تازه‌های کتاب صوتی

رقیه شفیعی: کتابدار بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی ایلام

0

نماد کتابخانه دیجیتال - هدفون بزرگی روی کتابها گذاشته شدهدر این شماره با تعدادی از کتاب‌هایی که روایت‌کنندۀ داستان‌هایی از افغانستان، فرانسه، آلمان، امریکا، ایران و… هستند و در موضوعات مختلف برای افراد با آسیب بینایی به زیور صوت آراسته شده‌اند، میهمان خوانندگان نسل مانا خواهیم بود.

  • «وقتی مجاهد خندید، 40 روز در افغانستان»، اثر زهرا مشتاق را نشر اگر در سال 1400 در 195 صفحه روانه بازار کتاب کرده است.

کتابی که روایت‌گر دو سفر نویسنده به فاصله شش ماه یعنی قبل و بعد از حضور طالبان در افغانستان است. «زهرا مشتاق» در اثر خود افغانستان قبل و هنگام حضور طالبان را با هم مقایسه می‌کند و با مصاحبه‌هایش سعی دارد تا جویای نظرات مردم عادی، اعضای طالبان و اقشار تأثیرگذار قبل از حضور طالبان باشد.

«من دلم را جا گذاشته بودم و جز با رفتن، قلبم آرام نمی‌گرفت! دیوانگی بود یا هر چیز دیگر، تنها به رفتن فکر می‌کردم. بعد از کابل یک‌راست می‌خواستم بروم پنج‌شیر و به مقاومت بپیوندم. می‌خواستم میان مردانی باشم که هنوز جایی در دره‌های عمیق سعی کرده بودند کشور را حفظ کنند و فریاد آزادی‌خواهی خود را به گوش‌های کر دنیا برسانند.»

  • «شارل نهم کشتار سن بارتلومی»، نوشتۀ پروسپه مریمه با ترجمۀ هوشیار رزم‌آزما را نشر نوری در سال 1364 در 280 صفحه تقدیم تاریخ‌دوستان کرده است.

در این کتاب کوشیده شده تا توطئه‌ها و ترفندها و خصومت‌ها و فتنه‌انگیزی‌های دربار کاترین دومیدیسی و شارل نهم که منجر به قتل‌عام شصت هزار بی‌گناه در گوشه و کنار مملکت گردید و به کشتار سن بالتلومی شهرت یافت، با قلمی موشکاف در قالب داستانی مهیج بیان شود. دو شوالیۀ دلاور، یکی پروتستان و دیگری کاتولیک در تار و پود این کشتار خونین درگیر می‌شوند؛ و هرچند گاه به ضرب شمشیر و گاه به نیروی تدبیر از مهلکه جان به‌ در می‌برند؛ اما دست تقدیر رقمی دیگر زده است.

کتاب با گشودن صفحات تاریخ در برابر خواننده، او را به داوری آن رویداد مهم و خونبار که منجر به جنگ داخلی و برادرکشی شد، می‌کشاند.

  • «علی بی‌خیال؛ زندگی و خاطرات شهید علی حیدری»، کاری از نشر شهید ابراهیم هادی است که در سال 1396 در 168 صفحه به چاپ رسیده است.

شهدا گویی دست آدم‌ها را می‌گیرند و می‌برند جایی که باید بروند؛ بی‌آنکه تو اختیاری از خود داشته باشی! یک روز در منزل نشسته بودم؛ متوجه شدم دوستان علی اقدام به تشکیل گروهی در فضای مجازی نموده‌اند که در آن، هر هفته خاطرات‌شان را از یک شهید بیان می‌کنند. بی‌صبرانه منتظر هفته‌ای شدم که به نام علی بود. خاطرات شنیدنی و زیبایی نقل شد؛ هرچند کامل نبود. کنجکاو شدم تا برادرم را بیشتر بشناسم؛ بنا‌بر‌این به پیشنهاد یکی از دوستان شهید بر‌آن شدم تا با تک‌تک این دوستان مصاحبه‌ای داشته باشم که بتوانم علی را بیشتر به خود و خانوادۀ خود بشناسانم.

  • «تاریخ مستطاب آمریکا»، اثری طنز نوشتۀ محمدصادق کوشکی، محمد قطرانی، مهدی روحانی و کاریکاتوریست مازیار بیژنی است که نشر شهید کاظمی، چاپ چهل و ششم آن را سال 1400 در 239 صفحه منتشر کرد.

تاریخ ایالت آمریکا خیلی جدی است؛ آن‌قدر جدی که حتی بخش‌ها و و قسمت‌های شوخی آن هم جدی است. تعجب نکنید! آنهایی که تاریخ را می‌شناسند، می‌دانند قسمت‌هایی از تاریخ هرجایی شوخی است. طبیعی است شوخی کردن با این تاریخ بسیار جدی کار ساده‌ای نیست؛ چون آمریکایی‌ها برخلاف ظاهرشان بیش‌از‌حد‌ مجاز جدی‌اند! واقعاً چه‌جوری باید با تاریخ ملتی که اسطوره‌اش کابوی، نماد هویتی‌اش غرب وحشی، پیروزی شاخص‌اش انفجار بمب‌های اتمی در ژاپن، غذای ملی‌اش همبرگر، عامل برتری‌اش هزاران موشک و بمب هسته‌ای و هنرمند اخراجی‌اش چارلی چاپلین است، شوخی کرد؟ به‌هر‌حال در صفحات این کتاب خواهید دید که نویسندگان چگونه از پس این مهم برآمده‌اند؛ آن هم در حالتی که همه چیز آمریکا به سه موضوع اصلی و محوری آزادی، دموکراسی و حقوق بشر باز می‌گردد. هرچه در این کتاب می‌خوانید، منابع و اسنادش موجود است و هیچ مطلبی بدون سند نیامده؛ البته راست و دروغ آن گردن نویسندگان مطالبی است که نشانی آنان در انتهای مطلب آمده است.

  • «مدیریت خشم به زبان آدمیزاد»، اثر ویلیام دویر جنتری را با ترجمۀ شیما صفدری، نشر هیرمند در سال 1390 در 447 صفحه منتشر کرده است.

خشم بخشی از زندگی است و می‌توان گفت سهم آن کمتر از خاطره‌ای از شادی و حسی از همدردی نیست. خشم درواقع یکی از ابتدایی‌ترین حس‌هاییست که مادران در نوزادان تازه‌تولد‌یافتۀ خود مشاهده می‌کنند؛ بنا‌بر‌این هیچگاه برای شروع مدیریت خشم زود نیست. خشم بیش از آنکه دربارۀ دیگران باشد، دربارۀ خودتان است: اینکه دنیای خود را چطور می‌بینید، چقدر زندگی‌تان تعادل دارد و تا چه حد می‌توانید دیگران را به سادگی ببخشید. خشم چیزی نیست که بتوان یا باید آن را درمان کرد؛ بلکه باید آن را مدیریت کرد. این کتاب به شما می‌گوید که چطور با تمرکز بر روی نکته‌های مثبت، می‌توانید خشم خود را مدیریت کنید؛ و همچنین به شما می‌آموزد چگونه شب‌ها راحت بخوابید؛ چطور تصویری را که از آیندۀ زندگی خود دارید، تغییر دهید؛ چگونه تعارض‌ها و درگیری‌ها را به چالش‌ها تبدیل کنید؛ و اینکه چرا اعتراف کردن بهتر از تخلیه و بروز خشم است و… .

  • «شب‌های تهران»، نوشتۀ غزاله علیزاده را نشر توس در سال 1390 در 600 صفحه تقدیم رمان‌دوستان کرده است.

کتاب برگرفته از داستان زندگی کسانی است که در دهۀ چهل و پنجاه زندگی کرده‌اند و نگاهی دگرگونه به جامعه خود دارد. نویسنده در این داستان به شرح حالات درونی و روانکاوی کسانی می‌پردازد که خاستگاه طبقاتی خرده‌مالکان را دارند. قهرمانان داستان یک مرد و دو زن هستند. آنها در درون خود و درگیر با خود با رفتارهای خرده‌مالک‌مآبانه می‌کوشند هر کدام به‌گونه‌ای خویشتن را بیابند و در این راستاست که هر یک از آنان در عین ناتوانی، دیگری را توانا می‌پندارد؛ در صورتی که هیچ‌یک از آنها توانا نیستند و  درک درستی از مفهوم هستی ندارند.

  • «اشتیاق به جهل؛ چیز‌هایی که تصمیم می‌گیریم ندانیم و چرایی آن»، نوشتۀ رناتا سالکل را با ترجمۀ نرگس حسنلی نشر برج در سال 1400 در 176 صفحه روانه بازار کتاب کرده است.

این کتاب ماهیت اشتیاق به جهل را وارسی می‌کند؛ از یک‌سو به این می‌پردازد که ما چطور می‌کوشیم از سر‌و‌کله‌زدن با دانش ترومازا اجتناب کنیم؛ از طرف دیگر تحلیل می‌کند که جوامع چگونه راه‌های همیشه جدیدی برای انکار اطلاعاتی پیدا می‌کنند که ممکن است تا ساختارهای قدرت یا سازوکارهای ایدئولوژی حافظ نظم موجود را تحلیل ببرد. همچنین تلاش می‌گردد که توضیح داده شود چطور در جوامع پساصنعتی و دانش‌بنیاد، قدرت جهل، قوت تعجب‌آوری پیدا کرده؛ حتی حالا که مردم به کمک علم و فن‌آوری‌های جدید چیز‌های بیشتری از قبل راجع به یکدیگر و خودشان می‌فهمند. شیوۀ پیوند ما با دانش هرگز خنثی نیست؛ به‌همین خاطر است که اشتیاق می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم افراد چرا از چیزی که حقیقت پنداشته می‌شود، استقبال می‌کنند؛ بلکه این را هم درک کنیم که چرا آن را نادیده می‌گیرند یا انکار یا نفی می‌کنند.

  • تصویر کتاب مرده‌ها جوان می‌مانند«مرده‌ها جوان می‌مانند»، اثری از آنا زگرس با ترجمۀ علی‌اصغر حداد است که نشر اشاره در سال 1372 در 468 صفحه روانه بازار کتاب کرده است.

این رمان بیان‌کنندۀ سرگذشت تاریخی ملت آلمان است که سرنوشت اقشار و طبقات گوناگون را در طول زمانی بیش از یک ربع قرن بازسازی می‌کند. اروین یکی از اعضای سازمان اسپارتاکوس به دست افسران ضد انقلابی به قتل می‌رسد. این پیش‌درآمد نقطۀ آغاز روایتی است که طی آن تاریخ آلمان از سال 1918 تا 1935 به رشتۀ تحریردر می‌آید. قاتلان اروین هریک به راه خود می‌روند؛ آنا زگرس با تعقیب زندگی آنها از لحاظ روایی ترکیبی چند‌شاخه پدید می‌آورد که همچون موزائیک‌های کوچکی در کنار هم قرار می‌گیرند و تابلوی گسترده‌ای را پدید می‌آورند که سرگذشت آلمان در آن آشکار است.

  • «من خنگ‌ترین دختر رو زمینم»، نوشتۀ رؤیا هدایتی را نشر ققنوس در سال 1398 در 135 صفحه به چاپ رسانده است.

کتاب حاوی چهار داستان کوتاه به‌هم‌پیوسته است که داستان اول چند روز از زندگی پروین، یک دختر‌بچۀ دهه شصتی که نمی‌تواند بین واقعیت و تخیلاتش تمیز قائل شود را روایت می‌کند. بخشی از داستان اول را با هم می‌خوانیم: «سرم رو می‌کنم تو گردنم از اونجا یه راست میرم تو شکمم! وااای! اونجا پر از جک و جونوره! من می‌ترسم! داد می‌زنم؛ هی با شمام؟ با شما کرم‌های عوضی‌ام. ساکت باشید! اینقدر ورجه‌وورجه نکنید؛ می‌خوام بخوابم. بعد اونا ساکت میشن. اونا با اخم به من نگاه می‌کنن! من سرم رو از گردنم میارم بیرون! اونا دوباره شروع می‌کنن به سر و صدا کردن! اونا قاه‌قاه به من می‌خندن!….»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --