گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران: بهمن ۱۴۰۰

0

آنچه در ادامه از نظر مخاطبان محترم نسل مانا می‌گذرد؛ گزارشی از عملکرد انجمن نابینایان ایران در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ است. شما می‌توانید ذیل همین نوشته، مشروح این گزارش را با صدای علی‌اکبر جمالی، رئیس انجمن و منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران بشنوید.

 

منصور شادکام؛ قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

در ابتدا، انتشار نخستین شمارۀ بریل ماهنامۀ نسل مانا را تبریک عرض می‌کنم و از تلاش شبانه‌روزی سرمدی، مدیر‌مسئول و هاشمی، سر‌دبیر و سایر اعضای تحریریۀ نسل مانا برای انتشار به‌موقع این شماره از ماهنامۀ نسل مانا تشکر می‌کنم.

در بهمن‌ماه نیز مانند ماه‌های گذشته، مطالبات بسیاری توسط انجمن نابینایان ایران پیگیری شد. از جمله: جهت پیگیری دسترسی‌پذیری نظام بانکی کشور، شامل وب‌سایت‌ها و سایر سامانه‌های بانکی، برای استفادۀ افراد آسیب‌دیدۀ بینایی، جلسه‌ای در دفتر معاونت فرهنگی رئیس‌جمهور با حضور مهندس سمندری، نمایندگانی از وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان بهزیستی، بانک مرکزی و انجمن نابینایان ایران، تشکیل شد. با توجه به اینکه با وجود ابلاغ مصوبات جلسۀ قبلی به تمامی بانک‌ها، متأسفانه هشت بانک، به مصوبات جلسۀ قبلی عمل نکرده بودند؛ قرار شد ضرب‌الاجلی برای اجرای استاندارد‌های دسترس‌پذیری برای این بانک‌ها تعیین شود و ضمن ابلاغ به تمامی استان‌ها، بر ضرورت دسترس‌پذیری سامانه‌های بانکی برای افراد آسیب‌دیدۀ بینایی، تأکید مجدد و پیگیری شود.

در جلسه‌ای دیگر که پس از دو ماه و نیم انتظار، روز دوازدهم بهمن‌ماه، با رئیس محترم سازمان بهزیستی، جناب آقای دکتر قادری داشتیم، از ایشان خواستیم با توجه به اینکه ماهنامۀ نسل مانا در حال حاضر تنها نشریۀ تخصصی نابینایان به خط بریل است و تمام دست‌اندر‌کاران آن از افراد آسیب‌دیدۀ بینایی هستند و تمام مطالب توسط نابینایان نوشته می‌شود؛ این نشریه را از نظر مالی حمایت کنند تا به سر‌نوشت نشریات مشابه که چند صباحی منتشر و سپس متوقف شدند و روزنامۀ ایران سپید، تنها روزنامۀ بریل در ایران و خاور‌میانه که پس از حدود بیست‌وشش سال انتشار آن متوقف شده، دچار نشود و انتشار آن ادامه پیدا کند.

همچنین از رئیس محترم سازمان بهزیستی خواستیم که خرید صد دستگاه «نوت‌تِیکر» را که در جلسۀ روز ۲۳ مهر سال ۹۹ با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وقت، آقای شریعتمداری و رئیس وقت سازمان بهزیستی کشور، آقای دکتر قبادی دانا، تصویب شده بود، پیگیری کنند. با توجه به مصوبات آن جلسه، مقرر شده بود صد دستگاه نوت‌تیکر جهت استفادۀ انجمن‌ها و مراکز کتابخانه‌ای فعال خریداری شود؛ اما تا‌کنون تنها سی دستگاه خریداری شده و به‌جای قرار‌گیری در اختیار انجمن‌ها و کتابخانه‌ها جهت استفادۀ عمومی، در اختیار افراد خاص قرار داده شده است. با توجه به هزینۀ بالای دستگاه‌ها و محدودیت منابع مالی، از رئیس محترم سازمان بهزیستی خواستیم خرید هفتاد دستگاه باقی‌مانده و مدیریت نحوۀ توزیع آن‌ها را پیگیری کنند. با توجه به زمان کوتاه جلسه، مطالبات افراد آسیب‌دیدۀ بینایی را در نامه‌ای حاوی حدود بیست مورد، خدمت رئیس محترم سازمان بهزیستی ارائه دادیم.

آقای دکتر کاظمی، به‌عنوان معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور انتخاب شدند. ما نیز انتخاب ایشان را تبریک می‌گوییم و از ایشان خواستاریم، تهیۀ تجهیزات توان‌بخشی ویژۀ افراد آسیب‌دیدۀ بینایی را مطابق اصول و نیاز جامعۀ هدف برنامه‌ریزی کنند و امکان خرید لوازم توان‌بخشی ضروری اما گران‌قیمت را برای استفادۀ افراد آسیب‌دیدۀ بینایی فراهم کنند. ما هزینۀ بالای تجهیزات و محدودیت منابع بودجه را می‌پذیریم؛ اما بارها شاهد بوده‌ایم که در برخی حوزه‌ها هزینه‌های بسیار بالایی صرف می‌شود؛ اما در حوزۀ تهیۀ تجهیزات برای افراد آسیب‌دیدۀ بینایی، محدودیت منابع مالی مطرح می‌شود. امیدواریم معاون محترم توان‌بخشی، خرید و توزیع تجهیزات توان‌بخشی را بر اساس اصول کارشناسی و مطابق نیاز جامعۀ هدف انجام دهند و با صرفه‌جویی در هزینه‌های کوچک و مدیریت بودجه، وسایل گران‌قیمت اما ضروری مانند ماشین تایپ بریل و نوت‌تیکر را برای استفادۀ افراد آسیب‌دیدۀ بینایی فراهم کنند.

انجمن نابینایان ایران، در این ماه، تفاهم‌نامه‌ای را نیز با بیمۀ خاور‌میانه امضا کرد. با توجه به شرایط سخت اقتصادی کنونی، خدمات بیمه‌ای می‌تواند بسیار برای ما راه‌گشا و کمک‌کننده باشد. برای مثال با پرداخت هزینۀ اندک ماهیانه می‌توانیم برای فرزندانمان سرمایه‌ای تأمین کنیم که در آینده بتوانند از این طریق، مستمری جهت گذران زندگی دریافت کنند. به‌علاوه، با استفاده از امکان بیمۀ عمر، می‌توانیم کمک‌هزینه‌ای برای اتفاق گریز‌ناپذیر فوت، برای بازماندگان بر جای بگذاریم. باید آینده‌نگر باشیم و با هزینۀ کم، آیندۀ خود و فرزندانمان را تأمین کنیم. امیدواریم این تفاهم و همکاری انجمن نابینایان ایران و بیمۀ خاور‌میانه، نتایج مطلوبی در جهت مسائل نابینایان از جمله اشتغال‌زایی در پی داشته باشد.

امور مربوط به کتابخانه‌ها نیز همچون گذشته جریان داشت و کتاب‌های جدید، تهیه و بارگذاری شد و آموزش‌های لازم داده شد و درخواست‌های روزمرۀ اعضای محترم، شامل تهیۀ دارو، لوازم‌التحریر، جهیزیه، کمک‌های موردی و… نیز به روال ماه‌های گذشته با توجه به توان و امکانات انجمن رسیدگی شد.

با توجه به اینکه در ماه گذشته با خبر‌گزاری‌ها مصاحبه کردیم و خواستار پیگیری شرایط روزنامۀ ایران سپید و انتشار دوبارۀ آن شدیم، با عنایت به بهبود نسبی شرایط حاصل از شیوع بیماری کرونا، نامه‌ای را به مدیر مؤسسۀ فرهنگی – مطبوعاتی ایران نوشتیم و خواستار انتشار مجدد این تنها روزنامۀ بریل در خاور‌میانه شدیم. مؤسسۀ فرهنگی – مطبوعاتی ایران نیز طی نامه‌هایی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان بهزیستی کشور، خواستار همکاری جهت تأمین بودجۀ انتشار این روزنامه شده است و امیدواریم با پای کار آمدن نهاد‌ها و ارگان‌های مرتبط، انتشار این روزنامه که خواستۀ به‌حق جامعۀ افراد آسیب‌دیدۀ بینایی است، از سر گرفته شود.

در پایان روز پدر را پیشاپیش خدمت همۀ عزیزان تبریک می‌گویم و امیدوارم بتوانیم پدرانی خوب برای فرزندانمان باشیم و در کنار یکدیگر، میهنی آباد بسازیم.

 

علی‌اکبر جمالی: رئیس انجمن نابینایان ایران

در دی‌ماه سال جاری، با وجود تمام مشکلات و کار‌شکنی‌ها، شبکۀ ملی تشکل‌های نابینایان به ثبت رسید و تمامی مراحل قانونی آن انجام شد و از این پس، شبکه می‌تواند فعالیت‌هایش را به‌صورت رسمی آغاز کند. مجوزی نیز از طرف سازمان بهزیستی کشور تا اواخر بهمن‌ماه صادر خواهد شد که جهت شروع فعالیت‌ها، با توجه به طی‌شدن مراحل قانونی ثبت، مشکل خاصی وجود ندارد. وب‌سایت شبکه نیز با نام اختصاری «شمنا» طراحی شده است و مخاطبان عزیز می‌توانند با مراجعه به این وب‌سایت، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را ثبت کنند. به شما اطمینان می‌دهیم که تا حد امکان، به نظرات مخاطبان محترم، ترتیب اثر داده شود. از شما عزیزان دعوت می‌کنم که با مراجعه به وب‌سایت، نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

با توجه به اینکه دولت بنا دارد دو منطقۀ قشم و کیش را به دو قطب گردشگر‌پذیر تبدیل کند و به‌دنبال بهبود کیفیت دسترسی‌پذیری در این مناطق است؛ اینجانب با دعوت مدیر‌عامل منطقۀ آزاد قشم، در بازدیدی که از تاریخ پنجم تا هشتم بهمن‌ماه از منطقۀ آزاد قشم داشتم، با مشاهدۀ خیابان‌ها، هتل‌ها و سایر اماکن، شرایط دسترسی‌پذیری منطقه را بررسی و طی مکاتبه‌ای، موارد را به اطلاع مدیر‌عامل منطقۀ آزاد قشم رساندم. امیدوارم اقدامات لازم جهت بهبود و ارتقای شرایط دسترسی‌پذیری این جزیره برای افراد آسیب‌دیدۀ بینایی انجام شود. امید است جنبه‌های گوناگون دسترسی‌پذیری و مناسب‌سازی این دو منطقه برای سایر گروه‌های معلولین نیز در نظر گرفته شود و تا پایان این دورۀ ریاست‌جمهوری، دو شهر بدون مانع داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --