گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (بهمن ۱۴۰۲)

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

0

 

مهندس شادکام در فرودگاه

مخاطبان محترم، در ادامه، گزارشی از اقدام انجمن نابینایان ایران در بهمن‌ماه را ملاحظه می‌فرمایید. شما می‌توانید مشروح این گزارش را با صدای مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، ذیل همین مطلب در وبگاه و کانال‌های ماه‌نامۀ نسل مانا در شبکه‌های اجتماعی دریافت کنید و بشنوید.

ضمن عرض سلام و ادب و احترام حضور شما مخاطبان ارجمند ماه‌نامۀ نسل مانا! حلول ماه شعبان و اعیاد شعبانیه را تبریک می‌گویم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان را از درگاه ایزد منان دارم.

ضمن قدردانی از زحمات مدیر‌مسئول و سردبیر و اعضای تحریریۀ ماه‌نامه، از حامیان گرامی که موجب استمرار انتشار مجله هستند، سپاس‌گزاری می‌کنم.

مانند همیشه در قالب این مطلب، گزارشی از عملکرد انجمن در بهمن‌ماه را حضورتان تقدیم می‌کنم.

همان‌گونه که مستحضر هستید، سفری برنامه‌ریزی کردیم و طی آن پنجاه نفر از افراد نابینا و کم‌بینا را که تا‌کنون به کربلا و نجف سفر نکرده بودند، به این شهر‌ها اعزام کردیم. این سفر به‌صورت هوایی انجام شد و زائران سه روز در کربلا و سه روز در نجف اقامت داشتند و با توافق دوستان نابینا و خیّرانِ برگزار‌کننده، کاروان به شهرهای سامرا و کاظمین فرستاده نشد. این مسافرت از نظر کیفیت ایاب و ذهاب، اقامت و پذیرایی از کیفیت مطلوبی برخوردار بود و دوستان نابینا از کیفیت این سفر معنوی، رضایت کامل داشتند. مشارکت‌کنندگان در این سفر معنوی از نُه استان کشور (چهار نفر از خراسان رضوی، چهار نفر از خراسان جنوبی، شش نفر از گلستان، شش نفر از کرمان، چهار نفر از کرمانشاه، چهار نفر از لرستان، چهار نفر از اصفهان، چهار نفر از هرمزگان، چهار نفر از بوشهر و بقیه از استان تهران) بودند و درمجموع با احتساب همراهانی که برای دوستان نابینا در نظر گرفته بودیم؛ ۵۶ نفر در این سفر معنوی همراه ما بودند. هزینۀ این سفر به میزان چهارده‌میلیون تومان برای هر نفر، به‌طور کامل توسط افراد نیکوکار پرداخت شد.

جا دارد در اینجا از سازمان بهزیستی کشور به‌عنوان متولی امور افراد دارای معلولیت گلایه کنم. ما از سازمان بهزیستی دو خواسته داشتیم؛ خواستۀ اول ما، پرداخت هزینۀ ایاب و ذهاب دوستانی بود که خود را از شهرستان‌ها به تهران رسانده بودند و دومین خواستۀ ما، اسکان زائران در تهران در شب قبل از سفر بود که متأسفانه سازمان بهزیستی با قرار دادن پیچ ‌و‌ خم‌های اداری معمول بر سر راه انجمن، از همکاری در تدارک این سفر زیارتی خودداری کرد و انجمن با هماهنگی هیئت ورزش‌های نابینایان استان تهران، زائرین را در مجموعۀ شهید هرندی اسکان داد و هزینه‌ها را نیز پرداخت. در شرایطی که فردی نیکوکار با پرداخت حدود ۷۵۰ میلیون تومان، امکان این سفر معنوی را فراهم کرده بود؛ سازمان بهزیستی از بر عهده گرفتن نقشی حد‌اقلی نیز خودداری کرد.

سازمان بهزیستی کشور، اقامتگاهی را در محلۀ «ناصرخسرو»ی تهران به‌منظور اسکان مددجویانی که از شهرستان‌ها برای امور درمانی به تهران مراجعه می‌کنند در نظر گرفته است که با منّت بسیار، این مکان را برای یک‌شب اسکان زائران در اختیار انجمن نابینایان ایران قرار داد، ولی متأسفانه این مکان بسیار نامناسب است و از امکانات حداقلی نیز برخوردار نیست. از مسئولان سازمان بهزیستی تقاضا دارم برای یک‌بار هم که شده از این مکان بازدید کنند و شرایط بد آن را ببینند. آیا خودشان حاضر هستند حتی برای یک‌شب در این مکان اقامت کنند؟ متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌ها و مکاتبه‌های فراوان، سازمان بهزیستی در زمان مدیریت کنونی، علی‌رغم شعار دولت مبتنی بر حمایت از مستضعفان، هیچ اقدامی برای همکاری با انجمن‌ها در راستای انجام امور مربوط به معلولان انجام نمی‌دهد.

از دیگر اقدام انجمن نابینایان ایران در بهمن‌ماه، مذاکره با بیمۀ نوین بود. این مذاکرات، همچنان در حال پیگیری است و قرار است که ان‌شاءالله پس از فراهم شدن زمینه‌های لازم و انجام امور حوزۀ دسترس‌پذیری، دوستان نابینای واجد شرایط را برای اشتغال به این نهاد معرفی کنیم.

طبق روال گذشته، جلسه‌هایی با سازمان‌های گوناگون داشتیم، ولی چون هنوز به نتایج مهمی نرسیده‌اند؛ دستاوردهای آنها بعداً اعلام خواهد شد.

از دیگر برنامه‌های مهم انجمن، برنامه‌ریزی و تدارک سفر تعداد شصت نفر از افراد نابینا و کم‌بینا به مشهد مقدس در تاریخ هشتم تا دوازدهم اسفند‌ماه است. ان‌شاء‌الله این سفر هم سفر پرباری باشد و بتوانیم رضایت دوستان را جلب کنیم؛ به‌هرحال فعالیت‌های فرهنگی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن نابینایان ایران است که سعی می‌کنیم برنامه‌ها را به بهترین شکل اجرا کنیم.

با آرزوی اجرای برنامه‌های بهتر در ماه‌های آینده!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --