گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (شهریور ۱۴۰۱)

0

آنچه در ادامه پیش روی مخاطبان قرار گرفته، متن گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران، به قلم منصور شادکام و در ادامه، گزارش نمایندگی این انجمن در شهر خواف به نویسندگی عالی‌جناب، رئیس این دفتر نمایندگی، است. نسخه صوتی این گزارش هم با صدای این دو نفر ذیل همین نوشته برای دانلود قرار گرفته است.

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

اربعین حسینی را حضور مخاطبان محترم تسلیت عرض می‌کنم و پیشاپیش شهادت امام حسن‌(ع)، پیامبر‌(ص) و امام رضا‌(ع) را تسلیت می‌گویم. ان‌شاءالله همه ما از پیروان واقعی این عزیزان باشیم.

مطابق روال گذشته، در ابتدا از زحمات شبانه‌روزی تحریریه نسل مانا و نیکوکاران حامی این ماه‌نامه، در جهت آماده‌سازی و انتشار آن که خوشبختانه بازتاب خوبی در میان نابینایان و کم‌بینایان داشته است، تشکر می‌کنم.

در شهریور‌ماه، با مدیران کاخ‌موزه نیاوران جلسه‌ای داشتیم و به توافق رسیدیم و مقرر گردید در آینده‌ای نزدیک، تفاهم‌نامه‌ای میان این مجموعه و انجمن در جهت دسترس‌پذیری محیط فیزیکی و وبسایت کاخ‌موزه منعقد گردد.

همچنین جلسه‌ای با شرکت یارا‌شریف، از فعالان در حوزه دستیار صوتی، با حضور متخصصان نابینای حوزه فناوری داشتیم و مقرر گردید امکاناتی به این نرم‌افزار اضافه شود که قطعاً می‌تواند برای افراد نابینا بسیار مفید باشد.

به مناسبت اربعین حسینی، موکبی برپا کردیم که هدف از آن بیشتر انجام کار فرهنگی بود. انجمن نابینایان ایران نیز مانند سایر مردم، خود را شریک این روزها دانسته و اقدام به برپایی این موکب کرد.

در تاریخ ۱۳ شهریور‌ماه، جشن تولد شش‌‌سالگی برنامه شش‌نقطه رادیو تهران را داشتیم. ورود این برنامه به هفتمین سال تولید را به آقای آذر‌ماسوله، مجری، تهیه‌کننده برنامه و آقای صحرا‌گرد، مدیر شبکه رادیویی تهران، آقای مهندس مبیّنی و سایر دوستانی که در رادیو تهران با ما تعامل دارند و فرصت مطرح شدن مطالبات نابینایان از طریق شبکه رادیویی را فراهم کردند، تبریک می‌گوییم. به امید روزی که سایر شبکه‌های صدا‌و‌سیما نیز زمانی را برای مطرح شدن مسائل و مشکلات جامعه نابینایان توسط مجریان و برنامه‌سازان توانمند نابینا، اختصاص دهند.

با نزدیک شدن ماه مهر، برنامه‌ریزی برای برگزاری برنامه روز ۲۳ مهر را انجام می‌دهیم. دو برنامه را به مناسبت این روز در نظر گرفته‌ایم: یکی از آنها برگزاری جشنواره تولیدات فضای مجازی نابینایان است. اطلاعات مربوط به جشنواره و نحوه شرکت در آن، در وب‌سایت نسل مانا موجود است و از علاقمندان دعوت می‌کنم با مطالعه این اطلاعیه، در صورت تمایل در جشنواره شرکت کنند. در پایان به نه نفر از افراد برگزیده، جوایزی اهدا خواهد شد.

در روز ۲۲ مهر‌ماه، با همکاری اداره کل سلامت شهرداری تهران، همایش کوه‌پیمایی را با حضور هشتاد نفر از افراد نابینا برگزار می‌کنیم. این همایش از پارکینگ ولنجک تا ایستگاه دو توچال خواهد بود و با توجه به اینکه افراد زیادی در روزهای جمعه به این منطقه می‌آیند، تراکت‌هایی با هدف آگاهی‌بخشی جامعه، بین آنها توزیع خواهد شد.

در روز ۲۳ مهر‌ماه، تعداد ۳۰۰ نفر از اعضای نابینا و کم‌بینای انجمن و مسئولین در مراسم بزرگداشت روز ایمنی عصای سفید حضور خواهند داشت.

در اقدامی دیگر به مناسبت بزرگداشت روز ایمنی عصای سفید، با اپراتور‌های تلفن همراه و بانک‌ها مکاتباتی داشتیم و مقرر گردید پیام‌هایی با موضوع آگاهی‌بخشی جامعه برای مشترکان ارسال شود یا در صفحات خود‌پرداز نمایش داده شود و در رسید‌ها چاپ گردد. هدف از انجام این کار، آگاهی جامعه از حقوق نابینایان است.

سعیده عالی‌جناب: مدیرعامل مؤسسه روشن‌سرای امید و مسئول دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران در شهرستان خواف خراسان رضوی

روشن‌سرای امید خواف، مؤسسه‌ای فرهنگی و اجتماعی و آموزشی، ویژه نابینایان و کم‌بینایان شهرستان، در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ به‌همت گروهی از کم‌بینایان شهرستان با هدف پیگیری مسائل آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، حمایتی، درمانی، اشتغال و… به‌صورت یک مؤسسه مردم‌نهاد تشکیل گردید. در حال حاضر بیش از ۴۰۰ نفر از نابینایان و کم‌بینایان شهرستان در این مجموعه عضویت دارند که بیش از ۵۰ درصد آنان، سرپرستان خانوار فاقد سواد و درآمد هستند و حدود ۲۵ درصد از اعضا را دانشجویان و دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند. بسیاری از نابینایان و کم‌بینایان شهرستان، به‌دلیل مشکل بینایی، از آموزش، اشتغال و ازدواج باز‌مانده‌اند.

روشن‌سرای امید، از زمان تشکیل، فعالیت‌های زیادی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، تحصیلی، آموزشی، ورزشی و حمایتی داشته است.

در اینجا برخی از فعالیت‌های مؤسسه را به اختصار به اطلاع مخاطبان گرامی می‌رسانم.

عکسی از پشت سر، از خانمهای حاضر در کلاس آموزشی محموعه روشن‌سرای امید گرفته شده.

فعالیت‌های آموزشی شامل:

*برگزاری دوره‌های آموزش خط بریل، جهت‌یابی، حرکت و کامپیوتر؛

*آموزش‌های هنری مانند چرم‌دوزی، مروارید‌بافی و شبه‌قالی؛

*برگزاری دوره حفظ قرآن کریم به‌صورت تلفنی و حضوری؛

*پیگیری امور دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا در مدارس شهرستان جهت اختصاص کتاب درشت‌خط و معلم تلفیقی و برگزاری اولین کلاس ویژه آموزش نابینایان با همکاری آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی؛

*برگزاری جلسات مشاوره برای والدین کودکان نابینا و کم‌بینا جهت توجیه ایشان برای ثبت‌نام فرزند در مدارس خاص برای بهبود کیفیت تحصیلی آنها؛

*برگزاری دوره‌های آموزش کمک‌های اولیه برای افراد نابینا و کم‌بینا با همکاری هلال احمر شهرستان خواف؛

*برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مربیان و معلمان کودکان پیش‌دبستانی با حضور کارشناسان استانی و هماهنگی جهت شرکت مربیان مهد‌های کودک سطح شهرستان در این کارگاه‌ها؛

*برگزاری جلسات توجیهی ویژه والدین دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا و دانش‌آموزان با معلولیت شنوایی و چند‌معلولیتی و جلسات مشاوره‌ای و گروه‌درمانی برای اعضای مؤسسه.

برخی از فعالیت‌های انجام‌شده در بخش فرهنگی شامل:

*برگزاری مراسم بزرگداشت روز ایمنی عصای سفید و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوعات مرتبط با جامعه هدف و برپایی نمایشگاه‌هایی از آثار هنری اعضای مؤسسه در حاشیه این مراسم؛

*تجهیز کتابخانه گویا از طریق افزایش کتاب‌ها و تهیه لیست کامل آنها؛

*شرکت آثار هنری اعضای مؤسسه در نمایشگاه‌ها با هماهنگی نهاد‌های مسئول در سطح شهرستان؛

*تهیه بروشور‌هایی با موضوعات مرتبط با نابینایان، آموزش و بازی‌های خاص ویژه آنها؛

*تهیه بروشور با موضوع علل بروز اختلالات بینایی و توزیع آنها در مناسبت‌های مختلف؛

*تشکیل گروه تئاتر و اجرای تئاتری با عنوان هم‌نوع در جشنواره تئاتر معلولین؛

*اعزام گروه قاریان قرآنی مؤسسه به مسابقات قرآنی استانی و کشوری؛

*برگزاری همایش «چشم نابینا، دل بینا» با هدف بررسی چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی نابینایان و کم‌بینایان؛

*شرکت در برنامه‌های آموزشی ویژه مسئولین سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار‌شده توسط استانداری و فرمانداری؛

*برگزاری اردو‌های تفریحی و زیارتی یک‌روزه تا چند‌روزه داخل و خارج شهرستان ویژه اعضای انجمن در مناسبت‌های خاص؛

*برگزاری کارگاه آموزشی چهار‌روزه آشنایی با مبانی توانمند‌سازی و توانبخشی ویژه نابینایان و کم‌بینایان برای ۸۰ نفر از اعضای مؤسسه طی چند مرحله؛

*برگزاری مشاوره‌های حضوری و تلفنی هفتگی ویژه اعضای مؤسسه و خانواده ایشان.

فعالیت‌های ورزشی شامل:

*پیگیری مسائل مربوط به هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان شهرستان و برگزاری جلساتی با مسئولان ورزش شهرستان و استان؛

*حضور تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان کم‌بینا و نابینای شهرستان در مسابقات کشوری دو‌و‌میدانی و کسب مقام در این مسابقات؛

*حضور مستمر تیم گلبال روشن‌سرای امید خواف در مسابقات.

فعالیت‌های بخش حمایتی و اشتغال شامل:

*تهیه برخی تجهیزات مورد نیاز دانش‌آموزان و دانشجویان کم‌بینا و نابینا؛

*همیاری و حمایت مالی اعضا در امور تحصیلی و درمانی؛

*همیاری مددجویان در تهیه تلفن همراه از طریق پرداخت وام قرض‌الحسنه؛

*تهیه تقویم بریل و توزیع آن بین اعضا؛

*ارجاع اعضای مؤسسه به پزشکان عمومی و متخصص و بیمارستان‌های سطح شهرستان و استان جهت انجام امور پزشکی و خدمات مددکاری؛

*بازدید دوره‌ای از مددجویان در منزل و ارائه حمایت‌های معیشتی؛

*تهیه و توزیع بسته‌های تحصیلی در بین خانواده‌های اعضا، در شروع سال تحصیلی؛

*تهیه برخی اقلام تعاونی با همکاری وزارت صمت و توزیع بین اعضا طی چند مرحله.

هیئت‌مدیره مؤسسه روشن‌سرای امید ضمن همکاری مداوم با انجمن نابینایان ایران از ابتدای تشکیل، در سال ۱۴۰۰ موفق به اخذ نمایندگی این انجمن در سطح شهرستان و استان شد.

در اینجا از همکاران و هم‌نوعان خود در مؤسسه روشن‌سرای امید و همچنین از نیکوکاران همیشه همراه، تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم با همراهی این عزیزان، بتوانیم قدمی در پیش‌برد اهداف این مجموعه برداریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --