گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (اردیبهشت ۱۴۰۱)

0

آنچه در ادامه می‌خوانید، خلاصه‌ای مکتوب از توضیحات منصور شادکام و عباس خاک‌سفیدی، به‌ترتیب قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران و مسئول نمایندگی این انجمن در استان سیستان و بلوچستان است. نسخۀ صوتی این گزارش را هم می‌توانید ذیل همین نوشته در وب‌سایت نسل مانا بشنوید.

 

منصور شادکام؛ قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران:

ابتدا لازم می‌دانم عید سعید فطر را به جمیع مخاطبان نسل مانا تبریک بگویم و از درگاه الهی برای همه آرزوی قبولی طاعات و عبادات را داشته باشم. ضمناً ضروری می‌دانم بدین‌وسیله از حمایت‌های شرکت فناوا کارت و به‌ویژه برادر عزیزمان، جناب مهندس شکوهی، شرکت پکتوس و بانک مسکن و سایر حامیان ماهنامۀ نسل مانا تشکر کنم که اگر نبود حمایت‌های این حامیان، قطعاً امکان انتشار این نشریه هم فراهم نمی‌شد.

در آغاز این گزارش، از محضر مخاطبان انجمن نابینایان ایران عذرخواهی می‌کنم که نتوانستیم به وعده‌مان در خصوص برگزاری مجمع انتخاباتی این انجمن در ماه جاری عمل کنیم. به‌دلیل تغییراتی که در قوانین برگزاری مجامع ایجاد شده، روند این برگزاری کمی کندتر از پیش صورت می‌گیرد. طبق قوانین جدید، تمامی جزئیات برگزاری مجمع باید روی وب‌سایت بارگذاری شود و اعضا باید روی سامانۀ الکترونیکی ثبت‌نام شوند و همین موضوع، کار را کمی کند کرده است؛ اما قطعاً خواهیم کوشید تا این مجمع را در ماه آینده (خرداد ۱۴۰۱) برگزار کنیم. امیدواریم هیئت‌مدیرۀ جدید بتواند اهداف انجمن را با قدرت بیشتری پیش ببرد و اتفاقات مؤثری را برای اعضای انجمن رقم بزند.

مهدی رمضانی: رئیس نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور

در روزهای ابتدایی اردیبهشت، انجمن جلسۀ مفیدی را با «مهدی رمضانی»، سرپرست وقت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دبیرکل فعلی این نهاد برگزار کردیم. حکم دبیرکلی آن جناب اخیراً ابلاغ گردید و به این وسیله این انتصاب را به فال نیک می‌گیریم و از این طریق به ایشان تبریک می‌گوییم. در این جلسه، مقرر گردید نهاد، همچنان حمایت‌های خود را از موضوع ترویج و تسهیل کتاب و کتاب‌خوانی در میان نابینایان ادامه دهد و همچنین در موضوع اشتغال هم بنا شد این نهاد، در جذب متخصصان نابینا و کم‌بینا همچنان با جامعۀ نابینایان همکاری کند؛ البته دراین‌بین لازم است یک نکتۀ مهم را هم متذکر شوم و آن هم اینکه ما همواره بر توانمندی‌های نیروی کار نابینا تأکید کرده‌ایم و هرجا که امکانی وجود داشته، بر این نکته تأکید کرده‌ایم که این افراد می‌توانند به مدد نرم‌افزارهایی که ریالی هزینه برای کارفرمایان به‌دنبال نخواهد داشت، هم‌پای سایرین امور شغلی را انجام دهند؛ اما متأسفانه در موارد بسیار نادری هم مشاهده شده که برخی نابینایان گویی سعی می‌کنند باتکیه‌بر شرایط نابینایی، تسهیلاتی را اضافه بر تسهیلات معمول و منطقی از کارفرما دریافت کنند و به‌طور مثال اصرار بیش از اندازه‌ای بر کاهش ساعات کاری می‌ورزند یا حتی بعد از بازگشایی تمام مشاغلی که به‌خاطر همه‌گیری به‌شکل دورکار اداره می‌شدند، به‌دنبال تداوم دورکاری هستند و این موضوع برخی از کارفرمایان را گله‌مند کرده است. چه‌بهتر آنکه سعی کنیم با نمایش یک چهرۀ توانمند و مشتاق به انجام کار، موجبات دلسردی صاحبان کسب‌وکارها را از انتخاب نیروی کار نابینا فراهم نکنیم و ضرری به آیندۀ شغلی جامعۀ نابینایان وارد نیاوریم.

در نیمۀ اردیبهشت، خبری منتشر شد مبنی بر دیدار «محمدحسن روزی‌طلب»، مدیرعامل مؤسسۀ فرهنگی – مطبوعاتی ایران و «علی‌محمد قادری»، رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص راه‌اندازی مجدد روزنامۀ ایران سپید. دو نفر دیگر از عوامل سازمان بهزیستی هم در این جلسه حضور داشتند. شگفت آنکه مدیرعامل مؤسسۀ ایران، در طول چند ماه گذشته سیل نامه‌های تشکل‌ها را بی‌پاسخ گذاشته و وقعی به درخواست انجمن نابینایان ایران یا شبکۀ تشکل‌ها، مبنی بر برگزاری جلسه در خصوص وضعیت ایران سپید نگذاشته است. حالا چه می‌شود که این جلسه با این شکل و شمایل برگزار می‌شود؟ اگر هدف گرفتن عکس یادگاری است که هیچ؛ اما اگر بنا بر آن است که تکلیف این روزنامه مشخص شود، باید خطاب به این عزیزان عرض کنم که چطور می‌شود دربارۀ یک میراث ۲۵سالۀ فرهنگی نابینایان، بدون حضور آن‌ها تصمیم‌گیری کرد؟ در این جلسه چهار نفر حضور داشتند؛ اما از میان متخصصان و کارشناسان نابینا، هیچ فردی حاضر نبود. جناب روزی‌طلب در طول این ماه‌ها نشان داده هیچ تمایلی حتی برای تعامل با خبرنگاران پیشین این روزنامه هم ندارد؛ اما روی سخنم با رئیس بهزیستی است؛ شما متولی امور نابینایان در کشور هستید. اگر بنا باشد این‌طور راجع به مهم‌ترین امور این قشر تصمیم‌گیری شود، بدون شک هیچ کاری پیش نخواهد رفت. تمام تلاش ما در طول این مدت این بوده که ایران سپید به‌گونه‌ای احیا شود که دیگر اشکالاتی که قبلاً بر نحوۀ تولید و توزیع محتوا در این روزنامه وجود داشت، تکرار نشود؛ اما حالا بدون حضور و مشورت خود نابینایان، چطور می‌توان چنین انتظاری را از ایران سپیدِ جدید داشت؟

جلسۀ مهم دیگری که در روزهای پایانی اردیبهشت برگزار شد، به موضوع دسترسی‌پذیری سامانۀ بانکی کشور اختصاص داشت. انجمن، میزبان مدیران شرکت شاپرک بود که از مهم‌ترین شرکت‌های حال حاضر در امور بانکی محسوب می‌شود و جزئیات مشکلات نابینایان با سامانۀ شاپرک مطرح گردید و نتایج این جلسه، به‌زودی به اطلاع مخاطبان انجمن نابینایان ایران خواهد رسید.

 

عباس خاک‌سفیدی؛ رئیس دفتر انجمن نابینایان ایران در استان سیستان و بلوچستان:

عمدۀ فعالیت‌های دفتر نمایندگی انجمن در زاهدان به دو بخش معیشتی و فرهنگی‌هنری تقسیم می‌شود. در زمینۀ معیشت، انجمن تلاش کرده با رایزنی با سایر انجمن‌ها و افراد نیکوکار در سطح استان، شرایطی را فراهم کند که کمک‌هایی در قالب‌های سبد غذایی، کفش و لباس، غذای گرم و کمک‌هزینۀ معیشت، در اختیار برخی نابینایان نیازمند قرار دهد؛ آمار و جزئیات این کمک‌ها به‌تفصیل در نسخۀ صوتی همین گزارش بیان شده است.

خانم نابینا مشغول انجام کار

از دیگر فعالیت‌های انجمن در ماه گذشته، برگزاری جلسه‌ای با معاونت امور بانوان استانداری بود و در این جلسه مقرر گردید جلسۀ دیگری با حضور مسئولین بهزیستی و فنی و حرفه‌ای استان برگزار شود تا توانمندی‌ها و مشکلات و موانع نابینایان در زمینۀ اشتغال موردبحث قرار گیرد تا بتوانیم با کمک این نهادها گام مؤثری در جهت اشتغال نابینایان برداریم؛ همچنین در طول ماه گذشته، یک هارددیسک حاوی ۴۰۰ گیگابایت کتاب صوتی در اختیار یکی از شهرهای سیستان، جهت استفادۀ نابینایان شهرستان قرار گرفت. ارائۀ مجموعه قرآن کریم به بریل به یکی از نابینایان زاهدان و همچنین توزیع نرم‌افزارها و کتب موردنیاز نابینایان از طریق شبکه‌های اجتماعی و ارائۀ آموزش رایانه و برجسته‌نگار هوشمند، از دیگر فعالیت‌های این دفتر نمایندگی در ماه گذشته بود و امید است با حمایت‌های انجمن نابینایان ایران، این فعالیت‌ها با کیفیت و کمیتی ارتقایافته، همچنان ادامه داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --