غلتی در قهوه: تور شنیداری نسل مانا در یک کارگاه تولید قهوه

0

قرن‌ها پیش از آنکه پای محمد‌میرزا کاشف‌السلطنه به هند باز شود و از آن سفر‌ها چای را با خود به ایران بیاورد، قهوه، نوشیدنی مرسوم ایرانی‌ها به‌حساب می‌آمد. این نوشیدنی، به روایاتی از زمان شاه طهماسب صفوی وارد ایران شده و در زمان شاه عباس یکم، جایگاهش را به‌عنوان یک نوشیدنی معمول روزانه در میان ایرانیان تثبیت کرده است. محبوبیت قهوه در میان ایرانی‌ها تا به آنجا رسیده که از دورۀ صفویه به این سو، مکان‌هایی را تحت نام قهوه‌خانه تأسیس کرده‌اند تا گرد هم بنشینند و از عطر و طعم این نوشیدنی جادویی لذت ببرند. حتی امروز هم که دیگر در قهوه‌خانه‌ها اثری از قهوه نیست؛ اما این اسم روی مکان‌هایی که باید چای‌خانه نامیده شوند، باقی مانده است.

قهوه‌خور هم که نباشید، بی‌شک تابه‌حال بار‌ها مفتون عطر دل‌انگیز قهوه شده‌اید و حتماً به راز پشت این بوی دل‌نشین فکر کرده‌اید. دربارۀ گیاه قهوه و خاستگاهش چه می‌دانید؟ از اطراف کمربند استوا تا ایرانِ ما، قهوه چه مسیری را طی می‌کند؟ در کارگاه‌های قهوه، چه عملیاتی صورت می‌گیرد تا آن گیاه بی‌بو، به دانه‌هایی با عطری جادویی تبدیل شود؟ تفاوت عطر قهوه‌های گوناگون به چه عواملی بستگی دارد؟ بو دادن قهوه به چه معنا است و با چه روش‌ها و ابزار‌هایی انجام می‌شود؟ از انواع آسیاب قهوه چه می‌دانیم؟ روش‌های دم‌آوری و آماده‌سازی قهوه کدام‌اند؟

این بار نسل مانا، مهمان یک کارگاه تولید قهوه شده است. در کارگاه و فروشگاه قهوۀ لِکافکا، با مدیر این کارگاه به گفت‌وگو نشسته‌ایم و تک‌به‌تک سؤالات بالا را با او در میان گذاشته‌ایم. مهرداد فردوسی، مدیر و هم‌بنیان‌گذار لکافکا هم با صبر و حوصله به این سؤالات پاسخ داده و هرجا که لازم بوده، موارد را عملاً برای مخاطبان نسل مانا به‌شکل صوتی به نمایش گذاشته است. اگر شما هم می‌خواهید از راز‌های مگوی کارگاه‌های تولید قهوه بیشتر بدانید و با انواع قهوه‌ها و ابزار‌های مرتبط با قهوه بیشتر آشنا شوید، می‌توانید از طریق وب‌سایت نسل مانا، این نشست صوتی را که زمانی حدود سه ساعت دارد و در قالب سه قسمت مستقل تقدیم شما شده، بشنوید.

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --