گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (فروردین ۱۴۰۳)

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

0

مهندس منصور شادکام

این بار هم به روال سال گذشته، مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام و سخنگوی هیئت‌مدیرۀ انجمن، نخستین شماره از سلسله گزارش‌های فعالیت‌های انجمن نابینایان ایران در سال ۱۴۰۳ را آماده و ارائه کرده‌اند. شما می‌توانید ضمن مطالعۀ خلاصۀ مکتوب این گزارش، شرح آن را هم در قالب یک فایل صوتی، ذیل همین نوشته در وبگاه و سایر شبکه‌های نسل مانا دریافت کنید.

بار دیگر لازم می‌دانم فرارسیدن سال نو را به همۀ مخاطبان نسل مانا، اعضای تحریریۀ این ماه‌نامه، هیئت‌مدیرۀ انجمن و فردفرد خیرین و سایر افرادی که در طول سال گذشته یاریگر ما بودند تا بتوانیم فعالیت‌هایمان را ادامه دهیم تبریک عرض کنم. همچنین از درگاه خداوند برای تک‌تک عزیزان آرزوی قبولی عبادات را در ماه رمضان دارم و عید فطر را هم تبریک می‌گویم. همان‌طور که از قدیم گفته‌اند: سالی که نکوست، از بهارش پیداست، امسال هم حلول سال نو با بهار قرآن مقارن شده و این تلاقی قطعاً نویدبخش روز‌های خوبی برای همۀ ما ایرانیان خواهد بود.

امسال هم انجمن نابینایان ایران طرح‌ها و برنامه‌های گوناگونی را برای اعضای خود و سایر گروه‌های افراد نابینا و کم‌بینا تدارک دیده است که امیدوارم با یاری شما بتوانیم آنها را به سر‌انجام برسانیم. اغلب این برنامه‌ها جزءِ مطالبات خود اعضای جامعۀ هدف از انجمن نابینایان ایران است؛ بنابراین می‌طلبد که صاحب‌نظران نابینا و کم‌بینا با هر سطح از دانش و تخصص، ما را در اجرا و تحقق آنها یاری کنند. انفعال و سکوت در شرایط کنونی جایز نیست و لازم است با هر سطحی از توانایی، از طرح‌ها و برنامه‌هایی که در راستای اهداف جامعۀ نابینایان است حمایت کنیم. اگر در جایی برنامه‌ای برای نابینایان تولید می‌شود، چه نسل مانا، چه قالب‌های دیگری نظیر برنامۀ رادیویی شش‌نقطه، صحیح‌تر آن است که با سازندگان و تولیدکنندگانشان در تماس باشیم و سعی کنیم ارتباطمان را با آنها حفظ کنیم و با پیشنهاد‌ها و انتقادات سازنده، آنها را یاری و به بهبود کیفیت برنامه‌ها کمک کنیم. ماه‌نامۀ نسل مانا و برنامۀ شش‌نقطه می‌توانند بستر مناسبی برای انعکاس گزارش‌های «‌ان‌جی‌اُ»های مختلف باشند. این ماه‌نامه لزوماً به انجمن نابینایان ایران تعلق ندارد. با توجه به اینکه نسل مانا در حال حاضر تنها نشریۀ تخصصی حوزۀ نابینایان در کشور است، می‌توان از آن به‌عنوان محملی برای انعکاس گزارش فعالیت‌ها و مشکلات و انتظارات و نیاز‌های جامعۀ افراد با آسیب بینایی استفاده کرد. ما از انتشار همۀ این موارد هم از طریق نسل مانا و هم از مسیر شش‌نقطه استقبال می‌کنیم.

انجمن نابینایان ایران امسال هم با توجه به موفقیت‌آمیز بودن ایدۀ تدوین تقویم سالانه، تقویم فعالیت‌های سال جدید را ترسیم و ارائه خواهد کرد. یکی از اهدافی که انجمن در سال جدید دنبال می‌کند این است که بتوانیم در میان انجمن‌ها، شبکه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌های مختلف افراد نابینا و کم‌بینا وحدت رَویه و یک‌صدایی ایجاد کنیم. با توجه به اینکه انجمن تنها سازمان مردم‌نهادی است که ۲۴ دفتر نمایندگی در سراسر کشور دارد، امیدواریم به کمک این دفاتر نمایندگی و سایر دوستان بتوانیم این وحدت رویه را در کشور به وجود بیاوریم. مهم آن است که همۀ ما بر این تصمیم استوار و هم‌صدا باشیم که خودخواهی و حرکت‌های فردی را کنار بگذاریم و از قضاوت‌های بی‌مورد و نادرست نسبت به همدیگر اجتناب کنیم و به فکر تحقق اهدافی باشیم که خیر جمعی را دنبال می‌کنند.

قضاوت‌های بی‌مورد و نابجا امروز به آفتی بزرگ در جامعۀ افراد با آسیب بینایی تبدیل شده است. بهتر است پیش از انتشار و انعکاس هر خبر و نقل‌قول و گزاره‌ای حتماً ابتدا به‌دقت درباره‌اش تحقیق کنیم و بعد آن را منتشر کنیم. هیچ‌یک از سازمان‌های مردم‌نهاد از بودجۀ دولتی برخوردار نیستند و اگر هم کاری صورت می‌گیرد، به مدد ارتباطاتی است که ما در جامعه ممکن است داشته باشیم. همۀ ما اعتبار خود را گرو می‌گذاریم تا بتوانیم بودجه‌های مورد نیاز پروژه‌ها را تهیه کنیم. لازم است قدردان افراد و مجموعه‌هایی باشیم که با نگاه خیرخواهانه یا در راستای مسئولیت اجتماعی‌شان از ما حمایت می‌کنند تا بتوانیم گام‌های مؤثری را برای بهبود کیفیت زندگی افراد آسیب‌دیدۀ بینایی برداریم.

در پایان ضمن تشکر از همۀ همراهان انجمن نابینایان ایران، بار دیگر برای شما موفقیت و سربلندی آرزو می‌کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --