گزارش خبرگذاری ایرنا از حضور ماهنامه نسل مانا در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های کشور: لمس عشق و آگاهی در یک ماهنامه/ دغدغه‌های روشندلان در نمایشگاه رسانه‌ها

0

یکی از زیباترین بخش‌های نمایشگاه رسانه‌های ایران»غرفه‌ای است با عنوان «نسل مانا» که در آن روشندلان دور هم جمع شده‌اند و نشریه‌ای با همین نام را تقدیم همنوعان خودشان می‌کنند. ماهنامه‌ای که با خط بریل چاپ شده و محتوای جذاب و صمیمی‌اش قابل لمس است.
به گزارش خبرنگار رسانه ایرنا، در حالی که بسیاری از غرفه‌های بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در تکاپوی آماده‌سازی غرفه‌ خودشان هستند، روشندلان عزیز زودتر از بقیه میزبانی از مهمانان را آغاز کرده‌اند.
تعداد ۲۲ نفر در تحریریه «نسل مانا» فعالیت دارند که از این تعداد فقط ۲ نفر یعنی ویراستار و طراح جلد بینا هستند. ۲۰ نفر دیگر نابینا و کم بینا هستند؛ اما این مساله مانع فعالیت‌شان نشده است.
امیر سرمدی مدیرمسئول «نسل مانا» در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه ایرنا، درباره نحوه تولد این ماهنامه می‌گوید: دی ماه ۱۴۰۰ مجوز گرفتیم و تا کنون ۲۶ شماره منتشر کردیم. این نشریه در سه نسخه صوتی، متنی و بریل عرضه می‌شود. نسخه متنی که به صورت الکترونیک است با نرم‌افزار شنیداری و برای نابینایان قابل استفاده است. این نشریه برای همه انجمن های نابینایان و کسانی که اشتراک شخصی دارند ارسال می‌شود.
وی هدفش از شرکت در نمایشگاه را معرفی نشریه و تبادل نظر با سایر رسانه‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: ما تنها نشریه بریل را منتشر می‌کنیم. قبل از ما ایران سپید با خط بریل منتشر می‌شد که تعطیل شد.
لمس عشق و آگاهی در یک ماهنامه/ دغدغه‌های روشندلان در نمایشگاه رسانه‌ها
سرمدی درباره دخل و خرج نشریه توضیح می‌دهد: انجمن نابینایان ایران صاحب امتیاز این ماهنامه است که از منابع شرکت‌ها حمایت می گیرد. البته چندماه است بانک ها کنار کشیدند و دیگر حمایت نمی‌کنند. اگر حمایت مالی آنها نباشد «نسل مانا» تعطیل می‌شود. الان نسخه بریل نشریه در یزد چاپ می شود. چون خودمان چاپگر بریل نداریم. نیاز به دو چاپگر بریل داریم که هزینه‌اش بیش از یک میلیارد تومان می‌شود. البته من از معاونت مطبوعاتی تشکر می‌کنم که بعد از ۶ ماه یارانه کاغذ را برای ما برقرار کردند.
تعداد ۲۲ نفر در تحریریه «نسل مانا» فعالیت دارند که از این تعداد فقط ۲ نفر یعنی ویراستار و طراح جلد بینا هستند
«نسل مانا» مخاطبانی دارد که هر ماه پیگیر مطالبش هستند. به گفته مدیرمسئول نشریه، نسخه الکترونیک نسل مانا بیش از ۶۰۰۰ بار دانلود می‌شود.
وی درباره محتوای این نشریه می‌گوید: تعدادی مترجم داریم که مقالات روز دنیا را ترجمه می‌کنند. نسخه بریل نشریه در ۱۲۰ صفحه منتشر می‌شود و محتوایش تماما تولیدی است. مهم است که هر قشری برای خودش یک رسانه داشته باشد. دیگر رسانه‌ها با جزییات مسائل ما آشنا نیستند. اما نابینایانی که در «نسل مانا» قلم می‌زنند چالش‌ها و موانع را می‌شناسند. بارها شده که در این نشریه پرونده‌ای را پیگیری کردیم و مشکل برطرف شده است.
بعد از خداحافظی با امیرسرمدی و همکارانش و گرفتن عکس یادگاری به تیترهای نشریه «نسل مانا» نگاهی می‌اندازم. تیترها بیانگر دغدغه روشندلانی است که برای رفع مشکلات‌شان از رسانه کمک گرفته‌اند. تعدادی از این تیترها عبارت‌اند از: پنج گام در از دست دادن بینایی، اشتغال افراد دارای معلولیت، نتایج ورزشکاران نابینا، لمس تاریخ برای نابینایان در موزه ملی ایران، سفر رفتن افراد نابینا و کم بینا و …
منبع: خبرگزاری ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --