گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (دی‌ماه ۱۴۰۰)

منصور شادکام؛ قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

0

آنچه در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد، خلاصه‌ای است از فعالیت‌های انجمن نابینایان ایران در طول یک ماه گذشته. شما می‌توانید ذیل همین نوشته در وب‌سایت نسل مانا، مشروح این گزارش را با صدای مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن هم بشنوید.

انجمن نابینایان ایران در طول ماه گذشته، هم مثل همیشه درخواست‌ها، مطالبات و پیشنهاد‌های اعضای خود خطاب به مسئولین را در قالب نامه‌هایی دریافت کرده و پیگیری‌هایی هم متناسب با محتوای نامه‌ها انجام داده است که چون هنوز به نتیجه نرسیده، امکان ارائۀ جزئیات بیشتر دراین‌باره، وجود ندارد؛ همچنین توزیع هشتاد بسته سبد کالا در میان نابینایانی که از نظر اقتصادی و معیشتی در شرایط ویژه بودند هم در دستورکار انجمن در طول یک ماه گذشته بوده است؛ اما بدون شک فراهم‌شدن امکان چاپ بریل ماهنامۀ نسل مانا بعد از یک سال، مهم‌ترین اتفاق ماه پیش در انجمن محسوب می‌شود. علی‌رغم تمام مشکلات ناشی از گرانی کاغذ و محدودیت‌های چاپ بریل، بالاخره این مهم صورت پذیرفت و از این ماه و با انتشار نخستین شمارۀ رسمی ماهنامۀ نسل مانا، مخاطبان می‌توانند آن را به‌شکل بریل هم در اختیار داشته باشند؛ البته در آغاز، تصمیم بر این شد که این ماهنامه برای کتابخانه‌های تحت پوشش انجمن (کتابخانه‌های سامسونگ)، بخش‌های نابینایان در نهاد کتابخانه‌های عمومی و انجمن‌های فعال در حوزۀ نابینایان ارسال شود، تا به‌مرور، شرایط برای تأمین درخواست اشتراک افراد هم مهیا شود. نسل مانا در آغاز راه است و مطمئناً کاری که به‌تازگی شروع شده، خالی از اشکال نخواهد بود. من از مخاطبان این نشریه تقاضا می‌کنم آن را به‌دقت مطالعه کنند و هرگونه پیشنهاد و انتقاد را با تحریریۀ این نشریه در میان بگذارند. امید است بتوانیم با عنایت به نقد سازندۀ شما، مطالب درخوری را از طریق این نشریه در اختیار عموم نابینایان قرار دهیم. نسل مانا در حال حاضر تنها ماهنامۀ تخصصی در حوزۀ نابینایان است و ما سعی کرده‌ایم با انتشار آن به اشکال گوناگون اعم از صوتی، الکترونیکی و بریل، شرایطی را ایجاد کنیم که همۀ نابینایان بتوانند از محتوای آن بهره‌مند شوند. سعی خواهیم کرد در طول ماه بهمن، مراتب ثبت‌نام علاقه‌مندان به دریافت نسخۀ شخصی نسل مانا را هم فراهم کنیم. انجمن در طول سال‌های گذشته سعی کرده برای رکن فرهنگ در زندگی نابینایان اهمیت ویژه‌ای قائل باشد و فرهنگ‌سازی را از طرق مختلف سرلوحۀ فعالیت‌هایش قرار دهد. انتشار نسل مانا هم، در همین راستا طبقه‌بندی می‌شود. امید است بتوانیم در قالب محتوای تولیدشده در نسل مانا، به ارتقای سطح علمی و فرهنگی نابینایان کمک کنیم و جامعۀ نابینایان را به سمتی پیش ببریم که دغدغۀ یک فرد معلول، فقط معلولیتش باشد و نه فقر علمی و فرهنگی و مواردی از این دست.

نکتۀ دیگری که در شرایط کنونی حائز اهمیت است، رویکردی است که دولت جدید به حوزۀ افراد دارای معلولیت نشان خواهد داد. با انتصابات و تغییراتی که در کابینه رخ داد و با توجه به شعار انقلابی‌گری و رفتار جهادی در میان منصوبین جدید در وزارت تعاون، کار و

رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی، این امید به‌وجود آمد که مسئولین جدید‌الورود، سریعاً نسبت به اصلاح ساختار‌ها اقدام کنند. قادری، رئیس جدید سازمان، در جلسۀ معارفه، حکم ریاست را روی سر گذاشت و خود را خادم معلولین اعلام کرد و همین امر، این نوید را در دل فعالان به‌وجود آورد که انتصابات تازه به‌زودی انجام خواهد شد؛ اما با گذشت زمان قابل‌توجه از ورود قادری به سازمان، هنوز تغییرات مد‌نظر جامعۀ افراد دارای معلولیت صورت نگرفته است. مشخصاً با توجه به اینکه بیشترین ارتباط افراد دارای معلولیت با بهزیستی، از مجرای معاونت توان‌بخشی صورت می‌گیرد، انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر برای این حوزه تصمیم‌گیری صورت پذیرد و فردی قوی، باسواد، جوان، پر‌انرژی، متعهد و متخصص، زمام امور را در این معاونت به‌دست گیرد. تأمین تجهیزات توان‌بخشی، از جمله خواسته‌های به‌حق معلولان بود؛ اما در طول سال‌های گذشته، توجه کافی در این زمینه مبذول نشد و افراد دارای معلولیت، خاصه نابینایان، علی‌رغم وعده‌هایی که در این خصوص داده شد، در تأمین تجهیزات کمک‌زیستی با چالش‌های فراوان دست‌به‌گریبان بودند. امید است با پوست‌اندازی این معاونت، اندکی از مشکلات و درد و رنج نابینایان در زمینۀ تأمین تجهیزات توان‌بخشی، کاهش یابد.

انجمن نابینایان ایران، در روز‌های گذشته، پیگیری‌هایی را هم برای روشن‌شدن وضعیت روزنامۀ ایران سپید آغاز کرده و در این راستا، گفت‌وگو‌هایی را هم با خبرگزاری‌ها و شبکه‌های رادیویی انجام داده و از مسئولین مؤسسۀ فرهنگی مطبوعاتی ایران که متولی این روزنامه است،

دربارۀ توقف دو‌سالۀ انتشار این روزنامه، توضیح خواسته است. این روزنامه، به‌عنوان گنجینۀ ۲۵ سالۀ فرهنگی

نابینایان، از جایگاه ویژه‌ای در میان این گروه برخوردار است و تعلیق انتشار آن، خوشایند نابینایان نیست. دو ‌سال پیش، چاپ بریل روزنامه به‌علت شرایط همه‌گیری و احتمال انتقال بیماری کووید19 از راه لمس، به‌طور موقت، متوقف شد؛ اما بعد از گذشت دو‌ سال، این توقف موقتی هنوز تمام نشده و مدیران جدید مؤسسه هم هیچ تلاشی برای رفع ابهام‌های موجود، نمی‌کنند. انتظار می‌رود نهاد‌هایی مثل بهزیستی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مؤسسۀ ایران همکاری کنند تا هم تجهیزات مرکز رودکی که کار چاپ روزنامه در آن انجام می‌شود، نوسازی شود و هم کاغذ لازم برای انتشار روزنامه تأمین شود تا بتوانیم شاهد چاپ و توزیع دوبارۀ ایران سپید در سطح کشور باشیم.

آخرین نکتۀ قابل‌عرض اینکه، در همکاری میان انجمن نابینایان ایران و شرکت موناکو، از واردکنندگان عطر و ادکلن، یک نفر از نابینایان به استخدام این شرکت در آمد و از اول دی، به‌عنوان مأمور از سوی این شرکت، در انجمن نابینایان ایران مشغول به کار می‌شود. این، روشی پسندیده و کارآمد است که امیدواریم سایر کسب‌و‌کار‌ها هم مبادرت به انجام چنین همکاری‌هایی با انجمن‌ها و مراکز نابینایان کنند تا بتوان از این طریق، گامی مؤثر در جهت رفع مشکل اشتغال افراد آسیب‌دیدۀ بینایی برداشت. در پایان از توجه شما به این گزارش سپاسگزاری کرده و برایتان از درگاه خداوند متعال، سلامتی و بهروزی آرزو می‌کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --