گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران: خرداد ۱۴۰۱

0

این ماه افزون بر گزارش منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، شما می‌توانید خواننده و شنونده گزارش عملکرد دفتر نمایندگی این انجمن در شهر گرگان هم باشید. فایل صوتی این گزارش را ذیل همین نوشته در وبسایت نسل مانا بشنوید.

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

مهندس منصور شادکامضمن سلام و احترام خدمت مخاطبان محترم ماه‌نامه نسل مانا، از حامیان محترم نسل مانا: بانک مسکن، فناوا‌کارت، شرکت پکتوس و موناکو و تمام نیکوکاران محترمی که در انتشار این ماه‌نامه با ما نهایت همکاری را دارند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

همانگونه که مستحضر هستید، بنا داشتیم در تاریخ هشتم خرداد جلسه مجمع سالانه انجمن نابینایان ایران را برگزار کنیم؛ اما با توجه به نرسیدن به حد‌نصاب، این مجمع در بیست‌و‌پنجم خرداد‌ماه برگزار شد. ان‌شاءالله اعضای هیئت‌مدیره جدید، با نگرش، ایده‌ها و طرح‌های جدید بتوانند خدمات ارزنده‌ای به جامعه هدف ارائه کنند، به‌ویژه مقوله فرهنگ و فرهنگ‌سازی را جدی بگیرند و در جهت آگاه‌سازی افراد آسیب‌دیده بینایی در حوزه مسائل پزشکی، روان‌شناختی، فناوری اطلاعات و آموزش و تحقیقات، مهارت‌های زندگی و… بکوشند. با توجه به اینکه تا‌کنون در این حوزه‌ها کار زیادی انجام نشده است، امیدوارم هیئت‌مدیره جدید به این مهم بپردازد و با ارتقای آگاهی جامعه افراد آسیب‌دیده بینایی، از آسیب‌های روانی این گروه کاسته شود.

انجمن نابینایان ایران فهرستی شامل بیست مورد از مسائل معیشتی افراد آسیب‌دیده بینایی را تهیه کرده و در کنار پیگیری‌های آقای دکتر جعفری، رئیس شبکه ملی تشکل‌های نابینایان، طی نامه‌ای تقدیم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرد که امیدواریم مورد توجه وزیر محترم و مسئولین ذی‌ربط قرار بگیرد. با توجه به اینکه برخی افراد آسیب‌دیده بینایی فاقد شغل هستند و در مقایسه با افراد فاقد آسیب بینایی هزینه‌های درمانی و معیشتی بالاتری دارند، قرار گرفتن آنها در دهک‌های بالا منصفانه نیست و این افراد باید در دهک‌های پایین‌تر جای بگیرند. ما شرایط اقتصادی خاص کشور را درک می‌کنیم؛ اما امیدواریم دولت تصمیم بهتری بگیرد و گوشه‌ای از مشکلات این عزیزان را برطرف کند. ان‌شاءالله با مدیریت صحیح مسئولین دولتی، از مسائل و مشکلات معیشتی و در‌نتیجه استرس و اضطراب افراد آسیب‌دیده بینایی کاسته شود.

از دیگر اقدامات انجمن در این ماه، توزیع ۱۵۰سبد کالا بین اعضای خاص انجمن بود که درآمدی به‌جز مستمری بهزیستی ندارند یا با توجه به هزینه‌های درمانی، در‌آمدشان پاسخگوی نیازهای معیشتی آنان نیست. با‌وجود‌اینکه هیئت‌مدیره انجمن دوست ندارد کرامت انسانی اعضای محترم انجمن با مراجعه جهت دریافت سبد کالا خدشه‌دار شود؛ اما انجمن وظیفه خود می‌داند که تلاش کند مسئلۀ معیشتی افراد آسیب‌دیده بینایی به‌صورت اصولی و زیر‌بنایی حل شود و افراد نیازی به مراجعه و دریافت سبد کالا نداشته باشند و انجمن‌ها به وظیفۀ ذاتی خود بپردازند که همانا پیگیری حقوق شهروندی و احقاق حقوق افراد با آسیب بینایی است.

ما در تلاش هستیم که ان‌شاءالله در هیئت‌مدیره جدید بیشتر به مقوله فرهنگ بپردازیم و طرح‌ها و ایده‌های جدیدی برای سال‌های آینده ارائه کنیم که موجب ارائه خدمات مفیدتر و ارزنده‌تری به جامعه هدف شود. طبق تفاهم‌نامه منعقد‌‌شده میان بیمه خاور‌میانه و انجمن نابینایان ایران، پنجاه‌درصد از هزینه پوشش این بیمه برای افراد آسیب‌دیده بینایی به‌عنوان تخفیف در نظر گرفته شده است. توصیه می‌کنم افراد آسیب‌دیده بینایی فرزند خود را تحت پوشش این بیمه قرار دهند تا مشکلات اقتصادی که خود افراد آسیب‌دیده بینایی در جهت یافتن شغل مناسب داشتند، برای فرزندان عزیزشان تکرار نشود و بیمه اندوخته‌ای برای فرزندان باشد و دریافت مستمری بیمه پس از چند سال بیمه‌پردازی برای آن‌ها کمک‌کننده باشد.

طاهره اقبالی: مسئول نمایندگی انجمن نابینایان ایران در گرگان

انجمن نابینایان هم‌اندیش نور گرگان در هفدهم خرداد سال ۱۳۹۰ با هدف انجام فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و رفاهی خاص افراد آسیب‌دیده بینایی، در شهرستان گرگان استان گلستان آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۹۲ موفق به اخذ پروانه فعالیت فنی و حرفه‌ای  به‌عنوان اولین مرکز فنی و حرفه‌ای مختص افراد با آسیب بینایی شد و کار را با آموزش قالی‌بافی، گلیم‌بافی و تلفن همراه شروع کرد. در این آموزش‌ها از مربیان آسیب‌دیده بینایی استفاده شد و هنرهای دستی توسط خانم عراقی و فناوری اطلاعات توسط خانم اقبالی آموزش داده می‌شد. در سال‌های گذشته کار با گوشی‌های تلفن همراه دارای سیستم عامل سیمبین در این مرکز به افراد آسیب‌دیده بینایی آموزش داده می‌شد و پس از ورود سیستم عامل اندروید، آموزش کار با گوشی‌های اندروید به متقاضیان انجام شد.

در رشتۀ قالی‌بافی موفق شدیم بیست نفر از اعضا را پس از آموزش، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهیم که ضمن استفاده از خدمات بیمه‌ای در مقطع کنونی، بتوانند در آینده از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.

در زمینۀ مهارت‌های هفت‌گانه کار با رایانه، تاکنون موفق به آموزش بیست نفر در سطح یک و دو ICDL و ارائه مدرک به ایشان شدیم و آموزش به سایر متقاضیان در حال انجام است. لازم به ذکر است که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا،  علاوه بر ادامۀ فعالیت‌های آموزشی به‌صورت حضوری، در هفته حداقل ده آموزش مجازی در این حوزه ارائه دادیم.

در سال ۱۳۹۳ با همکاری انجمن نابینایان ایران، موفق به تأسیس کتابخانه دیجیتال کودکان و نوجوانان شدیم. این کتابخانه‌ها افراد بین شش تا شانزده سال را جهت مشارکت در کلاس‌های آموزشی کتاب‌خوانی، کامپیوتر، فعالیت‌های هنری، آموزش‌های درسی و فوق‌برنامه، تحت پوشش قرار داد. در دوران همه‌گیری ویروس کرونا تمام فعالیت‌های آموزشی کتابخانه به‌صورت مجازی پیگیری شد. شایان ذکر است که انجمن نابینایان ایران و انجمن نابینایان هم‌اندیش نور گرگان، همکاری بسیار خوبی برای پرداخت حق‌التدریس معلمان و فراهم ساختن امکانات ایاب و ذهاب اعضا داشته‌اند و تمامی هزینه‌ها توسط انجمن نابینایان ایران تأمین شده است.

در سال‌های اخیر با هدف بهبود روحیۀ افراد آسیب‌دیده بینایی، اردو‌های فرهنگی و تفریحی و سیاحتی و زیارتی داخل و خارج استان را برگزار کرده‌ایم؛ تمامی اعضای کتابخانه به‌همراه خانواده به مشهد مقدس اعزام شدند و سایر اعضای انجمن نیز طی سفری دیگر به سفر زیارتی  مشهد مقدس اعزام شدند.

انجمن هم‌اندیش نور گرگان در راستای فعالیت‌های فرهنگی اقدام به برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و اهدای جوایز به برگزیدگان کرده است. در زمینۀ اقدامات رفاهی، بسته‌های حمایتی در دو نوبت (ابتدای فصل پاییز و ماه رمضان) تقدیم اعضای انجمن می‌شود و به مناسبت عید نوروز و سال نو، عیدی نقدی از طرف انجمن به اعضا هدیه می‌شود.

در زمینۀ خدمات پزشکی و بهداشتی، با متخصصانی در حوزه‌های گوناگون پزشکی از جمله دندان‌پزشکی، ارتوپد، چشم‌پزشکی، زنان و زایمان و… ارتباط برقرار کردیم و موفق شدیم امکان دریافت خدمات به‌صورت نیم‌بها یا در مواردی کاملاً رایگان را برای افراد آسیب‌دیده بینایی فراهم کنیم. لازم به ذکر است که خدمات مشاوره‌ای شامل مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره تحصیلی در این انجمن ارائه می‌شود و تا‌کنون دو مرتبه موفق به برگزاری کلاس‌های مهارت‌های زندگی شده‌ایم و همچنین تلاش داریم با ارائه خدمات مشاوره‌ای به اعضا به ایشان کمک کنیم بتوانند با محیط زندگی خود ارتباط خوبی برقرار کنند.

همچنین کلاس‌های زبان انگلیسی، بریل‌آموزی، موسیقی شامل دف، تنبک، گیتار، سه‌تار و فلوت در این انجمن برگزار می‌شود. شایان ذکر است که آموزش مهارت‌های جهت‌یابی و حرکت در جهت بهبود تعامل افراد آسیب‌دیده بینایی با محیط، در انجمن برگزار می‌شود.

در پایان لازم می‌دانم از همکاران و مربیان انجمن هم‌اندیش نور گرگان و مدیرعامل و مدیر اجرایی انجمن نابینایان ایران کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم که ضمن مشورت در زمینه‌های مختلف، ما را جهت ارائه خدمات و انجام فعالیت‌های بهتر یاری می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --