گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران: مرداد ۱۴۰۱

0

در زیر می‌توانید خلاصه‌ای از فعالیت‌های انجمن نابینایان ایران و دفتر نمایندگی این انجمن در شهرستان ارسنجان را از نظر بگذرانید. مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن و آقای بستانی، رئیس دفتر نمایندگی انجمن در ارسنجان، این گزارش را ارائه کرده‌اند. شما همچنین می‌توانید مشروح این گزارش را به شکل صوتی ذیل همین نوشته در وبسایت نسل مانا بارگیری کنید یا بشنوید.

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت مخاطبان محترم نشریه نسل مانا و عرض تسلیت به‌مناسبت شهادت امام حسین‌(ع) و آرزوی قبولی عزاداری‌های همه عزیزان. امیدوارم همه ما از پیروان واقعی آن حضرت باشیم.

از زحمات و تلاش‌های اعضای تحریریه ماهنامه نسل مانا تشکر می‌کنم و اگر هر ماه این موضوع را مطرح می‌کنم، به این علت است که واقعاً شاهد تلاش و زحمات این عزیزان هستم. همچنین از حامیان محترم ماهنامه نسل مانا به‌ویژه مدیریت محترم بانک مسکن، شرکت فناوا‌کارت، شرکت پکتوس و شرکت موناکو و سایر نیکوکاران عزیزی که چه در نسل مانا و چه سایر حوزه‌های فعالیت انجمن با ما همکاری دارند، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

بدین‌وسیله خلاصه‌ای از فعالیت‌های انجمن نابینایان ایران در طول ماه گذشته را خدمت شما مخاطبان گرامی ارائه می‌نمایم و در گزارش ماه آینده به‌طور مفصل به سازمان بهزیستی کشور و بخش‌نامه‌هایی که از سوی سازمان‌ها و ارگان‌ها صادر می‌شود و متأسفانه سازمان بهزیستی، عکس‌العملی به این بخش‌نامه‌های صادر‌شده ندارد، خواهم پرداخت.

جلسه هیئت‌مدیره انجمن نابینایان ایران با موضوع تشکیل کار‌گروه‌ها، در این ماه برگزار شد و نتایج خوبی به این شرح حاصل شد: کار‌گروه روابط عمومی و رسانه با ریاست آقای امیر سرمدی تشکیل شد و مقرر گردید که ایشان طرح‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه را ارائه کنند. آقای امیر سپهری به‌عنوان مسئول کار‌گروه آموزش و توان‌بخشی انتخاب شدند و آقای امید هاشمی به‌عنوان مسئول کار‌گروه فناوری و تجهیزات شناخته شدند؛ اینجانب در کار‌گروه فرهنگی‌، هنری و ورزشی در خدمت شما عزیزان هستم و آقای علی‌اکبر جمالی، کار‌گروه دانشجویان و دانش‌آموزان را در اختیار دارند. در‌خصوص مسئولیت کارگروه اشتغال و کاریابی و کارگروه مشاوره‌ای و حقوقی نیز در آینده نزدیک تصمیم‌گیری خواهد شد. در اینجا از تمام نخبگان نابینا دعوت می‌کنم که در کنار مسئولین کار‌گروه‌ها و همفکری با ایشان و معرفی دغدغه‌های جامعه هدف، با ما همکاری داشته باشند تا با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت، بتوانیم به چشم‌انداز اهداف انجمن نابینایان ایران در جهت ارتقای کیفیت زندگی جامعه هدف برسیم. انجمن نابینایان ایران به‌گرمی پذیرای عزیزان است. خواهشمندم عزیزان تشریف بیاورند و ما را یاری کنند.

از تمامی انجمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد حوزه افراد با آسیب بینایی، چه دفاتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران و چه سایر تشکل‌های مستقل، دعوت می‌کنم که گزارش‌ها، دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات خود را با مدیر‌مسئول ماهنامه نسل مانا در میان بگذارند تا این گزارش‌ها در مجله نسل مانا منتشر شود. ماهنامه نسل مانا مختص انجمن نابینایان ایران نیست؛ بلکه متعلق به جامعه هدف و تمامی افراد آسیب‌دیده بینایی است و این افراد می‌توانند مسائل، مشکلات، دغدغه‌ها و دیدگاه‌های‌شان را در این ماهنامه مطرح کنند.

در ادامه از شما مخاطبان گرانقدر دعوت می‌کنم به گزارش آقای جعفر بستانی، رئیس هیئت‌مدیره دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران در شهرستان ارسنجان که از دفاتر بسیار فعال انجمن است، توجه فرمایید.

جعفر بستانی: رئیس هیئت‌مدیره شهرستان ارسنجان

انجمن نابینایان ایران و کتابخانه دیجیتال، در سال ۱۳۹۲ توسط مهندس منصور شادکام در شهرستان ارسنجان تأسیس شد. کار اطلاع‌رسانی و راهنمایی افراد آسیب‌دیده بینایی ارسنجان و شهرستان‌های همجوار جهت ثبت‌نام و معاینات پزشکی و تشکیل پرونده به‌سرعت انجام شد و تمهیدات لازم جهت فراهم ساختن تجهیزات موردنیاز جهت شروع آموزش از جمله کتاب‌های خط بریل و سایر کتب و وسایل و تجهیزات کمک‌آموزشی آماده شد و با همکاری مسئولین دفتر انجمن در تهران و نیکوکاران شهرستان و مسئولین وقت، فرایند آموزش با برگزاری کلاس‌های قرآن، نهج‌البلاغه، احکام، قصه‌خوانی، خط بریل و کامپیوتر، کیف‌دوزی، خیاطی و جاگماری افراد بر اساس گروه سنی و میزان بینایی در کلاس‌های گوناگون و تشکیل کلاس‌ها در روز‌های آخر هفته به‌صورت فشرده آغاز شد.

حضور خانم‌های نابینا و کم‌بینا در کلاس کامپیوتر انجمن نابینایان ارسنجاندر حال‌حاضر ۱۸۵ نابینا و کم‌بینا در سطح شهرستان در حال کسب آموزش هستند. پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، کلاس‌ها به‌صورت حضوری بود و امکانات تغذیه و ایاب و ذهاب توسط نیکوکاران همراه انجمن فراهم می‌شد و همکاران پیش‌کسوت آموزش و پرورش، همکاری بسیار خوبی جهت آموزش اعضا به‌صورت داوطلبانه با انجمن داشتند.

۴۵ نفر از اعضای انجمن، نابینای مطلق سرپرست خانوار هستند و کارگروه‌هایی جهت کسب اطلاعات خانوادگی این افراد تشکیل شد و با وجود تمام مشکلات اقتصادی که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با آن مواجه بوده‌ایم، همچنان با همکاری خیرین محترم، این عزیزان از نظر معیشتی تحت پوشش انجمن هستند.

حاصل فعالیت ده‌ساله انجمن که برای بنده بسیار لذت‌بخش است، نائل آمدن دو نفر از اعضا به کسب درجه دکتری، دو نفر به کارشناسی ارشد و هشت نفر به درجه کارشناسی، دوازده نفر کاردانی و سی‌و‌شش نفر دیپلم است. سی‌و‌پنج نفر از اعضا در مقطع متوسطه و چهل‌و‌چهار نفر در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل هستند. چهل‌و‌پنج نفر از اعضای انجمن فاقد تحصیلات هستند و از این تعداد شانزده نفر با خط بریل آشنا هستند.

در دهه گذشته در زمینه‌های تأمین بسته‌های معیشتی به ارزش تقریبی بیش از هشت میلیارد تومان، کمک‌هزینه تحصیلی سه میلیارد تومان، کمک‌هزینه درمان دو و نیم میلیارد تومان و جهیزیه حدود یک و نیم میلیارد تومان برای اعضا و فرزندان آنان فعالیت داشته‌ایم. در اینجا لازم می‌دانم از مهندس شادکام و همکارانشان به‌خاطر تدبیر و عدالت در توزیع منابع مالی در تمام شهرستان‌ها تقدیر و تشکر کنم.

از مدیریت آموزشگاه، سرکار خانم موسوی و اعضای هیئت‌مدیره انجمن که در جهت آموزش اعضای جامعه هدف تلاش می‌کنند و نیکوکاران خارج از مجموعه که به‌صورت داوطلبانه ما را در این مهم یاری می‌کنند، تشکر می‌کنم. از اعضای هیئت مروجین قرآن شهرستان ارسنجان که همواره کنار ما هستند و انجمن را در راه رسیدن به اهداف یاری می‌کنند نیز سپاسگزارم.

قطعه زمینی به مساحت ۱۲۰۰ متر‌مربع به ارزش تقریبی چهار میلیارد تومان، توسط ورثه مرحوم حاج ابراهیم رحیمی برای احداث بنای فرهنگی، آموزشی و سالن فرهنگی، اختصاص داده شده که امیدواریم بتوانیم با همکاری نیکوکاران محترم و مسئولین ذی‌ربط به نتایج مطلوبی برسیم و از معضلات اجاره‌نشینی رهایی یابیم. حاج جواد حسن‌شاهی، نیکوکار همیشه‌همراه انجمن، قطعه زمینی به مساحت ۲۵۰ متر‌مربع را در شهرک گلستان شهر شیراز به افراد آسیب‌دیده بینایی اختصاص داده‌اند که امیدواریم بتوانیم پس از طی روند اداری شهرداری، ساخت ساختمان جدید را پی بگیریم.

از تمامی مسئولین محترم شهرستان به‌ویژه شهردار و فرماندار گرامی که مساعدت‌های خوبی برای پیشبرد اهداف انجمن دارند، قدردانی می‌کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --