گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران: اسفند ۱۴۰۰

منصور شادکام، قائم‌مقام و علی‌اکبر جمالی، مدیر‌عامل انجمن نابینایان ایران

0

خوانندگان گرامی در این مطلب، گزارشی از عملکرد انجمن نابینایان ایران در اسفند‌ماه ۱۴۰۰ را ملاحظه می‌کنید. شما همچنین می‌توانید ذیل همین نوشته، پادکست این گزارش را با صدای منصور شادکام، قائم‌مقام و علی‌اکبر جمالی، مدیر‌عامل انجمن نابینایان ایران بشنوید.

منصور شادکام؛ قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

فرارسیدن نوروز و اعیاد شعبانیه را حضور خوانندگان محترم تبریک می‌گویم و امیدوارم این تقارن اعیاد، پایانی باشد بر همه‌گیری ویروس کرونا و برطرف‌شدن تمامی مشکلات معیشتی.

از تلاش بی‌وقفۀ هیئت‌تحریریۀ نسل مانا در سال ۱۴۰۰ جهت قراردادن ماهنامۀ مانا به سه صورت بریل، الکترونیک و صوتی در اختیار شما خوانندگان عزیز، تشکر می‌کنم و امیدوارم در سال ۱۴۰۱ نیز این ماهنامه بتواند در آگاه‌سازی جامعۀ هدف و فرهنگ‌سازی، مؤثر واقع شود. بیش از سه هزار نشریه در سراسر کشور منتشر می‌شود؛ ولی سهم افراد آسیب‌دیدۀ بینایی از این نشریات انگشت‌شمار است؛ بنا‌بر‌این انتشار ماهنامۀ نسل مانا به‌عنوان یک نشریۀ تخصصی آسیب‌دیدگان بینایی، با تلاش انجمن نابینایان ایران و اعضای هیئت‌تحریریه، کار بزرگی بود که انجام شد. این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم و برای دست‌اندر‌کاران نسل مانا آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم در سال آینده نیز، انتشار نسل مانا با همین کیفیت و حتی بهتر ادامه داشته باشد. هزینۀ تمام‌شدۀ هر نسخۀ بریل ماهنامه، مبلغ صد‌وسی هزار تومان است که نود‌و‌پنج هزار تومان آن توسط حامیان انجمن و سی‌و‌پنج هزار تومان توسط مشترکین پرداخت می‌شود؛ بنا‌بر‌این اشتراک سه‌ماهۀ نسل مانا به مبلغ صد‌و‌پنج و اشتراک شش‌ماهه به مبلغ دویست‌و‌ده هزار تومان خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام دریافت نسخۀ بریل ماهنامۀ نسل مانا با دفتر انجمن، آقای سپهری، تماس بگیرند و ضمن ارائۀ فیش واریزی و تکمیل فرم‌های مربوطه، ثبت‌نام خود را تکمیل نمایند. ماهنامۀ نسل مانا از طریق پست برای ایشان ارسال خواهد شد.

با توجه به فرارسیدن سال نو، اقدام به توزیع حدود پانصد سبد کالا در تهران و نمایندگی‌های شهرستان‌ها کردیم؛ همچنین در این ماه، هفت سرویس جهیزیه، هریک به ارزش بیست میلیون تومان به متقاضیان تقدیم شد و پنج کمک‌هزینۀ رهن منزل، هریک به ارزش پانزده میلیون تومان به افراد واجد شرایط هدیه شد. مانند ماه‌های گذشته، کمک‌هزینه‌های موردی در اختیار اعضای محترم انجمن در تهران و شهرستان‌ها قرار گرفت.

در سال ۱۴۰۰، تحولاتی در سازمان بهزیستی کشور صورت گرفت و امیدواریم که این تحولات به‌نفع جامعۀ هدف باشد و افرادی که در رأس این سازمان قرار گرفتند بتوانند کارنامۀ مثبتی داشته باشند و خدمات خوبی به جامعۀ هدف ارائه دهند. این مسئولین باید انجمن‌ها را در کنار خود ببینند و در تصمیم‌سازی‌ها از نخبگان جامعۀ هدف مشورت بگیرند. در سال گذشته، تأمین تجهیزات توان‌بخشی به‌خوبی انجام نشد و به حاشیه کشیدن این امر، نه‌تنها سودی نصیب سازمان نکرد؛ بلکه برای افراد جامعۀ هدف زیان‌بار بود. امیدواریم در سال آینده، تأمین تجهیزات توان‌بخشی با توجه به نیاز جامعۀ هدف باشد و افراد آسیب‌دیدۀ بینایی از فرصت برابر با سایر افراد جامعه، برخوردار باشند.

مطابق روال گذشته، با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا، خدمات کتابخانه‌ای به‌صورت مجازی ارائه شد و اعضای کتابخانه‌ها کتاب‌های موردنیازشان را دریافت کردند.

از فعالیت‌های مهم دیگر انجمن نابینایان ایران در اسفند‌ماه ۱۴۰۰، شروع فرآیند آموزش حرفه‌ای ماساژ در دو بخش خانم‌ها و آقایان بود که با در نظر گرفتن فضای مناسب و آموزش توسط یکی از افراد نابینای متخصص در این حرفه، ان‌شاءالله به‌زودی آموزش ماساژ به‌طور رسمی در تهران آغاز خواهد شد و بنا داریم که ان‌شاء‌الله در سال ۱۴۰۱ این آموزش در نمایندگی‌های انجمن در سایر استان‌ها نیز اجرا شود. بخشی از هزینه‌های این آموزش را حامیان انجمن و باقی‌ماندۀ شهریه را خود حرفه‌آموزان نابینا پرداخت خواهند کرد و امیدواریم یادگیری این مهارت بتواند در اشتغال‌زایی و امرارمعاش افراد آسیب‌دیدۀ بینایی مفید باشد؛ همچنین در سال ۱۴۰۱، کار‌گاه‌هایی در سه سطح شامل: مهارت‌های فردی، چرایی و اندیشیدن، با تدریس اساتید مجرب و به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در‌مورد زمان و نحوۀ برگزاری این کلاس‌ها و ثبت‌نام با دفتر انجمن، خانم میر‌موسی تماس بگیرند.

آقای جوانی در حال ارائه مشاوره به صورت تلفنیبا توجه به درخواست‌های اعضای انجمن نابینایان ایران و نظر‌سنجی‌های انجام‌شده، ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۱، بخش مشاورۀ روان‌شناسی به‌صورت تلفنی در انجمن راه‌اندازی خواهد شد و جلسات مشاورۀ روان‌شناسی در موضوعات مختلف و با توجه به نیاز افراد، از سوی متخصصین نابینا و غیر‌نابینای این حوزه در قالب جلسات چهل‌وپنج دقیقه‌ای تا یک‌ساعتی برگزار می‌شود. ان‌شاءالله سال ۱۴۰۱ سال بسیار خوبی در حوزۀ آموزش خواهد بود.

مخاطبان عزیز، اگر بخواهیم پیشرفت داشته باشیم، باید با‌هم یک‌دل و یک‌صدا باشیم. اگر این یک‌صدایی وجود داشته باشد و ما بشویم و در امور با یکدیگر مشورت کنیم و نیاز‌ها و نظرات افراد آسیب‌دیدۀ بینایی را یک‌صدا به گوش مسئولین سازمان بهزیستی برسانیم، می‌توانیم پیشرفت را ببینیم؛ بنا‌بر‌این از مدیران شبکۀ تشکل‌های نابینایان می‌خواهیم که فعال‌تر باشند و نیاز‌های جامعۀ افراد آسیب‌دیدۀ بینایی و نظرات نخبگان آسیب‌دیدۀ بینایی را جمع‌آوری کنند و به گوش مسئولین امر برسانند و گزارش فعالیت‌های خود را در فضای مجازی منتشر کنند تا انجمن‌ها از فعالیت‌ها و دستاورد‌های شبکۀ تشکل‌ها اطلاع پیدا کنند.

ان‌شاءالله همه کنار سفرۀ هفت‌سین برای هم دعا کنیم و رفع تمامی مشکلات را از خداوند بخواهیم؛ همچنین سال نو را خدمت همۀ حامیان ماهنامۀ نسل مانا، بانک مسکن، شرکت فن‌آوا کارت، شرکت موناکو، شرکت دانش‌بنیان پکتوس و تمامی نیکوکاران عزیزی که در طول سال و در گرما و سرما و سختی‌ها کنار ما بودند و به پیشبرد اهداف انجمن یاری رساندند، تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم سال نیکویی برای تمام عزیزان باشد.

علی‌اکبر جمالی؛ مدیرعامل انجمن نابینایان ایران

ضمن عرض تبریک به‌مناسبت فرا‌رسیدن سال نو و تشکر از هیئت‌تحریریۀ نسل مانا، در خبر اول، لازم است به اطلاع مخاطبان نابینای نسل مانا برسانم که طی تعامل و همکاری انجمن با نیروی انتظامی، مقرر گردید از تاریخ اول فروردین ۱۴۰۱، روی تمامی کارت‌های شناسایی عوامل نیروی انتظامی، کلمۀ «پلیس» به بریل درج شود تا چنانچه لازم شد فرد نابینا از هویت هریک از عوامل نیروی انتظامی مطمئن شود، با مشاهدۀ کلمۀ پلیس به خط بریل، نسبت به صحت ادعای فرد دارندۀ کارت، اطمینان حاصل کند. این کار می‌تواند از کلاهبرداری‌ها و دردسر‌های احتمالی جلوگیری کند.

امضای تفاهم‌نامه با یکی از شرکت‌های بیمه‌گذار و برخی بانک‌های عامل در جهت تأمین بیمۀ عمر برای دختران نابینا، از دیگر فعالیت‌های انجمن در طول ماه اسفند بوده که نتایج این تفاهم‌نامه‌ها به‌زودی به اطلاع اعضای انجمن خواهد رسید. ضمناً با توجه به اینکه انجمن قصد دارد در سال آینده، اهتمام بیشتری نسبت به مسائل فرهنگی نابینایان داشته باشد، از شما مخاطبان می‌خواهیم چنانچه پیشنهاد و نظری در این خصوص دارید، آن را از طریق نسل مانا با ما در میان بگذارید. سایر انجمن‌ها هم می‌توانند یادداشت‌ها و گزارش فعالیت‌هایشان را از همین طریق به سمع و نظر مخاطبان، برسانند. از طرف انجمن نابینایان ایران و ماهنامۀ نسل مانا، برای همۀ نابینایان ایرانی سالی خوش آرزو می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --