی از میان متخصصان نابینا و کم‌بینا برگزیده شده‌اند تا از منظر کیفی، آثار ارسالی را بررسی کنند. از آثاری که حائز رتبه‌های برتر شوند، در مراسمی که در نیمه اول آذرماه از سوی انجمن نابینایان ایران به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار خواهد شد، تقدیر شایسته‌ای به عمل خواهد آمد. در هر محور، از سه نفر با اهدای جوایز، لوح و تندیس جشنواره تقدیر خواهد شد. همچنین در هر محور، از یک سازمان یا مجموعه حقوقی با اهدای لوح و تندیس جشنواره، به عنوان شایسته تقدیر تجلیل می‌شود.

روش ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره ملی تولیدات نابینایان در فضای مجازی (گامینو)

به منظور تسهیل شرکت کاربران در این جشنواره، یک فرم در فضای گوگل فرم (Google Forms) طراحی شده است. کاربران می‌توانند از طریق
این لینکبه فرم مربوطه دسترسی داشته باشند. کافی است علاقمندان تا پایان روز 15 مهر 1403، نسبت به تکمیل فرم و الصاق لینک آثار اقدام کنند. در فرم تقاضا، برخی سؤالات با علامت ستاره * از سایر سؤالات متمایز شده‌اند. وجود این علامت، به معنای الزامی بودن پاسخ به پرسش‌های مشخص شده است. علاقمندان در روز‌های آینده از طریق اطلاعیه‌های بعدی دبیرخانه جشنواره و همچنین شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عمومی، در جریان جزئیات بیشتری از چگونگی برگزاری جشنواره ملی تولیدات نابینایان در فضای مجازی (گامینو) قرار خواهند گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --