گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (دی ۱۴۰۲)

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

0

اختتامیه جشنواره کامابعد از چند ماه که گزارش‌های ماهانه انجمن را بدون حضور مهندس منصور شادکام می‌شنیدیم، این ماه خوشبختانه مشکلات برطرف شده و علاقمندان می‌توانند کمافی‌السابق، نسخه صوتی این گزارش را هم با صدای مهندس شادکام، ذیل همین مطلب در وب‌سایت و صفحات ما در شبکه‌های اجتماعی، بشنوند.

در ابتدا لازم می‌دانم از همه دوستانی که جویای احوال این بنده بودند سپاسگزاری کنم و برای همه دوستان آرزوی سلامتی داشته باشم. بیماری من یک ماه به طول انجامید و در طول این یک ماه، دوستان با تماس‌ها و پیگیری‌ها و دیدار‌های گاه‌به‌گاه در بیمارستان، مرا در تحمل دشواری‌های میماری یاری کردند.

همانطور که در شماره پیشین این گزارش از نظر گذراندید، در روز ۱۴ آذر، انجمن نابینایان ایران، جشنواره ملی کاما را برگزار کرد. در اینجا لازم است ضمن سپاس از تلاش‌های اعضای کمیته سیاست‌گذاری جشنواره، از نهاد‌هایی گلایه کنم که کلمه فرهنگ را حتی بر سردر و عنوان مجموعه‌شان یدک می‌کشند اما از حضور در این جشنواره سر باز زدند. از آن جمله می‌توانم به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اشاره کنم. انتظار می‌رفت با توجه به اینکه شهردار فعلی تهران خود از جامعه افراد دارای معلولیت است، عنایت بیشتری به این جشنواره ملی می‌داشت و دستکم در سطح معاونت سازمان فرهنگی هنری، در این جشنواره مشارکت می‌کرد. گلایه دیگرم را خطاب به رئیس سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی مطرح می‌کنم که علی‌رغم مسؤولیت در زمینه آموزش افراد با نیاز‌های ویژه، حتی در جلسات شورای سیاست‌گذاری هم نماینده‌ای از این سازمان حضور نداشت. در این جلسات، از طرف وزارت آموزش‌و‌پرورش، نماینده‌ای از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور می‌یافت که کم‌کم حضور این نماینده هم کمتر شد و آنطور که باید در برگزاری این جشنواره مشارکتی از مجموعه آموزش‌و‌پرورش ندیدیم. معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد هم آنطور که انتظار می‌رفت ظاهر نشد و با وجود همدلی همیشگی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن نابینایان ایران، معاونت فرهنگی خود در نقش همکار برگزاری جشنواره ظاهر نشد و کار را به نهاد‌های زیر‌مجموعه واگذار کرد. از مجموعه‌هایی نظیر کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران هم انتظار می‌رفت با توجه به سفارش‌های رهبر انقلاب در خصوص فعالیت‌های فرهنگی، در برگزاری این رویداد مهم ملی در کنار ما باشند. همچنین با وجود میزبانی از رویداد اختتامیه،

در مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، انتظار می‌رفت آقای مختارپور، ریاست مجموعه در رویداد حاضر شوند اما شگفت آنکه این اتفاق نیفتاد. افزون بر همه این گلایه‌ها، گله دیگر من خطاب به سازمان بهزیستی کشور است که از سویی وعده داده بود مبلغ جایزه‌ای را که به افراد غیر معلول تعلق می‌یابد به عهده بگیرد و از سوی دیگر از وزیر محترم تعاون دعوت کند تا در این رویداد حضور داشته باشد که متأسفانه نه‌تنها هیچ یک از این دو وعده محقق نشد، که حتی علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی هم در رویداد اختتامیه حضور نیافت.

در برگزاری جشنواره کاما، انجمن از همکاری و شراکت جامعه معلولین ایران به ریاست دکتر کامران آروان هم بهره می‌برد. در این شراکت، مقرر گردیده بود که بخشی از هزینه‌ها را انجمن تأمین کند و بخش دیگر بر عهده جامعه معلولین ایران باشد. از جمله مسؤولیت‌های جامعه معلولین، پرداخت جوایز افراد غیر معلول بود که متأسفانه با وجود جلساتی که با دکتر آروان در این خصوص برگزار و پیگیری‌هایی که انجام شد، جامعه معلولین هنوز تعهد خود را انجام نداده و به همین دلیل است که جوایز نقدی افراد غیر معلول، هنوز پرداخت نشده است. ما پیگیر این موضوع هستیم و از دوستانمان در جامعه معلولین هم می‌خواهیم بیش از این در انجام تعهداتشان کوتاهی نکنند.

از دیگر رویداد‌هایی که قرار بود در آیین اختتامیه برگزار شود، رونمایی از دایرت‌المعارف نابینایی و کم‌بینایی بود. با توجه به غیبت بنده و برخی مشکلات دیگر بنا شد این رونمایی به تاریخ دیگری موکول شود. طی گفتگو‌هایی که با محمد نوری، رئیس دفتر فرهنگ معلولین و از مؤلفان این اثر داشتیم، قرار شد جلساتی را هم با دبیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم تا نسخه‌هایی از این کتاب سه جلدی که در ۲۱۰۰ صفحه تدوین شده خریداری و در مراکز کتابخانه‌ای و پژوهشی توزیع شود. در اولین مناسبتِ ممکن، رونمایی از این مجموعه ارزشمند برگزار خواهد شد.

برگزاری تور‌های سیاحتی و زیارتی انجمن هم از جمله فعالیت‌های ادامه‌دار ما بوده است. هشتم دی، جمعی از اعضای انجمن، به مقصد ایستگاه دوم توچال کوهپیمایی کردند. همچنین قرار است در اوایل ماه بهمن، یک سفر با حضور ۵۰ نفر از نابینایان به مقصد کربلای معلی تدارک دیده  شود. این سفر، مخصوص نابینایانی است که به اصطلاح کربلا اولی هستند و تا به حال موفق به زیارت عتبات عالیات نشده‌اند.

تمدید تفاهمنامه انجمن نابینایان ایران با آزمایشگاه فروردین، دیگر اتفاقی بود که در طول ماه گذشته رقم خورد. امسال هم مثل سال گذشته، آن دسته از اعضای انجمن که نیازمند انجام امور آزمایشگاهی باشند می‌توانند نسخه پزشک را برای ما ارسال کنند تا ما هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم و کارشناسان آزمایشگاه فروردین به منزل افراد مراجعه کنند و آزمایش را انجام دهند و نتیجه را به رایگان برایشان ارسال کنند. این آزمایشگاه متعهد شده در هزینه‌های آزمایش، ۲۰ درصد به اعضای انجمن تخفیف دهد.

انجمن نابینایان ایران طی جلساتی با  یکی از مسؤولین کشوری بر نیاز جامعه نابینایان به برجسته‌نگار هوشمند همراه تأکید کرد و در نتیجه یکی از مجموعه‌های اقتصادی بزرگ کشور، در راستای مسؤولیت اجتماعی، تعداد ۱۵ دستگاه برجسته‌نگار هوشمند همراه را خریداری کرد تا بتوانیم در مراکز کتابخانه‌ای در اختیار مراجعه کنندگان نابینا و کم‌بینا قرار دهیم. این تعداد قطعاً ناکافی است و ما تلاش می‌کنیم با توجه به قیمت بالای دستگاه و عدم توان اقشار دانشجو و دانش‌آموز برای خرید دستگاه، تعداد بیشتری را به همین روش خریداری کنیم و در اختیار نمایندگی‌های فعال انجمن در شهر‌ها بگذاریم تا این افراد بتوانند با ترتیباتی که اتخاذ می‌شود، از این دستگاه استفاده کنند.

در پایان این گزارش لازم می‌دانم از گردانندگان ماهنامه نسل مانا تشکر کنم که همواره مطالب به‌روز و ارزنده را تولید می‌کنند و در اختیار علاقمندان قرار می‌دهند. این ماه این نشریه چهارمین سال فعالیتش را آغاز کرده و خوشبختانه توانسته جایگاه مناسبی را در میان علاقمندانش به دست آورد. حال که این ماهنامه تثبیت شده، ما به دنبال رفع نیاز مطالعاتی کودکان و نوجوانان نابینا هستیم. این گروه، در مقایسه با همنوعان بینایشان از کمترین امکانات برخوردارند و تبعیض ناروایی در حقشان شکل گرفته است. امیدواریم بتوانیم با تأمین منابع مالی مورد نیاز، محتوای درخوری را هم برای این عزیزان تولید کنیم. برنامه رادیویی شش نقطه هم دیگر محصول فرهنگی انجمن است که در اینجا لازم می‌دانم از تولید کنندگانش تشکر کنم و ابراز امیدواری کنم بتوانیم با فراهم کردن امکان حمایت بیشتر از این برنامه، به ارتقا کمی و کیفی این برنامه هم کمک کنیم. مسائل و موضوعات فرهنگی جزو دغدغه‌های همیشگی انجمن نابینایان بوده و است و امیدواریم از این پس هم حضور کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه در کنار ما تداوم داشته باشد تا بتوانیم نیاز فرهنگی جامعه افراد با آسیب بینایی را به خوبی مرتفع کنیم. از همه حامیان به‌ویژه شرکت پکتوس و بانک مسکن تشکر می‌کنم که همواره در انجام امور فرهنگی در کنار ما بوده‌اند و امیدوارم سایر مجموعه‌های اقتصادی هم در راستای ایفای نقش مسؤولیت اجتماعیشان، در انجام اموری از این دست، در کنار انجمن نابینایان ایران باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --