ماهنامه مانا شماره نُه: شهریور ۱۴۰۰

28

روی جلد

یاد بعضی نفرات، روشنم می‌دارد

دفتر نهمین شماره را به یاد مادر همکارمان در تحریریه مانا باز می‌کنیم که هیچ کس جز مهر و لطف و صفا از او نشنید. همچنین یاد دوستی را گرامی می‌داریم که از یاران موافق بود و جامی دو سه پیش‌تر ز ما مست شد.

اگر به تازگی با ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران آشنا شده‌اید، با گوش سپردن به این پرونده صوتی می‌توانید با پیشینه‌اش بیشتر آشنا شوید. همچنین می‌توانید این پرونده را هم بارگیری کنید تا فهرست مطالب  نهمین شماره مانا در اختیارتان قرار گیرد. در ادامه می‌توانید عناوین مطالبی را که با تلاش اعضای تحریریه مانا تهیه شده است، مشاهده کنید.

عناوین این شماره

یادداشت مدیر‌مسؤول

امیر سرمدی: فعال رسانه‌ای

چنانچه در هشتمین شماره مجله مانا بررسی شد، کمیته ملی پارالمپیک از 10 رشته اعزامی به توکیو، پیش‌بینی کسب 11 مدال طلا، 11 نقره، 6 برنز و قرارگیری در جایگاه دهم تا پانزدهم جدول رده‌بندی توزیع مدال‌ها در توکیو را داشت. به جز سه رشته تیر‌اندازی، وزنه‌برداری و پارا‌تیر‌و‌کمان که ضعیف‌تر از حد انتظار عمل کردند؛ سایر رشته‌ها یا طبق انتظار و یا فرا‌تر از حد انتظار در توکیو ظاهر شدند.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران: شهریور ۱۴۰۰ + پادکست

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

در این بخش، علاوه بر گزارش عملکرد انجمن، علاقمندان می‌توانند خلاصه‌ای از فعالیت‌های انجمن نابینایان ایران، مرکز بوشهر و کتابخانه دیجیتالی سامسونگ در این استان را هم بخوانند یا بشنوند.

بارگیری پادکست

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

پیشخان: مروری بر نشریات انگلیسی‌زبان ویژه افراد آسیب دیده بینایی + پادکست

امید هاشمی: فعال رسانه‌ای

در این شماره از پیشخان می‌خوانید: مروری بر ویژگی‌های جاز ۲۰۲۲، آشنایی با یوتوبر نابینا، جوان نابینای عاشق چالش تا پیر‌مرد‌هایی که کاشت حلزون کرده‌اند و آشنایی با گلف‌باز نابینا. همچنین با گوش کردن به نسخه صوتی پیشخان با «متیو ویتِکِر»، موسیقیدان و نوازنده جوان نابینا هم آشنا خواهید شد.

بارگیری پادکست

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

زندگی: بسیار سفر باید تا پخته شود خامی (بخش پایانی)

فاطمه جوادیان: کارشناس نابینایان آموزش و پرورش استثنایی گیلان

در این شماره از ماه‌نامه مانا در ستون زندگی همچنان قصد داریم در مورد تجربه‌های دوستان نابینا از سفر برای‌تان بگوییم. تجربه‌هایی که خواندن آن‌ها توجه ما را به داشته‌های‌مان جلب می‌کند. همان توانایی‌هایی که در درون ما منتظر‌اند تا ما آن‌ها را بروز دهیم.

در این بخش، چهار تن از دوستان نابینا از تجارب خود می‌گویند. از سفر هوایی گرفته تا تهیه تغذیه و سوغاتی. و اخلاق نیکو در سفر.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

نگاهی به آخرین پژوهش‌های روانشناسی با رویکردی به افراد آسیب دیده بینایی

زهرا همت: روانشناس و آموزگار آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران

نگرش منفی نسبت به معلولین در جامعه، این افراد را برای حضور همه‌جانبه در اجتماع، شامل: اشتغال، آموزش و روابط اجتماعی از قبیل دوستی و ازدواج، محدود کرده است. نگرش افراد بینا نسبت به آسیب بینایی، افراد آسیب‌دیده بینایی را با محدودیت‌هایی در اجتماع مواجه کرده است. بر اساس آمار در ایالات متحده امریکا، میانگین تحصیلات عالی در بزرگسالان فاقد آسیب بینایی ۳۲٪ و در آسیب‌دیدگان بینایی ۱۴.۴٪ است و صاحب‌نظران علت این اختلاف را نگرش منفی جامعه نسبت به افراد آسیب‌دیده بینایی می‌دانند.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

پزشکی و سلامت: چشمانمان را به که بسپاریم: نکاتی در خصوص یافتن یک متخصص چشم‌پزشکی مناسب

مجتبی خادمی: مترجم و بنیان‌‌گذار نخستین وب‌سایت فارسی‌زبان ویژه نابینایان

این ماه در خصوص نکته‌هایی برای یافتن و ملاقات با متخصصین چشم صحبت می‌کنیم؛ که البته می‌توانید آن‌ها را در خصوص ملاقات با متخصصین سایر بیماری‌ها به کار بگیرید.

در ابتدای کار برویم سراغ هشت راهی که برای یافتن بهترین متخصص در خصوص مشکلات بینایی پیشنهاد شده است. اگر به‌تازگی دارای یک اختلال بینایی تشخیص داده شده‌اید (یا درگیر تشخیص اختلال بینایی یکی از عزیزانتان هستید) پیدا کردن بهترین متخصص می‌تواند دلهره‌آور باشد. در این‌جا چند نکته برای اطمینان از دریافت بهترین مراقبت درمانی ممکن آورده شده است.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

یادداشت: نابینایان و کم بینایان روستایی بازمانده از تحصیل و توانبخشی

دکتر نصرالله ابراهیمی: مشاور استان‌دار و مدیر‌کل بهزیستی استان کردستان در حوزه معلولان و عضو هیئت‌مدیره مؤسسه خیریه دار‌الاحسان

حساسیت اندام چشم و ظرافت و پیچیدگی خاصی که خالق حکیم در این عضو قرار داده است و نیز مشکلات بهداشتی و درمانی و بروز بیماری‌های گوناگون همواره در طول تاریخ، محرومیت بسیاری از انسان‌ها از این نعمت بزرگ و دست و پنجه نرم کردن آنها با مشکلات و رنج‌های فراوانی را در پی داشته است.

در طول قرن‌های متمادی تنها عامل موثری که زمینه‌ساز فعالیت‌های افراد دارای آسیب بینایی بوده، حافظه آنان بوده است. بسیاری از این افراد با اتکا به حافظه خود و از برکردن متون دینی و ادبی توانسته‌اند جایگاه رفیعی در جامعه به‌دست آورند به‌طوری که در مناطقی از کشور ما، لفظ حافظ به‌عنوان لقبی معتبر برای نابینایان به‌کار رفته و هنوز هم رواج دارد.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

بگو چیست کار: نان زور بازو: گفت و گو با گلبالیست مطرح + پادکست

میرهادی نایینیزاده: دانشجوی دکتری پژوهش‌های قرآنی

بازیکن سابق تیم ملی گلبال ایران از سال ۲۰۱۳، حضور در دو دوره مسابقات جهانی، دو دوره مسابقات پارا آسیایی، ۴ دوره قهرمانی آسیا، و ۱ دوره پارا‌آسیایی، کسب دو مقام قهرمانی پارا‌آسیایی، ۱ بار قهرمان آسیا در مسابقات پارا‌پاسیفیک آسیایی و کسب دو بار عنوان نایب‌قهرمانی آسیا، افتخاراتی هستند که میهمان امروز من در ستون مشاغل به آنها دست یافته است.

بارگیری پادکست

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

گزارش: صعود به علم‌کوه با طعم دریا

دکتر صلاح‌الدین محمدی:  دبیر آموزش و پرورش استثنایی

در ادامه سلسله برنامه های گروه کوهنوردی عصای سفید کردستان، این بار نوبت به اجرای فنی‌ترین برنامه گروه در سال 1400 رسید. بر طبق تقویم شش‌ماهه اول سال، قرار بود که در اواخر مرداد‌ماه برنامه صعود به علم‌کوه فنی‌ترین و دومین قله بلند ایران را اجرا نماییم. با سرعت برق و باد پنج ماه از سال گذشت و نوبت به اجرای برنامه رسید.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

به قلم شما: به یاد دانشجوی عزیزی که در فرصت کوتاه زندگیش، بلند‌نظر، پر‌امید و خود‌باور زیست.

دکتر حلیمه جعفرپور نصیرمحله: مدرس دانشگاه، نویسنده و شاعر نابینا

شبی که از رفتنش آگاه شدم، اندوهی عظیم بر عمق جانم نشست. فریاد‌های بی‌حاصلم در باران اشک حل شد و موج صدایش تمام ذهنم را از خاطره سرشار کرد. برای لحظه ای، تمام سالهای آشناییم را با او به یاد آوردم و بار دیگر، جفای روزگار غدّار را لمس کردم.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

بازی‌باز: شمشیر‌زن نابینا به دنبال احیای بینایی + پادکست

علیرضا نصرتی: گیمر نابینا

در این شماره از بازی‌باز، علیرضا تصمیم گرفته مخاطبان نابینایش را در نقش یک شمشیر‌زن چیره‌دست به بازی فرا بخواند. قصه، یک قصه کوتاه و دم دستی است. شما قرار است شمشیر‌زن نابینایی باشید که از دل تاریکی می‌گذرد و با خطرات گوناگون دست به گریبان می‌شود.

بارگیری پادکست

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

معرفی جدید‌ترین کتاب‌های ضبط شده در مراکز کتابخانه‌ای ویژه نابینایان

رقیه شفیعی: کتاب‌دار بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

این ماه نیز با تقدیم معرفی کتاب‌هایی در موضوعات مختلف رمان، کودک و نوجوان، مذهبی، تجارت، سفرنامه و … در خدمت دوست‌داران کتاب و اهل مطالعه هستیم.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

طنز: اندر حکایات سفر پرماجرای ما

نویسنده: یخ نکنی نمکدون!

سفر همیشه یکی از ارکان جدا‌نشدنی ما آدمیان از گذشته تا به حال بوده و در آینده نیز همینطور خواهد بود. فقط شکلش تغییرات زیادی کرده. از سفر با پای پیاده و اسب و شتر و کالسکه و کشتی در گذشته‌های دور تا سفر با قطار و اتوبوس و ماشین و هواپیما در دوره زمانه خودمان. آنقدر سفر برای ما انسان‌ها مهم است که به فکر سفر در کهکشان‌ها و حتی سفر در زمان هستیم. اما سفر می‌تواند دلایل متعدد هم داشته باشد.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

بارگیری تمامی پرونده‌های متنی و صوتی

این بار در مانا چهار برنامه صوتی برایتان تدارک دیده شده است که می‌توانید به کمک پیوند‌های ذیل آنها را بارگیری کنید. گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران و بوشهر با صدای منصور شادکام و مجتبی ناطوری‌زاده، بازی‌باز به میزبانی علیرضا نصرتی، پیشخان با اجرای امید هاشمی و امیر سرمدی و بگو چیست کار تهیه شده به وسیله میرهادی نائینی‌زاده. تدوین برنامه‌های پیشخان و بازی‌باز به عهده

اشکان آذرماسوله

 

اشکان آذر‌ماسوله، مجری، برنامه‌ساز و تهیه کننده رادیو

 

بوده است.

ما نسخه‌های مختلفی از مانا را تهیه کرده‌ایم که شما می‌توانید متناسب نیاز یا سلیقه‌تان، هر یک را برای بارگیری انتخاب کنید تا بتوانید مانا را یکجا در اختیار داشته باشید و بدون نیاز به اینترنت، مطالب این شماره را مطالعه کنید. اگر با نسخه صوتی راحت‌تر باشید می‌توانید مجموعه مطالب این شماره را در قالب یک پرونده فشرده (ZIP) از اینجا دانلود کنید. همچنین اگر نسخه متنی را می‌پسندید، این شماره از مانا را به شکل پی‌دی‌اف از اینجا و به صورت اچ‌تی‌ام‌ال هم از این لینک بارگیری کنید.

پشت جلد

28 نظرات
  1. عباس خاک سفیدی می گوید

    با سلام قرار بود حجم فایلهای دانلودی را قید بفرمایید که در این شماره هم رعایت نشد

    1. ادمین می گوید

      درود بر شما جناب خاکسفیدی.
      پیشتر هم اعلام شد تمامی فایل های صوتی مانا، بین 2 تا 10 مگابایت حجم دارند و حجم پادکست ها هم در هر ماه تقریبا ثابت است.
      از آنجا که نرم افزار های مدیریت دانلود حجم فایل ها را اعلام می کنند، قید آن ضروری و مرسوم نیست.
      با تشکر از شما.

      1. usa می گوید

        سلام جناب مدیر لطفا حجم فایل فشرده صوتی را قید بفرمایید چون من با فایر فاکس دان می کنم و حجم فایل را اعلام نمی نماید

        1. ادمین می گوید

          حجم فایل فشرده 68 مگابایت هستش.

    2. ali می گوید

      سلام و شب بخیر خدمت مانایی ها
      ضمن عرض تسلیت خدمت همکار محترمتون در مجله مانا

      مطالب بسیار خوب و ارزنده ای در این مجله گرداوری شده و متشکرم از زحمات شما
      ضمن عرض تبریک بابت مدال های رنگارنگ المپیک با نظر نگارنده ی پست مخالفم و معتقدم پارالمپیک هم مثل المپیک جای بهترین ها و با کیفیت ترین ها هست و اگر هدف نشاط و سرگرمی هست دیگه نباید پس انتظار داشته باشیم صدا و سیما و غیره چرا پوشش خبری نمیدن چون هر چیزی که زیاد باشه کلا رغبتی بهش نیست
      من معتقدم باید پاراالمپیکی ها هم به مانند المپیکی ها تعداد کم و با کیفیتی حضور داشته باشن که بدونیم رسیدن بهش با سختی انجام شده و برامون با اهمیت و پر بها باشه

      1. ادمین می گوید

        درود بر شما علی عزیز.
        اتفاقا در مسابقات المپیک طبق سیاست های کمیته ملی المپیک، تمامی کسانی که سهمیه گرفته بودند اعزام شدن. از افراد با کیفیت گرفته تا کسانی که بعضا به خط پایان هم نرسیدند.
        درباره پارالمپیک هست که سختگیری می کنند.
        در خصوص یادداشت توکیو، نظر نگارنده این هست که اون 55 نفری هم که سهمیه ورودی IPC رو تونستن به دست بیارند، باید اعزام می شدند.
        کسی که سهمیه نداشته باشه که اصلا نمیتونه اعزام بشه. کمیته بین المللی پارالمپیک، حدنصاب هایی رو در رشته های مختلف اعلام میکنه، افرادی که بتونن رکورد های خودشون رو به این حدنصاب ها برسونن، میتونن در پارالمپیک شرکت کنند.
        مثال واضحش تیم ملی فوتبال نابینایان هست
        سهمیه IPC در فوتبال پنج نفره نابینایان از قاره آسیا، دو سهمیه بود. چین، و ایران به عنوان تیم های اول و دوم آسیا سهمیه شرکت در پارالمپیک رو بدست آوردند. اما به علت سیاست های کمیته ملی پارالمپیک، چون تیم ملی فوتبال نابینایان در فینال به چین باخت و دوم شد، تصمیم گرفتند که به توکیو اعزام نشه. همین تیم 5 سال پیش در ریو نایب قهرمان شد.
        یا کسانی که در دو و میدانی رنک پنجم دنیا رو داشتند، اعزام نشدند. چه تضمینی هست که اینها نتونن در توکیو بهتر پرتاب کنند و مدال آور باشند. مگه نبودن خیلی از قهرمان های پارالمپیکی که در کشور های مختلف هفتم هشتم و نهم شدند. اساسا یک سری از ورزش های رکوردی قابل پیشبینی نیست و این سختگیری ها تنها باعث بی انگیزگی ورزشکاری میشه که چهار سال زحمت کشیده و استاندارد های ورودی IPC رو هم بدست آورده ولی اعزام نشده.
        رسانه ها هم که وظیفشون هست پوشش بدن. دیگه رویدادی که هر چهار سال یکبار برگزار میشه، اونقدر اهمیت داره که در پوشش گستردش تردیدی نیست.

  2. حسین بخشی از کاشان می گوید

    سلام پسندیدهم و بهره بردم

    1. ادمین می گوید

      سلام جناب بخشی.
      امیدوارم مفید فایده واقع بشه.

  3. ادمین می گوید

    با سلام به همراهان وبسایت انجمن نابینایان ایران به ویژه مخاطبان صمیمی ماهنامه مانا.
    یک خدا قوت به کسانی که در طول این 9 ماه، همواره با نظر های دلگرم کننده خودشون پشتوانه ای برای مانا و انجمن نابینایان ایران بودند.
    همه همراهان سایت به ویژه اعضای کتابخانه های دیجیتال سامسونگ در استان ها که بیشترین دیدگاه های مانا را ازآن خود کرده بودند، در جریان باشند از این پس برای ثبت دیدگاه در وبسایت انجمن نابینایان ایران، می بایست حتما در سایت ثبت نام کرده و سپس اقدام به ارسال دیدگاه نمایید.
    مدیریت وبسایت انجمن، دیگر اجازه ثبت دیدگاه از بیرون را به کاربران نداده و اعلام می کند برای ثبت نام در سایت، از آدرس ایمیل معتبر استفاده نمایید تا لینک فعالسازی برای شما ارسال شود.
    لینک نام نویسی در سایت انجمن
    http://ibngo.ir/wp-login.php?action=register
    در آینده، احراز هویت کاربران علاوه بر ایمیل، از طریق ارسال پیامک به تلفن همراه فرد امکانپذیر خواهد شد.
    بودن و همراهی شما، باعث افتخار و دلگرمیه ماست.
    دیدگاه شما پس از ارسال، با تأیید مدیر سایت منتشر خواهد شد.
    با تشکر
    امیر سرمدی مدیر وبسایت انجمن نابینایان ایران.

    1. راضیه زارعی می گوید

      سلام و درود
      مطمئنن برای عزیزانی که ما در خدمتشون هستیم و همیشه اینجا دیدگاه خودشونو بیان میکردن روش سختگیرانه ای هست
      چون از مشکلاتشون باخبریم

      1. ادمین می گوید

        با سلام. ثبت دیدگاه از طریق نام کاربری، سال هاست که در تمامی وبسایت های نابینایان در ایران مرسوم بوده و احراز هویت کاربران برای ما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
        عزیزانی که امکان دسترسی به وبسایت ندارند، طبیعتا امکان ثبت نظر مستقل نیز نخواهند داشت. این افراد می توانند نظرات خود درباره ماهنامه مانا را از طریق تلگرام به آیدی @amirsarmadi68 به صورت صوتی ارسال کنند تا در کانال تلگرام انجمن منتشر شود.
        با تشکر.

    2. h.r.a.n می گوید

      احساس میکنم حوصله ی این همه کامنت تشکر رو ندارید
      ببخشید ما جز تشکر چیزی به ذهنمون نمیرسه و میخوایم ابراز احساسات کنیم

      و خودتون هم میدونید توی عصر ارتباطات اونایی که میتونن کامنت بزارن اینکه بخوان عضو شن بعد یادشون باشه با چه اسم کاربری عضو شدن با چه ایمیلی رمزشون چی بوده
      تازه اگر از اول حوصلشون بشه این مراحل و طی کنن تازه

      کسانی هم که مشکل بینایی دارن که دیگه همین نظر گذاشتن هم براشون خیلی کار بوده چه برسه به این اعمال شاقه

      مانا باشید و پایدار

      1. ادمین می گوید

        کدوم ارگان یا شخصیه که از این همه محبت اعضا و کسانی که بهشون توجه می کنند و لطف دارند بدشون بیاد؟
        قطعاً پشت پرده این تصمیم، مواردی بوده که شما از اونها بی خبرید.
        سوء استفاده هایی صورت گرفته که ادامه این روند به هیچ عنوان صلاح نبود.
        ضمن اینکه شما هنگام ورود به سایت، می تونید گزینه مرا به خاطر بسپار رو تیک بزنید که در دفعات بعدی، مجبور نشید هر دفعه وارد سایت بشید.
        احراز هویت کاربران برای امنیت سایت ضروریه و این مسئله بدیهیترین چیزیه که باید چند ماه پیش اجرا میشد.
        از دلسوزی و ابراز احساستون صمیمانه سپاسگزارم.

  4. محمود عُبِیدی نِیسی می گوید

    با سلام:
    ضمن تشکر از تلاش شما عزیزان برای تهیه این مطالب پر بار و سودمند، لازم می دانم از طرف کتابخانه گویای سامسونگ اهواز، درگذشت مادر بزرگوار سرکار خانم جوادیان را خدمت ایشان تسلیت عرض کنم.
    برای آن مرحوم، علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل را از خداوند متعال مسالت دارم.

    1. ادمین می گوید

      جناب عُبِیدی نِیسی، از لطف و محبت همیشگی شما سپاسگزاریم.

  5. ساجده سَیاح زاده می گوید

    سلام.
    ممنون از مطالب مفیدتون.
    واقعا عالیه.
    موفق باشید

    1. ادمین می گوید

      درود بر شما.
      چنانچه در خصوص محتوای سرویس ها نقد یا پیشنهادی برای بهبود کیفیت مانا دارید، از همین بستر با ما به اشتراک بگذارید.

  6. راضیه زارعی می گوید

    سلام و درود
    خسته نباشید به تمام عوامل ماهنامه مانا
    مثل همیشه عالی

    یاد تمام درگذشتگان گرامی باد

  7. فاطمه شبانی می گوید

    با سلام و احترام، مطالب بسیار مفید و پربار بود
    خدمت خانم فاطمه جوادیان درگذشت مادر بزرگوارشان را تسلیت عرض مینمایم،روحشان شاد و یادشان گرامی.

  8. محمد شبانی از کاشان می گوید

    سلام و خسته نباشید خدمت دست اندرکاران زحمتکش مجله مانا، مانند همیشه مطالب بسیار عالی و کاربردی است به امید موفقیت روز افزون

    1. ادمین می گوید

      سلام.
      ممنونم از شما دوست عزیز و همراه.

  9. ارسنجان می گوید

    سلام

    مطالب این ماه هم بسیار مفید و ارزنده
    بخش های سفرنامه و آموزشی بسیار برای من جالب هست و ممنونم بابت جمع آوری این مطالب

    1. ادمین می گوید

      سپاس از شما بزرگوار.

  10. ارسنجان می گوید

    موضوعی که بود اینه که
    از دیروز تا الان درگیر عضویت در سایت بودم و ایمیل تایید اصصلا ارسال نشد
    تا اینکه زدم فراموشی رمز عبور که ایمیل اون اومد
    ولی دو نفر از دوستان که اینجا فعال بودن متاسفانه هنوز نتونستن وارد شن

    1. ادمین می گوید

      با سلام. احتمالا پیشتر در سایت ثبت نام کرده بودید که ایمیل تأییدیه نمیومده. فراموشی رمز عبور صرفا برای کسانی ارسال میشه که قبلا در سایت ثبت نام کرده باشند.
      افزونه نام نویسی رو چک کردم و سالمه.
      اگر کسی موفق به ثبت نام نشد، به ایمیل من پیام بده تا با آدرس ایمیل و نام کاربری دلخواه خودش ثبت نامش کنم.
      amirsarmadi68@gmail.com
      اگر فیلتر شکن هم رو سیستمتون فعال دارید، هنگام نام نویسی غیر فعالش کنید.

  11. h.r.a.n می گوید

    سلام

    من همیشه اولین بخشی که میخونم بگو چیست کار هست و خیلی دوس دارم پیگیری کنم
    بابت از دست دادن مادرگرامی همکارتون واقعا متاسف شدم ان شاءالله غم آخرتون باشه

    و در آخر ممنون و متشکرم از تمام زحمت کشان مجله
    یا علی

    1. ادمین می گوید

      درود بر شما. امیدواریم ستون بگو چیست کار که سعی میکنه مشاغل کاربردی برای نابینایان رو بررسی کنه مفید باشه.
      شما هم اگر شغل خاصی مد نظرتون هست بگید تا در این ستون بهش بپردازیم.

  12. پیمان رضایی زاده می گوید

    سلام و عرض ادب، به جامعه دانشجویان نابینای دانشگاه تهران تسلیت میگویم، درگزشت مرحوم خانم علی اکبری زایعه ایبزرگ برای فعالان حقوق معلولین و به ویژه نابینایان بود. مشاهده عبارت گروه کوهنوردی عصای سفید این جانب را به وجد آورد با خود گفتم پاسخ تمامی سوالات خود در مورد کوهنوردی یک شخص نابینا که تا همین لحظه هیچ گونه اطلاعی ندارم را دریافت میکنم، اما با مطالع کل مطلب با قبل از مطالعه آن در علم خود نسبت به این موضوع هیچ تفاوتی احساس نکردم. نظر شخصیم را بیان کردم از ارزش زحمت بزرگواران هیچ نمیکاهد. با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --