نامۀ سرگشادۀ قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران خطاب به ریاست‌جمهوری در خصوص پیگیری علت عدم انتشار روزنامۀ ایران سپید

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

0

دست فرد نابینا روی روزنامه ایران سپید قرار گرفته

 

در آخرین روزهای سال گذشته، از مؤسسۀ فرهنگی – مطبوعاتی ایران خبر رسید، این مؤسسه دیگر قصدی برای ادامۀ انتشار تنها روزنامۀ ویژۀ نابینایان ندارد و ایران سپید، نه در قالب بریل و نه به‌شکل الکترونیکی و صوتی منتشر نخواهد شد. همین خبر هم موجی از نگرانی را در میان علاقه‌مندان این روزنامه و کنشگران فرهنگی حوزۀ نابینایان پدید آورد. منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، طی نامه‌ای سرگشاده، از جناب آقای رئیسی، ریاست محترم جمهوری تقاضا کرده که موضوع توقف انتشار ایران سپید هرچه سریع‌تر موردبررسی قرار گیرد و اقدامات لازم جهت رفع نگرانی جامعۀ نابینایان، انجام شود. در ادامه، متن کامل این نامۀ سرگشاده از نظر مخاطبان نسل مانا می‌گذرد:

 

جناب آقای دکتر رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

نیک می‌دانیم که جامعۀ نابینایان همواره به‌عنوان تحصیل‌کرده‌ترین قشر در میان معلولان ایرانی شناخته می‌شده است و همین موضوع هم نشان از آن دارد که در کنار نگرانی‌های معیشتی، دسترسی به منابع مطالعاتی، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این گروه را تشکیل می‌دهد.

روزنامۀ «ایران سپید»، به صاحب‌امتیازی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) و زیرنظر مؤسسۀ فرهنگی مطبوعاتی ایران، از سال ۱۳۷۵ به این‌سو، وظیفۀ تأمین بخشی از نیازهای مطالعاتی نابینایان ایرانی را به‌عهده داشته است. ایران سپید، تا پیش از همه‌گیری ویروس منحوس کرونا، تنها روزنامۀ بریل در خاورمیانه و به اعتباری، در جهان بود که همه‌روزه به‌شکل رایگان، درب منازل یا محل کار افراد نابینا توزیع می‌شد. ازآنجاکه بریل خط رسمی نابینایان محسوب می‌شود، این روزنامه سهم زیادی را در حوزۀ سواد نوشتاری نابینایان ایفا می‌کرد. در دولت قبل، با شیوع کرونا، چاپ بریل این روزنامه هم مثل چاپ کاغذی در سایر نشریات به‌منظور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی متوقف شد و این امید می‌رفت که با فروکش‌کردن همه‌گیری و تغییر شیوه‌نامه‌ها، چاپ دوبارۀ ایران سپید هم از مرداد ۹۹ آغاز شود؛ اما این اتفاق رخ نداد و مدیران وقت، هیچ‌گاه حاضر به پاسخگویی در خصوص چرایی عدم چاپ مجدد نشدند.

با قوت‌گرفتن احتمال پیروزی جناب‌عالی در انتخابات ۱۴۰۰، بذر امیدی در دل نابینایان ایران کاشته شد که باتوجه‌به تغییر رویکرد ادارۀ کشور و توجه ویژۀ آن جناب و هم‌فکرانشان به کاربستِ آموزه‌های دینی در چارچوب‌های مدیریتی و با عنایت به توصیۀ اکید پیامبر اعظم (ص) بر حمایت ویژه از معلولان، روزنامۀ ایران سپید مجدداً احیا خواهد شد و چه‌بسا بتوان این روزنامه را با کمیت و محتوایی ارتقایافته در اختیار نابینایان قرار داد. این اندیشه زمانی تقویت شد که آن پیروزی بزرگ تحقق یافت و شعار انقلابی‌گری و مردمی‌بودن، جوان‌گرایی و حمایت از اقشار مستضعف در همۀ تریبون‌ها شنیده شد و جوانان انقلابی و تازه‌نفس، تصدی امور را به‌عهده گرفتند.

مدیریت مؤسسۀ مطبوعاتی ایران، از آبان ۱۴۰۰ دستخوش تغییر شد و در کمال تعجب و تأسف، نابینایان شاهد عدم توجه گروه مدیریتی تازه، به تنها روزنامۀ بریل دنیا بودند. پیگیری‌ها از همان زمان آغاز شد و انجمن نابینایان ایران، همسو با جمع کثیری از انجمن‌ها و نخبگان جامعۀ نابینایان، خواستار پاسخگویی مدیران جدید مؤسسۀ مطبوعاتی ایران و خبرگزاری ایرنا در خصوص چرایی عدم توجه به ایران سپید شدند. این پیگیری‌ها از مسیرهای گوناگونی اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور همچنان بدون دریافت پاسخ مشخص ادامه داشت تا اینکه در روزهای اخیر زمزمۀ تعطیلی قطعی این روزنامه به گوش رسید. این خطر قریب‌الوقوع، ما را بر آن داشت تا دست یاری به‌سمت آن جناب دراز کنیم و از محضرشان بخواهیم تا با حمایت خود از ایران سپید، مانع حذف و نابودی این گنجینۀ ۲۵ ساله فرهنگی شوند. جمهوری اسلامی ایران، از معدود کشورها در دنیا است که روزنامه‌ای ویژۀ نابینایان دارد و همین امر، سالیان درازی مایۀ فخر و مباهات هیئت‌های فرهنگی اعزامی به مجامع بین‌المللی بوده است. می‌توان با اتخاذ تصمیمات نو و دمیدن جان و نفسی تازه بر کالبد نیمه‌جان این روزنامه با مدیریت نابینایان فرهیخته، روحیۀ شور و نشاط را دوباره در جامعۀ آسیب‌دیدگان بینایی زنده کرد و از ایجاد دشواری‌های بیشتر در دسترسی نابینایان به منابع مطالعاتی، جلوگیری کرد.

انجمن نابینایان ایران، پیشاپیش از مهر و حمایت جناب‌عالی کمال امتنان را دارد و امیدوار است هرچه سریع‌تر دستورات مقتضی از سوی آن مقام محترم صادر گردد و این خواستۀ به‌حق جامعۀ نابینایان، به لطف مسئولان دلسوز، جامۀ عمل بر تن کند.

و من الله التوفیق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --