گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (آبان ۱۴۰۱)

0

آنچه در ادامه از نظر مخاطبان نسل مانا می‌گذرد، گزارشی از فعالیت‌های انجمن نابینایان ایران و نمایندگی انجمن در کرمانشاه است که به ترتیب، آقایان شادکام و سنجری آن را تهیه دیده‌اند. نسخه صوتی این گزارش هم ذیل همین نوشته در نسل مانا قابل دریافت است.

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران مشغول امضای نفاهم‌نامهابتدا لازم می‌دانم از دست‌اندرکاران تولید ماهنامه نسل مانا تشکر کنم که هر ماه تلاش می‌کنند تا این ماهنامه را در قالب‌های الکترونیکی، بریل و صوتی، منظم و به‌موقع به دست مخاطبان برسانند. در ادامه نخست گزارش امضای سه تفاهم‌نامه مهم تقدیم حضور اعضا و مخاطبان انجمن نابینایان ایران می‌گردد که مقدماتش در ماه‌های پیش آماده شده بود و در ماه آبان به امضا رسید. با‌توجه به حجم بالای کار‌ها در مهر‌ماه و تمرکز انجمن بر برگزاری رویداد‌های مربوط به روز جهانی، فرصت تشریح فعالیت‌های مرتبط با این تفاهم‌نامه فراهم نبود و از‌همین‌رو فرصت را مغتنم شمردم و موارد را به اطلاع مخاطبان می‌رسانم:

اولین تفاهم‌نامه فیمابین انجمن و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به امضا رسید. این روز‌ها فرهنگ در کشور ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به‌همین‌دلیل هم جزو اولویت‌های انجمن محسوب می‌شود. از‌آنجا‌که نهاد کتابخانه‌ها یکی از اصلی‌ترین متولیان ترویج کتاب و کتابخوانی در ایران است، این تفاهم‌نامه را با این نهاد به امضا رساندیم. امید است بتوانیم به مدد این تفاهم‌نامه گام مؤثری در جهت تسهیل دسترسی نابینایان به محتوای صوتی و بریل برداریم. از‌جمله مفاد مهم این تفاهم‌نامه، بخشی است که به موضوع اشتغال افراد نابینا و کم‌بینا در نهاد کتابخانه‌های عمومی تصریح می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، در زمان تصدی پست دبیرکلی نهاد به‌وسیله جناب آقای دکتر مختار‌پور، رویکرد نهاد به اشتغال نابینایان بسیار مثبت بود و حدود پنجاه تن از نخبگان نابینا توانستند در بخش‌های مختلف این نهاد مشغول به‌ کار شوند. همچنین از میان پانزده کتابخانه دیجیتال انجمن، هشت مورد در کتابخانه‌های منتسب به نهاد در سراسر کشور واقع شده است. با تغییر مدیریت و آغاز دبیرکلی جناب آقای مهدی رمضانی هم این همکاری ادامه یافت و همچنان امیدواریم بتوانیم با استناد به تفاهم‌نامه جدید، در بخش‌هایی که فاقد کارشناس نابینا هستند هم از حضور نخبگان نابینا استفاده کنند و تعداد دیگری از هم‌نوعان ما بتوانند در کسوت کتابدار، به سایر نابینایان خدمات‌رسانی کنند. افزون بر این مورد مهم، در این تفاهم‌نامه بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کتابداران نابینا و ارتقاء سطح علمی آنها هم تأکید شده است. به‌علاوه، توافق شد که متقاضیان نابینا بتوانند به رایگان به عضویت نهاد درآیند.

دومین تفاهم‌نامه بین شرکت آبتین سلامت ایرانیان (دارو‌کارت) و انجمن نابینایان ایران منعقد گردید و قرار شد نابینایان بتوانند به موجب این تفاهم‌نامه، از خدمات دارویی، بیمارستانی، آزمایشگاهی، درمانگاهی و تصویر‌برداری، با تخفیف استفاده کنند. با‌توجه به اینکه تعداد نابینایان فاقد شغل قابل‌توجه است، حتی همین مقدار تخفیف‌های اندک هم می‌تواند کمکی هرچند ناچیز در حفظ سلامت نابینایان محترم باشد. شیوه استفاده از تخفیف به این ترتیب خواهد بود که یک کارت عابر‌بانک متعلق به بانک پاسارگاد در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد که لوگوی انجمن و شرکت آبتین سلامت ایرانیان بر روی آن درج شده است و دویست هزار تومان هم شارژ اولیه دارد. نابینایان می‌توانند با در دست داشتن این کارت و مراجعه به مراکز طرف قرارداد دارو‌کارت، از این تخفیف بهره‌مند شوند. گفتنی است نابینایان می‌توانند با پرداخت چهل هزار تومان، این کارت را دریافت کنند. ضمناً شارژ اولیه این کارت، صرفاً جهت استفاده در مراکز طرف قرارداد است و امکان دریافت وجه از طریق دستگاه خودپرداز وجود ندارد. همچنین مبلغ چهل هزار تومان واریزی اولیه هم صرفاً به منظور تأمین هزینه‌های مربوط به صدور کارت از سوی بانک دریافت می‌شود و ارتباطی به انجمن نابینایان ایران ندارد. این خدمت فقط در اختیار اعضای انجمن نابینایان ایران که کارت عضویت انجمن را در اختیار داشته باشند قرار می‌‌گیرد. علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده متن تفاهم‌نامه و مطالعه جزئیات آن، به وبسایت انجمن مراجعه کنند.

سومین تفاهم‌نامه، بین انجمن و آزمایشگاه فروردین به امضا رسید که از این طریق جا دارد به‌طور ویژه از جناب دکتر برکی، مدیر این مرکز آزمایشگاهی، هم سپاسگزاری و ابراز امیدواری کنم که این اقدام ایشان در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی، الگویی باشد برای سایر مدیران. طی این تفاهم‌نامه مقرر گردید نابینایانی که کارت عضویت معتبر انجمن نابینایان ایران را داشته باشند، بتوانند آزمایش‌های پزشکی خود را در خانه انجام دهند. به این بهانه لازم است تأکید شود که هر کدام از اعضا که فاقد کارت عضویت معتبر هستند، حتماً هرچه سریع‌تر برای تمدید عضویت، با دفتر انجمن تماس بگیرند. به‌این‌ترتیب که متصدیان آزمایشگاه فروردین، با مراجعه به منزل بیمار نابینا، آزمایش را انجام و جواب را از طریق اینترنت یا پیک به دست وی خواهند رساند. همچنین افراد در این شیوه، از بیست درصد تخفیف هم در هزینه‌های آزمایشگاهی برخوردار خواهند شد. از دیگر سو، این آزمایشگاه اعلام آمادگی کرده که برای گروه‌های مختلف نابینایان کارگاه‌های آموزشی در جهت تکنیک‌های خود‌مراقبتی در حوزه بهداشت و سلامت برگزار کند.

در پایان لازم می‌دانم انتصاب آقای سید صولت مرتضوی را به سمت وزارت کار و رفاه اجتماعی به ایشان تبریک بگویم و آرزو کنم ایشان در سمت جدید بتوانند خدمات درخوری را به جامعه افراد دارای معلولیت ارائه کنند. از ایشان انتظار می‌رود به فوریت به وضعیت نابه‌سامان سازمان بهزیستی کشور رسیدگی کنند و مدیری با‌تجربه، پر‌انرژی، متخصص و متعهد را برای سازمان بهزیستی منصوب کنند؛ مدیری که آشنا به امور معلولین باشد و بتواند مشاورانی نخبه را از میان معلولین در کنار خود به کار بگیرد. متأسفانه امروزه دغدغه‌های معلولین فراوان است. دغدغه یک معلول فقط باید معلولیت او باشد و نه مسائل دیگر. امروز افراد دارای معلولیت، با نگرانی‌‌‌های فراوانی در زمینه معیشت، تجهیزات توانبخشی، منابع مطالعاتی، اشتغال، ازدواج و مسکن دست و پنجه نرم می‌کنند. مدیران فعلی هم متأسفانه با نهایت بی‌تفاوتی با این مسائل برخورد می‌کنند و مشکلات معلولین از کمترین اهمیتی نزدشان برخوردار نیست. چنانچه وزیر جدید با قدرت به این موضوع ورود کنند، انجمن‌ها هم به‌عنوان یک بازوی قدرتمند، در کنار سازمان بهزیستی خواهند بود.

با سپاس از توجه شما به این گزارش، نظر شما را به گزارش عملکرد انجمن نابینایان کرمانشاه جلب می‌کنم که آقای سنجری، مسئول این دفتر نمایندگی که حقاً از فعال‌ترین دفاتر استانی انجمن است، آن را تهیه و ارائه کرده است.

سجاد سنجری، مسئول دفتر نمایندگی انجمن در کرمانشاه

طبیعت سرسبز شهرستان صحنهدر ابتدا ضمن انتقاد از بی‌توجهی بی‌سابقه سازمان بهزیستی نسبت به برگزاری آیین‌های مرسوم روز جهانی ایمنی عصای سفید، لازم است به اطلاع مخاطبان برسانم که نمایندگی انجمن در کرمانشاه، اردویی را به مناسبت این روز با حضور هشتاد نفر از اعضا برگزار کرد و طی این اردو که تمامی هزینه‌های آن بر عهده انجمن بود، این افراد در شهرستان خوش‌آب‌و‌هوای صحنه، گرد هم آمدند و از صبح تا عصر از طبیعت این شهرستان بهره‌مند شدند. اهدای صد بسته لوازم‌التحریر به اعضای کم‌بینا و نابینایانی که فرزندان دانش‌آموز دارند، از دیگر فعالیت‌های این انجمن به مناسبت آغاز سال تحصیلی بود. همچنین به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید، یک باشگاه تخصصی ویژه گلبال با نام باشگاه همدلان در کرمانشاه افتتاح شد که در مراسم افتتاحیه این باشگاه ورزشی، مدیر کل بهزیستی، اعضای شورای شهر و شهرداری، بانک رفاه، اداره ورزش و جوانان و صدا و سیما حضور داشتند. این باشگاه همه‌روزه به گلبالیست‌های خانم و آقا خدمات‌رسانی می‌کند. همچنین توانستیم امکان استفاده رایگان ورزشکاران از سرویس جهت ایاب و ذهاب را هم فراهم کنیم. امیدواریم بتوانیم کمکی هرچند کوچک به ارتقاء سطح شادی، نشاط و امید در جامعه نابینایان کرده باشیم. قرار است باشگاه همدلان، هشتم تا دوازدهم آذرماه در مسابقات لیگ کشوری گلبال شرکت کند و امیدواریم بتواند نتیجه درخوری را هم به‌دست آورد.

در پایان به این نکته هم اشاره می‌کنم که اینجانب به عنوان نماینده استان کرمانشاه، در روز ۲۳ مهر در جلسه‌ای که در سازمان بهزیستی برگزار شد، حاضر شدم و متأسفانه شاهد بی‌احترامی رئیس سازمان به تمامی نمایندگانی که از راه‌های دور و نزدیک در جلسه حضور داشتند بودم؛ چرا‌که ایشان در کمال شگفتی فقط پنج دقیقه در این جلسه حضور داشتند و بعد از پنج دقیقه، بدون اعتنا به صحبت‌های نمایندگان نابینایان، جلسه را ترک کردند. خطاب به مسئولین بهزیستی مراتب ناراحتی خود و سایر نمایندگان نابینایان را اعلام می‌دارم و امیدوارم از‌این‌پس شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --