گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (مهر ۱۴۰۱)

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

0

میلاد باسعادت حضرت رسول اکرم‌(ص) و امام جعفر صادق‌(ع) و بیست‌و‌سوم مهر‌ماه، روز ایمنی عصای سفید را خدمت همه مخاطبان گرامی تبریک می‌گویم.

انجمن نابینایان ایران در مهر، ماه بسیار شلوغی را پشت سر گذاشت و کار‌های ارزنده‌ای انجام داد که مختصری از آن را به اطلاع مخاطبان محترم می‌رسانم.

یکی از این اقدامات، انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت آبتین سلامت ایرانیان (دارو‌کارت) است که دوستان می‌توانند از طریق وبسایت انجمن و پادکست‌های تولید‌شده، از جزئیات این تفاهم‌نامه آگاه شوند. ان‌شاءالله بتوانیم با انعقاد این تفاهم‌نامه، خدمات خوبی به نابینایان و کم‌بینایان سراسر کشور ارائه کنیم.

پیرو نشست و مکاتباتی که قبلاً با دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور داشتیم، تفاهم‌نامه‌ای میان انجمن نابینایان ایران و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منعقد شد. با انعقاد این تفاهم‌نامه، اهداف مشترک انجمن و نهاد کتابخانه‌های عمومی در زمینه‌های فرهنگی، آموزش و کتاب و کتاب‌خوانی، پیگیری خواهد شد. انعقاد این تفاهم‌نامه می‌تواند منتج به ارائه خدمات کتاب‌خانه‌ای خوبی به جامعه هدف شود.

ما در حال انعقاد تفاهم‌نامه با کاخ‌موزه نیاوران هستیم که ان‌شاءالله به‌زودی انجام خواهد شد. انعقاد این تفاهم‌نامه می‌تواند در جهت برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی و آثار هنری دوستان نابینا و بازدید افراد نابینا و کم‌بینا از موزه‌ها مفید باشد. با انقعاد این تفاهم‌نامه با کاخ موزه نیاوران و مکان‌های مشابه، دوستان نابینا از فرصت برابر با سایر افراد جامعه برای بازدید از این اماکن برخوردار خواهند بود.

مراسم بزرگداشت روز ایمنی عصای سفید در تالار تشریفات اقدسیه از نمای بالای سالندر بیست‌و‌سوم مهر‌ماه، مصادف با روز ایمنی عصای سفید، رویداد مهمی برگزار شد. همان‌گونه که پیش‌از‌این اطلاع‌رسانی کرده بودم، جناب آقای منوچهر هادی، کارگردان فرهیخته و عاشق کار‌های نیک و همسر محترمشان، هنرمند عزیز سرکار خانم یکتا ناصر، از اعضای هیئت‌امنا و یاران همیشگی انجمن نابینایان ایران هستند و با همکاری ایشان، مراسمی با حضور سیصد نفر در تالار تشریفاتی اقدسیه برگزار شد. اعضای محترم انجمن، خانواده‌های ایشان، خیّرین گران‌قدر، شرکت‌ها و سازمان‌هایی از جمله ایرانسل، سداد، پیشگامان پویا، امید اروندرود تجارت (موناکو)، بانک مسکن، بانک آینده، گلدیران، پارس‌حیان، آبتین سلامت ایرانیان و میهمانانی از شورای شهر و شهرداری حضور داشتند که در گزارش ماه آینده، بیشتر به شرح صحبت‌ها و اقدامات این عزیزان خواهم پرداخت.

جا دارد از مدیر تالار تشریفاتی اقدسیه و جناب آقای منوچهر هادی که موجبات برگزاری این مراسم را فراهم کردند، تشکر کنم.

تقدیر از فعالان در برنامه بیست و سوم مهرماه در تالار تشریفات اقدسیه

در اینجا به‌عنوان یک شهروند نابینا، خدمت رئیس محترم جمهوری، جناب آقای رئیسی، عرض می‌کنم که شما با شعار دولت مردمی و جهادی و انقلابی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردید و با همین شعار رأی آوردید. علی‌رغم اینکه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی که از وزارت‌خانه‌های مهم دولت است و سازمان‌های بزرگی چون بهزیستی، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای که مردم به‌ویژه افراد دچار معلولیت و افراد آسیب‌دیده بینایی، خیلی با آنها سر‌و‌کار دارند و از زیر‌مجموعه‌های این وزارت است؛ اما متأسفانه این وزارت‌خانه وزیر ندارد. امیدواریم با همکاری رئیس جمهور و نمایندگان محترم مجلس، وزیری شایسته، جوان و نخبه برای اداره این وزارت‌خانه مهم انتخاب شود که با به‌کارگیری مدیران و معاونان شایسته‌ای که به شعار انقلابی بودن اعتقاد داشته ‌باشند، بتواند این شعار‌ها را عملیاتی کند. مدیران کنونی، انسان‌های بسیار خوبی هستند؛ اما به‌واسطه تجربه ده‌ساله‌ای که در ارتباط و همکاری با مدیران داشته‌ام، به نظر می‌رسد مدیران کنونی سازمان بهزیستی کشور، مدیرانی نیستند که بتوانند پاسخگوی نیاز‌ها و مشکلات معلولین باشند. برای اثبات این استدلال، چند مثال را حضور خوانندگان گرامی بیان می‌کنم:

۱-مرکز رودکی، از مراکز بسار مهم برای تولید کتاب و منابع مطالعاتی نابینایان است که در حال حاضر شرایط خوبی ندارد؛

۲-روزنامه ایران سپید، به بهانه شیوع بیماری کرونا و استدلال خطرساز بودن لمس کاغذ توسط نابینایان تعطیل شد و پس از فروکش کردن همه‌گیری ویروس کرونا، به‌صورت هفته‌نامه و فقط برای نمایش منتشر می‌شود. متأسفانه هیچ اهمیتی به نابینایان داده نشد و این در شأن دولت انقلابی نیست. در سراسر ایران، حدود سه‌هزار نشریه وجود دارد و این در‌حالی است که سهم نابینایان، تنها یک روزنامه بود که آن هم به هفته‌نامه‌ای کاملاً بی‌کیفیت بدل شد. این ظلم در حق نابینایان است. متأسفانه تصمیم‌گیری در مورد روزنامه ایران سپید توسط رئیس سازمان بهزیستی و بدون مشورت افراد نخبه نابینا انجام شد و از رئیس جمهوری محترم خواهشمندم این ظلم بزرگ در حق نابینایان را پیگیری کنند؛

۳- مورد دیگر، مراکز مثبت زندگی است که از رئیس پیشین سازمان بهزیستی به ارث گذاشته شد و دارای اشکالات زیادی بود و قرار بود توسط آقای قادری، رئیس محترم سازمان بهزیستی، پیگیری شود که متأسفانه هیچ اقدامی انجام نشد؛

۴- متأسفانه افراد نابینای فاقد شغل بسیاری هستند که مستمری دریافت نمی‌کنند و در نوبت دریافت مستمری هستند و از سویی دیگر، افرادی هستند که با وجود درآمد بالا، همچنان از سازمان بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند و این نشان‌دهنده نبود آمار و اطلاعات و مدیریت صحیح در سازمان بهزیستی است و گویای این است که سازمان بهزیستی دچار روزمرگی شده و به‌جای خدمات‌رسانی به مددجویان، فقط به جلب رضایت مدیران رده‌بالا می‌اندیشد. در کل باید بگویم که بهزیستی واقعاً حال و روز خوبی ندارد؛

۵- رئیس محترم سازمان بهزیستی، مدعی تأمین صد دستگاه نوت‌تیکر برای استفاده نابینایان در مراکز کتابخانه‌ای و انجمن‌ها بودند که متأسفانه فقط سی دستگاه خریداری کردند و با بهانه‌های مختلف از تأمین مابقی دستگاه‌ها که مورد‌نیاز نابینایان و برطرف‌کننده مشکلات آنان است، سر باز زدند. به‌هر‌حال، معاونت توان‌بخشی و دفتر تجهیزات پزشکی روزانه سازمان بهزیستی، می‌بایست تأمین این دستگاه را پیگیری می‌کردند که متأسفانه علی‌رغم پیگیری انجمن‌های متعدد، هیچ اقدامی انجام نشد و این نشان‌دهنده بی‌کفایتی این مدیران است و علی‌رغم تلاش و اقدامات مؤثر رئیس جمهور محترم، مدیرانی بر سر کار هستند که حتی حاضر به بازدید از انجمن‌های کشوری نیستند. برگزاری مراسم بزرگداشت روز ایمنی عصای سفید از وظایف سازمان بهزیستی است؛ ولی متأسفانه هیچ اقدامی انجام نمی‌شود. آقای قادری! آقای کاظمی! شما تکیه بر صندلی شهید فیاض‌بخش زده‌اید که خون خود را در راه میهن فدا کرد. بدانید که در مقابل خدا مسئولید و باید پاسخگو باشید. آقای قادری! شما حکمتان را روی سرتان گذاشتید و گفتید که خادم معلولین هستید؛ ولی ما پس از یک سال پیگیری فقط بیست دقیقه فرصت ملاقات با شما را داشته‌ایم؛ ملاقاتی که شما تنها شنونده مسائل نابینایان بودید و حتی نگفتید که آیا مشکلات حل می‌شوند یا نه! در پاسخ پیگیری‌های ما برای ملاقات رئیس محترم بهزیستی گفته می‌شود که معاون، امور را پیگیری می‌کند. کدام معاون؟ همان که تفاوت بین انجمن و شبکه تشکل‌ها را نمی‌داند؟!

جناب آقای رئیس جمهور! به داد برسید. وزیری انتخاب کنید که با انتخاب مدیر شایسته برای سازمان بهزیستی کشور، به رفع مشکلات نابینایان کمک کند. ما در مقابل خدا مسئولیم. نمی‌توانیم مدعی پیروی از خدا و پیامبر(ص) و معصومین(ع) باشیم ولی در هیچ کاری از ایشان پیروی نکنیم.

شما می‌توانید نسخه صوتی این صحبت‌ها را با صدای مهندس منصور شادکام، ذیل همین نوشته، در وبسایت نسل مانا بشنوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --