گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (اردیبهشت ۱۴۰۲)

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

0

اعضای انجمن نابینایان ایران و سایر مخاطبان نسل مانا می‌توانند شرح مکتوبی از فعالیت‌های این انجمن در طول ماه جاری را در ادامه مطالعه کنند. همچنین نسخه صوتی این گزارش هم در انتهای همین نوشته در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

ضمن عرض سلام خدمت مخاطبان نسل مانا و تشکر از حامیان و اعضای تحریریه این نشریه، در ابتدا لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم که در روز چهارم اردیبهشت، جلسه هیئت‌مدیره انجمن برگزار گردید و در این جلسه، تقویم سالیانه فعالیت‌های پیش روی انجمن به تصویب اعضای هیئت‌مدیره رسید. این تصمیم، با هدف جلوگیری از ایجاد سردرگمی در فعالیت‌های روزمره انجمن اتخاذ گردید. همچنین برای نخستین‌بار و با هدف شفاف‌سازی، جزئیات این تقویم جهت آگاهی افکار عمومی بر روی وبسایت انجمن قرار گرفته است و کاربران می‌توانند ریز فعالیت‌های ده ماه آینده انجمن نابینایان ایران را از طریق این گزارش مطالعه کنند.

اولین جشنواره کامابرگزاری جشنواره کتاب افراد دارای معلولیت (کاما)، یکی دیگر از مصوبات جلسه هیئت‌مدیره انجمن نابینایان ایران بود. همان‌طور که استحضار دارید، اولین دوره این جشنواره در پاییز ۱۳۹۸ برگزار گردید و مقرر شد از آن پس هر دو سال یکبار، مجدداً برگزار شود؛ اما به دلیل شیوع کرونا، در سال ۱۴۰۰ نتوانستیم دومین دوره را برگزار کنیم و اکنون در این جلسه مقرر گردید دومین دوره جشنواره کاما در سال جاری برگزار شود. به‌همین‌منظور در روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت، شورای سیاست‌گذاری جشنواره کاما با حضور یازده دستگاه اجرایی ذی‌ربط تشکیل جلسه داد که به‌زودی گزارش‌های مربوطه را به سمع دوستان خواهیم رساند. به‌علاوه، جزئیات مربوط به چگونگی مشارکت در جشنواره و حوزه‌های مختلف آن و تقویم اجرایی این جشنواره را هم به اطلاع علاقه‌مندان خواهیم رساند تا مؤلفان و مترجمان دارای معلولیت بتوانند آثارشان را جهت داوری در اختیار دبیرخانه کاما قرار دهند. امید است امسال بتوانیم جشنواره را باشکوه‌تر از دوره قبل برگزار کنیم و تقدیر شایسته‌ای از نخبگان فرهنگی و علمی دارای معلولیت به عمل آوریم.

حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌های خصوصی و دولتی ازجمله موضوعاتی است که انجمن همواره پیگیر به‌ثمر‌نشستن آن بوده است. در همین راستا طی جلسه‌ای با یکی از تولید‌کنندگان مطرح صنایع غذایی توافق شد تا در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، این تولید‌کننده تمهیدی را در نظر بگیرد تا نام و مشخصات محصولات به‌صورت بریل بر روی بسته‌بندی‌ها درج شود تا افراد با آسیب بینایی بتوانند با استقلال بیشتری از این محصولات استفاده کنند. به‌زودی و با نهایی شدن تفاهم‌نامه، نام این شرکت را از طریق رسانه‌هایی که انجمن در اختیار دارد، به اطلاع عموم خواهیم رساند. ما همواره بر این نکته تأکید داشته‌ایم که چنانچه شرکت‌ها به درستی در زمینه مسئولیت اجتماعی فعالیت کنند، می‌توان به حل شدن بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه افراد دارای معلولیت امیدوار بود. چنان‌که در طول سال‌های گذشته هم شاهد بودیم که یک شرکت خارجی، با تأسیس و تجهیز ۱۵ کتابخانه ویژه نابینایان در شهر‌های گوناگون کشور، چه کمک قابل‌توجهی به جامعه نابینایان کرد. امیدواریم شرکت‌های ایرانی هم از این الگو پیروی کنند تا ما برای حل مشکلاتمان دیگر نیازی به بودجه‌های دولتی نداشته باشیم.

در زمینه درمان آسیب‌های چشمی، انجمن نابینایان ایران در طول ماه گذشته جلسه‌ای را با مهندس میرزاخانی، پدر شادروان مریم میرزاخانی، دانشمند و ریاضی‌دان برجسته ایرانی و از اعضای هیئت‌مدیره مؤسسه رعد برگزار کرد. همان‌گونه که احتمالاً برخی از مخاطبان مطلع‌اند، ایشان فردی مدیر و مدبر و از اعضای تأثیر‌گذار این مؤسسه است و ما خواهیم کوشید از قدرت مدیریتی ایشان در زمینه راه‌اندازی یک مرکز تحقیقاتی در حوزه چشم‌پزشکی سود ببریم تا دوستانی که در شهرستان‌های دور از پایتخت به امکانات چشم‌پزشکی کافی دسترسی ندارند، بتوانند با مراجعه به این مرکز، امور مربوط به درمان را پیگیری کنند. البته پرواضح است که انجام اموری در این سطح مستلزم وقت و هزینه قابل‌توجه است که ما امیدواریم به همت و مدیریت جناب مهندس میرزاخانی بتوانیم هرچه سریع‌تر این مهم را به انجام برسانیم.

گروه کوهنوردی گشت سپیددر راستای فعالیت‌های انجمن در کمیته فرهنگی هنری ورزشی، در طول سال گذشته شش صعود را به قلل اطراف تهران برگزار کردیم و در طول دو ماهۀ آغاز سال هم صعود‌ها و طبیعت‌گردی‌هایی را برنامه‌ریزی و اجرا کردیم. با توجه به استقبال علاقه‌مندان به کوهنوردی، بر آن شدیم تا به این دست فعالیت‌ها جنبه رسمی‌تری ببخشیم و نخستین باشگاه کوهنوردی افراد با آسیب بینایی را تأسیس کنیم تا بتوانیم از امکانات قانونی نظیر بیمه‌ها هم بهره‌مند شویم. دیدار‌هایی با اعضای فدراسیون کوهنوردی در این راستا صورت پذیرفته و امید است بتوانیم طبق تقویم کاری سال ۱۴۰۲، به‌زودی این باشگاه را به ثبت قانونی برسانیم.

 

توجه! توجه!در پایان لازم می‌دانم این گزارش را با این نکته به پایان برسانم که متأسفانه در طول یکی دو سال گذشته مشاهده شده برخی افراد سودجو با شهروندان تماس می‌گیرند و کالا‌هایی را با نام انجمن نابینایان ایران تبلیغ می‌کنند. لازم است قویاً تأکید کنم که انجمن نابینایان ایران هیچ کالایی را با این شیوه به فروش نمی‌رساند و این تماس‌ها بدون اطلاع این انجمن صورت می‌گیرد. همچنین متأسفانه برخی نابینایان هم صرفاً با بهانه نداشتن شغل، آلت دست این افراد سودجو می‌شوند و در فروش این محصولات بی‌کیفیت و غیر‌استاندارد با آنها همکاری می‌کنند که از این گروه از نابینایان هم درخواست می‌کنم جوانب اخلاق را رعایت کنند و در چنین کار‌های غیر‌انسانی و غیر‌شرافتمندانه با افرادی از این دست همکاری نکنند.

همچنین لازم می‌دانم دو مناسبت گذشته یعنی روز کارگر و روز گرامی‌داشت مقام معلم را خدمت معلمان و کارگران نابینا تبریک بگویم و یک‌بار دیگر برای روح مرحوم «کارآمد» که از معلمان سختکوش نابینا بودند شادی و برای بازماندگانشان صبر آرزو می‌کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --