گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران: فروردین ۱۴۰۱

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

0

ضمن تبریک سال نو و حلول ماه مبارک رمضان، قبولی طاعات و عبادات شما را از درگاه ایزد منان خواستارم.

با شروع سال نو، انجمن نابینایان ایران نیز پیگیری اهداف خود را از سر می‌گیرد. در اردیبهشت‌ماه، مجمع‌عمومی به‌طور فوق‌العاده تشکیل و ضمن ارائۀ گزارش مالی و عملکرد سالانه، انتخابات هیئت‌مدیره نیز انجام خواهد شد. درصورتی‌که انتخابات هیئت‌مدیره به دور دوم بکشد، جلسۀ دوم مجمع‌عمومی برای تکمیل این انتخابات برگزار خواهد شد.لوگوی جشنواره کاما

 

ما قصد داشتیم جشنوارۀ کاما را هر دو سال یک‌بار برگزار کنیم؛ اما باتوجه‌به شرایط خاص ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، در سال گذشته موفق به انجام این کار نشدیم؛ اما امسال بنا داریم دومین جشنوارۀ کاما توسط انجمن نابینایان ایران برگزار شود. همان گونه که مستحضر هستید، هدف اصلی برگزاری این جشنواره، معرفی نویسندگان توانمند اما ناشناخته دارای آسیب بینایی به جامعۀ نابینایان، مسئولین و عموم مردم است و امیدواریم با معرفی آثار این نویسندگان به خانۀ کتاب، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گامی ارزشمند در جهت شناسایی استعدادها و اشتغال‌زایی افراد دارای آسیب بینایی برداریم.

 

یکی از اهداف مهم انجمن در سال جدید، پیگیری اشتغال اعضای جامعۀ هدف است. متأسفانه در سال‌های گذشته، آن‌طور که بایدوشاید در این زمینه موفق نبودیم و قانون استخدام ۳ درصد معلولین، با وجود تصویب، به‌طور صحیح اجرا نشد. ما در انجمن نابینایان ایران، قصد داریم ضمن پیگیری اجرای این قانون، از سازمان‌ها و شرکت‌ها بخواهیم در جهت انجام مسئولیت اجتماعی، برای نابینایان ایجاد اشتغال کنند و با فرهنگ‌سازی از طریق همکاری انجمن نابینایان ایران، ماهنامۀ نسل مانا، برنامۀ رادیویی شش‌نقطه و شبکۀ ملی تشکل‌های نابینایان ایران، در جهت جلب اعتماد صاحبان مشاغل برای به‌کارگیری افراد نخبۀ آسیب‌دیدۀ بینایی و حفظ کرامت انسانی این افراد بکوشیم. ما نباید محدود به مشاغل دولتی باشیم و باید با رایزنی با سازمان‌ها و نهادهای مختلف و فرهنگ‌سازی، در جهت ایجاد اشتغال در زمینه‌های متنوع باتوجه‌به علایق و توانمندی‌های افراد دارای آسیب بینایی بکوشیم.

از دیگر اهداف ما، پیگیری اجرای جامع و کامل قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و پرداختن به تمامی جوانب آن، از جمله: مناسب‌سازی و دسترسی‌پذیری، اشتغال، مستمری، شهریه دانشگاهی و… است. باتوجه‌به اینکه شبکۀ ملی تشکل‌های نابینایان در سال گذشته تأسیس شد و مشغول انجام امور ثبت و شروع فعالیت بود؛ پیگیری خاصی در این زمینه انجام نداد؛ اما همۀ تشکل‌های نابینایان از این شبکه می‌خواهند که در سال جاری، مسائل و مشکلات تشکل‌ها را جمع‌آوری و در هیئت‌مدیره مطرح کنند و پس از اولویت‌بندی، این مسائل را از طریق شهرداری‌ها، شوراهای شهر، مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست‌جمهوری و سایر نهادهای مسئول پیگیری کنند.

انتظار داریم که این کار حتماً در سال جاری انجام شود و مانند سال گذشته در پیگیری حقوق به حق معلولین تعلل نشود. به‌هرحال، افراد نابینا نیز اعضای جامعه هستند و باید از حقوق برابر با سایر شهروندان برخوردار باشند. ما وجود مشکلات در کشور را می‌پذیریم؛ اما انتظار داریم این مشکلات تنها شامل حال نابینایان نباشد و افراد دارای آسیب بینایی نیز در جایگاهی برابر با سایر افراد جامعه قرار بگیرند.

از تمامی تشکل‌های نابینایان خواهشمندم در تهیۀ تجهیزات توان‌بخشی ویژۀ نابینایان، سلایق و روابط شخصی را کنار بگذارند و بدون توجه به نوع ارتباط شخصی با تولیدکنندۀ این تجهیزات و تنها با درنظرگرفتن کارایی آن‌ها در رفع نیازها و انجام امور افراد آسیب‌دیدۀ بینایی و درخواست این افراد، این ابزارها را تهیه و در اختیار جامعۀ هدف قرار دهند. از تشکل‌ها می‌خواهم خود را به تهیۀ وسایل ابتدایی توان‌بخشی، مانند عصای سفید، ذره‌بین و لوح و قلم محدود نکنند. دانش‌آموزان و دانشجویان ما باید با علم و فناوری روز دنیا آشنا شوند و با استفاده از این تجهیزات، در کنار افراد فاقد آسیب بینایی قرار گرفته و با آن‌ها رقابت کنند و در حوزۀ استفاده از فناوری روز دنیا از سایر افراد جامعه عقب نمانند و به دانش روز دنیا دسترسی داشته باشد.

متأسفانه تعدادی از افراد، با غرض‌ورزی و انگیزه‌های شخصی و معرفی خود به‌عنوان کارشناس حوزۀ نابینایان، مسئولین را در تهیۀ تجهیزات توان‌بخشی مناسب و کاربردی، گمراه می‌کنند. تولیدکنندۀ تجهیزات برای ما اهمیتی ندارد و تنها فایده و کارایی تجهیزات توان‌بخشی در رفع نیازهای روز افراد آسیب‌دیدۀ بینایی موردنظر ماست. اگر هزینۀ یک دستگاه خاص زیاد است و ما نمی‌توانیم برای هر نابینا یک دستگاه تهیه کنیم؛ دست‌کم باید برای مراکز تجمع نابینایان مانند مدارس و کتابخانه‌ها و انجمن‌ها و تشکل‌ها این ابزار را فراهم کنیم تا افراد آسیب‌دیدۀ بینایی بتوانند با مراجعه به این مراکز و استفاده از این تجهیزات، نیازهای خود را برطرف کنند.

متأسفانه برخی افراد به‌عنوان کارشناس حوزۀ نابینایان، اطلاعات نادرستی منتشر می‌کنند. برای مثال: برخی افراد اظهار می‌دارند که خط بریل برای نابینایان ضروری نیست. درصورتی‌که خط بریل، سواد نابینایان و راه دسترسی این افراد به منابع مطالعاتی است. کنارگذاشتن خط بریل در میان نابینایان مانند تعطیل‌کردن آموزش خواندن و نوشتن و املا در دورۀ ابتدایی است. چطور یادگیری الفبای فارسی در کلاس اول ابتدایی برای فرد فاقد آسیب بینایی را ضروری می‌دانید؛ ولی یادگیری خط بریل برای نابینایان را رد می‌کنید؟ این نوعی تبعیض و در نتیجه، عدم اطلاعات صحیح است. ما با جدیت پیگیر تداوم آموزش و استفاده از خط بریل در میان نابینایان هستیم.

انجمن نابینایان ایران همچنین، پیگیر انتشار مجدد روزنامۀ ایران سپید است که متأسفانه درحالی‌که در کشور حدود سه هزار نشریه داریم، انتشار این تنها روزنامۀ رسمی ویژۀ افراد آسیب‌دیدۀ بینایی با بهانه‌های گوناگون متوقف شده است و این تبعیضی آشکار علیه افراد آسیب‌دیدۀ بینایی است. اگر با محدودیت منابع مالی مواجه هستیم، بهتر است با کاستن تیراژ این روزنامه و قراردادن آن در اختیار مخاطبان واقعی آن، این محدودیت برطرف گردد. شبکۀ ملی تشکل‌های نابینایان ایران باید تلاش کنند این حق مسلم سلب‌شده از نابینایان را دوباره به آن‌ها برگردانند.

ان‌شاءالله در سال جاری نیز همچون سال گذشته، انتشار ماهنامۀ نسل مانا با انرژی ادامه پیدا خواهد کرد و تلاش می‌کنیم مطالب مفید و به‌روزی را از طریق این ماهنامه در اختیار نابینایان عزیز قرار دهیم.

در اینجا از مدیرمسئول و سردبیر و تمام اعضای تحریریۀ نسل مانا و همچنین دست‌اندرکاران برنامۀ رادیویی شش‌نقطه که در حال حاضر تنها برنامۀ رسمی افراد آسیب‌دیدۀ بینایی است که از صدای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود قدردانی می‌کنم. باید از این افراد حمایت کنیم و با ارائۀ مشورت و نقد منصفانه و سازنده، این افراد را در تهیۀ مطالب و برنامه‌های با کیفیت بالاتر یاری کنیم و بتوانیم در جامعه با سایرین رقابت کنیم و به جامعه نشان دهیم که افراد آسیب‌دیدۀ بینایی با وجود این آسیب، توانمندی بالایی دارند و می‌توانند کنار سایر اعضای جامعه فعالیت کنند و این باور ناصحیح را که نابینایان منزوی هستند و توانایی انجام کار ندارند، در جامعه اصلاح کنیم و اعتماد جامعه را به توانمندی افراد نابینا جلب کنیم.

امیدواریم با یاری خداوند بتوانیم در سال جاری نیز، با انرژی و جدیت، حقوق و مطالبات جامعه افراد دارای آسیب بینایی را پیگیری کنیم و از دولت محترم انقلابی و مردمی و جهادی و مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و شهرداری‌ها می‌خواهیم به شعارهای زمان انتخاب خود عمل کنند و مسائل و مشکلات جامعۀ افراد دارای معلولیت را به بهترین شکل برطرف کنند.

شما می‌توانید مشروح گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران با صدای منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن را در انتهای همین نوشته بشنوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --