گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (اسفند ۱۴۰۲)

0

در واپسین روز از آخرین ماه سال، پای صحبت‌های گردانندگان انجمن نابینایان ایران خواهیم نشست. منصور شادکام، قائم‌مقام و علی‌اکبر جمالی، مدیر‌عامل انجمن، در خصوص فعالیت‌های این انجمن در طول یک ماه گذشته و افق سال آتی، گزارشی را در اختیار ماهنامه نسل مانا گذاشته‌اند که توجه علاقمندان را به این گزارش جلب می‌کنیم. شما همچنین می‌توانید نسخه کامل‌تری از این گزارش را در قالب یک فایل صوتی ذیل همین نوشته در وبسایت نسل مانا بشنوید.

منصور شادکام

منصور شادکام قائم‌مقام

پیشاپیش لازم می‌دانم سال نو خورشیدی را به تمامی مخاطبان نسل مانا و اعضای انجمن نابینایان ایران تبریک عرض کنم. از زحمات شبانه‌روزی تک‌تک اعضای تحریریه این ماهنامه هم سپاسگزاری می‌کنم. همچنین لازم می‌دانم از این فرصت استفاده کنم و از همراهی خیرینی که در طول یک سال گذشته با انجمن همکاری کردند هم تشکر کنم. اگر همکاری‌های این افراد نبود قطعاً ما نمی‌توانستیم این حجم از خدمات را به اعضایمان ارائه کنیم. به طور خاص لازم می‌بینم از جناب حاج آقا موثقی نام ببرم که در طول یک سال گذشته بیش از ۶۰۰ سبد معیشتی را در اختیار اعضای انجمن گذاشت و همچنین بانی برگزاری سفر‌های زیارتی انجمن بود که آخرینِ این سفر‌ها به یک ماه پیش باز‌می‌گردد که بیش از ۵۰ نفر از اعضا توانستند به زیارت نجف و کربلای معلا مشرف شوند. اگر نبود همکاری افرادی مثل حاج آقا موثقی، چنین موقعیتی در اختیار ما قرار نمی‌گرفت. بسیاری از خیرین و همراهان انجمن هم هستند که در حوزه‌های متونعی دست یاری به ما داده‌اند اما نمی‌خواهند نامی از آنها برده شود. البته که حاج آقا موثقی هم از ما خواسته نامش برده نشود اما ما ترجیح دادیم به رسم تشکر نام ایشان را قید کنیم اما خیرینی هستند که در حوزه‌های فرهنگی، حمایتی، توانبخشی و سایر حوزه‌ها با ما همکاری‌های تنگاتنگی داشته‌اند. به طور خاص می‌خواهم از خیرینی تشکر کنم که زمینه‌ساز تدوین و چاپ دایرة‌المعارف نابینایان ایران شدند و این مرجع ارزشمند را در اختیار نابینایان گذاشتند. همچنین به همت این افراد، این مجموعه قرار است در سال آینده در تیراژ انبوه چاپ و در اختیار کتابخانه‌ها گذاشته شود. بعلاوه، قرار است در سال آینده با همکاری دفتر فرهنگ معلولین و مدیران این مرکز آقایان محمد و علی نوری، دایرة‌المعارف معلولین جسمی و حرکتی را تدوین کنیم. از این دفتر هم به خاطر همکاری‌های مستمرشان با انجمن سپاسگزاریم. نام بردن از تک به تک خیرین همراه انجمن، از حوصله این گزارش خارج است؛ لذا از علاقمندان خواهشمندم جهت مطالعه ریز به ریز این گزارش، به مطلبی که به همین منظور در وبسایت انجمن منتشر خواهد شد مراجعه کنند.

از دیگر فعالیت‌های انجمن در حوزه فرهنگی یکی هم تهیه برجسته‌نگار هوشمند همراه برای بخش نابینایان کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود. در طول ماه‌های گذشته بیش از چهل دستگاه خریداری و در اختیار نهاد گذاشته شد. همچنین تعداد بیشتری دستگاه را هم انجمن خود در اختیار مراکز نابینایی قرار داد. ما معتقدیم گرانی این دستگاه باعث شده افراد نتوانند شخصاً مبادرت به خرید آن کنند و به همین دلیل این مراکز باید بتوانند این دستگاه‌ها را در اختیار دانشجویان، محققان و دانش‌آموزان نابینا بگذارند. همچنین بر این باوریم که این دستگاه می‌ةواند زمینه‌های اشتغال نابینایان را هم فراهم کند. به همین منظور هم استاندارد‌های مربوط به شش شغل را تدوین کرده‌ایم و قرار است آموزش‌های مربوطه را در اختیار نابینایان بگذاریم تا این افراد بتوانند به کمک این دستگاه، زمینه‌های اشتغال پایدار را برای خود فراهم کنند.

از دیگر فعالیت‌های فرهنگی انجمن، برگزاری جشنواره ملی کاما بود که در سال پیش رو دور بعدی آن برگزار خواهد شد. همچنین در پاییز سال بعد دومین دوره جشنواره گامینو را  برگزار خواهیم کرد. دوستان بهتر است این نکته را در نظر داشته باشند که تمام این فعالیت‌ها با همت ده نفر اعضای همکار انجمن برگزار می‌شود که همینجا از زحماتشان تشکر می‌کنم. حتماً می‌دانید که انجمن‌ها، نه بودجه دولتی دارند و نه از جایی به صورت مستمر و مداوم حمایت می‌شوند. هر خدماتی که ارائه می‌کنیم، همگی بر مبنای ارتباطات فردی و اعتباری است که ما بین دوستانمان داریم. در این میان اما برخی اوقات کم‌لطفی تعداد انگشت‌شماری از نابینایان شامل حال ما می‌شود و آنها نادانسته، صحبت‌هایی حاوی تهمت و توهین مطرح می‌کنند و حتی بعضاً در قالب تماس‌های تلفنی، نکات ناخوش‌آیندی را مطرح می‌کنند. هر نفس سلیمی می‌داند که امکانات انجمن‌ها در ایران محدود است و ما نمی‌توانیم همه ۱۱ هزار نفر اعضای انجمن را تحت پوشش کمک‌های معیشتی و حمایتی قرار دهیم. لذا، پرونده‌های افراد را دهک‌بندی کرده‌ایم تا بتوانیم خدمات را به کسانی بدهیم که واقعاً به آن خدمات احتیاج دارند. حال که در ماه رمضان هستیم و در آستانه سال نو، خوب است که دل‌ها را از کینه و افکار منفی پاک کنیم تا از کسانی که در راستای بهتر شدن کیفیت زندگی ما قدمی برمی‌دارند، حمایت کنیم.

علی اکبر جمالی

علی‌اکبر جمالی مدیر‌عامل

من هم در آخرین ساعات سال ۱۴۰۲، هلول سال نو را به شما تبریک می‌گویم و برایتان سالی سرشار از بهروزی آرزو می‌کنم. همچنین لازم می‌دانم از همکاری اعضای تحریریه نسل مانا تشکر کنم. تشکر ویژه خود را هم تقدیم جناب آقای روح‌الله رنجبر، مسؤول محترم چاپ و توزیع نسل مانا می‌کنم که این نشریه را به موقع و منظم و به شکلی آراسته در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. همچنین امیدوارم اعضای فرهیخته تحریریه نسل مانا، در دیگر حوزه‌ها هم یاری‌گر ما باشند تا بتوانیم پروژه‌های ارزشمندی را در زمینه نابینایان به سر‌انجام برسانیم.

در سال گذشته در ماه اردیبهشت، تقویمی را برای امسال در نظر گرفتیم که خوشبختانه موفق شدیم ۷۰ تا ۸۰ درصد این تقویم را عملیاتی کنیم. در همین راستا از اعضای انجمن هم می‌خواهیم که صرفاً دریافت کننده خدمات انجمن نباشند و در هر حوزه‌ای که می‌توانند، دست یاری به ما بدهند تا همه نابینایان از توانمندی‌هایشان بهره‌مند شوند. در سال آینده هم با توجه به استقبال مخاطبان از فعالیت‌های فرهنگی انجمن، تمرکز ما بر روی این قبیل فعالیت‌ها خواهد بود و سعی خواهیم کرد این عرصه را با کیفیت و کمیت قابل قبول‌تری پیش ببریم. با تأکید بر این نکته که همچنان خدمات رفاهی و حمایتی انجمن هم به قوت خویش و چه بسا قوی‌تر از سال‌های قبل برقرار خواهد بود.

در پایان لازم می‌دانم از فعالیت‌های دفاتر نمایندگی انجمن در تهران و سایر شهرتسان‌ها هم تشکر کنم و امیدوارم آنها هم بتوانند در سال آینده خدمات درخوری را در اختیار جامعه هدف بگذارند. علاقمندان برای مطالعه گزارش ریز فعالیت‌های انجمن در سال ۱۴۰۲ به وبسایت این انجمن به نشانی ibngo.ir مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --