گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (تیر ۱۴۰۱)

0

اعضای انجمن نابینایان ایران و سایر مخاطبان می‌توانند در ادامه، گزارش فعالیت‌های این انجمن در طول ماه گذشته را از نظر بگذرانند. شرح عملکرد دفتر نمایندگی این انجمن در شهرستان هامون از توابع سیستان و بلوچستان هم در ادامه این گزارش خواهد آمد. همچنین به روال گذشته، می‌توانید نسخۀ صوتی هر دو گزارش را هم، ذیل همین نوشته در وبسایت نسل مانا بارگیری کنید و بشنوید.

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

در ابتدا لازم می‌دانم اعیاد گذشته یعنی قربان و غدیر را خدمت تمام مخاطبان نسل مانا تبریک بگویم و آرزو کنم همگی ما بتوانیم از پیروان راستین امیر‌المؤمنین(ع) باشیم. همچنین لازم می‌دانم از همراهی و پشتیبانی بانک مسکن، فناوا کارت، پکتوس و موناکو هم تشکر کنم که با حمایت‌هایشان امکان تهیه این ماهنامه را برای ما فراهم کرده‌اند. قطعاً بدون همراهی این بزرگواران، انتشار ماهنامه‌ای با این ابعاد امکان‌پذیر نمی‌بود. همچنین قدردان تلاش شبانه‌روزی مدیر‌‌مسؤول، سردبیر و سایر دست‌اندرکاران نسل مانا هستم که این حجم از اطلاعات دست اول را با نظمی ستودنی به دست مخاطبان می‌رسانند.

همان‌طور که قبلاً هم مطلع شده بودید، در تاریخ ۲۵ خردادماه، برای دومین بار، مجمع عمومی انجمن نابینایان ایران برگزار گردید. یک تفاوت عمده در شیوه بارگذاری اطلاعات در سامانه‌های مربوط در وزارت کشور باعث طولانی‌تر شدن فرایند برگزاری مجمع شده بود؛ اما بالاخره این مهم در تاریخ فوق انجام شد. تعداد ۷۵ نفر از اعضا به شکل حضوری یا وکالتی در این مجمع حاضر شدند و آرای خود را به صندوق ریختند. در میان آرا دو رأی باطله هم وجود داشت که از صندوق خارج و ابطال شد و پس از شمارش آرا، آقایان و خانم‌ها، داود هادی، عباسیون، سرمدی، خوشامد و جمالی به‌عنوان اعضای اصلی هیئت‌مدیره انتخاب شدند. همچنین احمد نبی‌زاده و فریبا جعفریان هم به‌عنوان بازرسان اصلی و علی‌البدل برگزیده شدند. اسماعیل مریدی‌زاده و عباس آقاحسینی کزاز هم افرادی بودند که اعضای مجمع آنها را به عنوان اعضای علی‌البدل هیئت‌مدیره انتخاب کردند. طبق قوانین و اساسنامه انجمن، یک هفته فرصت داشتیم که اسامی را در وبسایت وزارت کشور بارگذاری کنیم. در این میان، اختلال دو‌روزۀ وبسایت وزارت کشور باعث ایجاد تأخیر در این کار شد. در ادامه، جلسۀ مربوط به انتخاب مدیر‌عامل برگزار شد و با توجه به ورود چهره‌های جدید به هیئت‌مدیرۀ انجمن، بحث‌ها و گفت‌وگو‌های مفیدی در این جلسه صورت گرفت که نوید آینده‌ای روشن‌تر برای فعالیت‌های انجمن را به‌دنبال داشت. پس از تبادل نظر‌های فراوان، در این جلسه آقایان حاج‌داوود هادی به‌عنوان رئیس و علی‌اکبر جمالی نایب‌رئیس این هیئت‌مدیره انتخاب شدند. همچنین خانم عباسیون در جایگاه خزانه‌دار و آقای سرمدی و خانم خوشامد هم به عنوان عضو اصلی هیئت‌مدیره دور تازه‌ای از همکاری با انجمن را آغاز کردند. همچنین پس از بحث‌های فراوانی که در جلسۀ هیئت‌مدیره صورت گرفت، سر‌انجام آقای علی‌اکبر جمالی به‌عنوان مدیر‌عامل انجمن در جایگاه خود ابقا شد.

با عنایت به ورود دو چهرۀ جوان و آشنا با فعالیت‌های انجمن یعنی آقای سرمدی و خانم خوشامد به ترکیب هیئت‌مدیره، بی‌تردید می‌توان روز‌های موفق‌تری را برای انجمن نابینایان ایران پیش‌بینی کرد. بنا داریم با تکیه به توانمندی‌های ترکیب جدید اعضا، فعالیت‌های انجمن را از موضوعات معیشتیِ صِرف، به سمت فعالیت‌های فرهنگی هم سوق بدهیم. اقداماتی نظیر توسعۀ هرچه بیشتر ماهنامۀ نسل مانا و ایجاد یک پایگاه خبری ویژه نابینایان که بتواند تریبونی برای بیان دغدغه‌ها و پیگیری خواسته‌های نابینایان باشد، از جمله اهداف نیرو‌های جدید در انجمن خواهد بود. افزون بر این، قرار است نسبت به ایجاد کار‌گروه‌ها و کمیته‌های تخصصی در انجمن هم تصمیم‌گیری‌هایی صورت پذیرد. در همین راستا ما صمیمانه از تمام کسانی که در طول سالیان گذشته نسبت به انجمن نابینایان ایران بدبین، دلخور یا گلایه‌مند بوده‌اند و به‌همین‌دلیل هم کمتر به انجمن مراجعه می‌کرده‌اند، دعوت می‌کنیم یاور ما در طرح‌های جدید این انجمن باشند. نابینایان دست‌به‌قلم و متخصص را فرا می‌خوانیم که با مکتوبات و ایده‌هایشان ما را یاری کنند تا بتوانیم در سطوح کلان تصمیم‌گیر در مملکت، تغییری در جهت رفاه حال نابینایان ایجاد کنیم. این انجمن همچنین از سایر فعالان اجتماعی حوزۀ نابینایان و افراد نخبۀ دست‌اندرکار در امور نابینایان هم دعوت به همکاری می‌کند تا بتوانیم به کمک هم به برنامه و چشم‌انداز جامعی برای بهبود سطح زندگی افراد نابینا در ایران دست پیدا کنیم. قطعاً روال فعالیت‌های انجمن مثل قبل نخواهد بود و ترکیب جدید گردانندگان انجمن، امور را با برنامه‌ای مدون و مشخص پیش خواهند برد تا در آخر دستاورد‌های ملموسی برای اعضای این انجمن و سایر نابینایان ایران به‌دست آید. امید است بتوانیم با همکاری هم، مشکلات نابینایان را در حوزه‌های گوناگونی چون اشتغال، ازدواج، مسکن، آموزش، مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری رفع کنیم.

یکی دیگر از فعالیت‌های انجمن در تیرماه، تعامل با سازمان فنی و حرفه‌ای و برگزاری یک دورۀ آموزشی برای مربیان رایانۀ این سازمان بود که در این دوره، در خصوص نحوۀ کار با برخی تجهیزات ویژه نابینایان به این افراد آموزش داده شد. این اتفاق در راستای تعاملات پیوسته‌ای صورت گرفته که انجمن از ماه‌ها پیش با سازمان فنی و حرفه‌ای آغاز کرده است و تلاش می‌کند محتوا‌های آموزشی سازمان را برای استفادۀ نابینایان مناسب‌سازی کند. قطعاً نظرات شما می‌تواند چراغ راه ما در این مسیر پر‌پیچ‌و‌خم باشد.

 

زهرا میر، مسؤول دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران در شهرستان هامون

نمایی از طبیعت شهرستان هامون سیستان و بلوچستاننمایندگی انجمن نابینایان ایران در شهرستان هامون از سال ۹۹ فعالیت خود را با مجوز رسمی این انجمن آغاز کرده و تاکنون توانسته در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و معیشتی، اقداماتی را در راستای بهبود کیفیت زندگی نابینایان در این شهرستان کم‌برخوردار صورت دهد.

 

ازجمله فعالیت‌های آموزشی در این انجمن، برگزاری کلاس‌هایی با همکاری عباس خاک‌سفیدی، مسؤول نمایندگی انجمن در زاهدان، بوده است. خوشحالیم که این دوره‌ها بازخورد مطلوبی را هم در میان اعضا به دنبال داشت و اعضای نابینا و کم‌بینای انجمن با تجهیزات کمک‌توانبخشی و کمک‌آموزشی آشنا شدند. مشابه این دوره را برای مددکاران بهزیستی شهرستان هم برگزار کردیم تا آنها هم بتوانند شناخت دقیق‌تری نسبت به این قبیل ابزار‌ها به دست آورند. آموزش کار با برجسته‌نگار هوشمند همراه و خط بریل و آشنا کردن نابینایان شهرستان با نشریات ادواری بریل مثل نسل مانا و… از‌جمله دیگر فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی در این انجمن بوده است.

از سوی دیگر در این انجمن توانستیم جلسات متعددی را هم با مسؤولین و مدیران استان برگزار کنیم که دیدار با جناب آقای سرگزی، نمایندۀ مردم استان در مجلس شورای اسلامی، از جملۀ این جلسات بود و لطف ایشان شامل حال نابینایان هامون شد. برگزاری یک جلسه با حضور معاونت توانبخشی بهزیستی استان، مسؤولین فنی و حرفه‌ای و آقای خاک‌سفیدی در محل بهزیستی استان هم از دیگر فعالیت‌های این انجمن بود که در این جلسه، مسئلۀ اشتغال افراد نابینا مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد‌هایی هم در این راستا ارائه گردید.

در زمینۀ معیشت هم این انجمن توانسته با توزیع پک‌های غذایی، پوشاک، لوازم‌التحریر، کیف و کفش و… و همچنین پرداخت کمک‌هزینه‌های درمان و اشتغال، از نابینایان شهرستان به‌خصوص زنان نابینا حمایت‌هایی را به‌عمل آورد. امید است بتوانیم با حمایت انجمن نابینایان و سایر همراهان، در بهبود کیفیت زندگی نابینایان هامون سهمی هرچند اندک ایفا کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --