گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (آذر ۱۴۰۱)

0

مخاطبان نسل مانا می‌توانند مثل ماه‌های گذشته، گزارشی از فعالیت‌های این انجمن در طول یک ماه اخیر را از نظر بگذرانند. همچنین در ادامه این گزارش، دکتر پیمان رضایی‌زاده، مسئول کتابخانه نابینایان کرمان هم گزارشی را ارائه کرده که به اطلاع مخاطبان نسل مانا خواهد رسید. علاوه‌بر متن حاضر، نسخه صوتی این دو گزارش هم ذیل همین نوشته جهت استفاده علاقه‌مندان آماده شده است.

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت مخاطبان گرامی نسل مانا، گزارش فعالیت‌های انجمن در این ماه را به شرح زیر به اطلاع می‌رسانم.

انجمن نابینایان ایران در این ماه نیز به مانند ماه‌های گذشته علاوه‌بر فعالیت‌های روزمره، اقدامات خوبی انجام داد. مانند ماه گذشته که تفاهم‌نامه‌های خوبی را امضا کردیم، این ماه نیز تفاهم‌نامه‌ای با شرکت پرداخت الکترونیک سداد داشتیم که بر‌اساس آن مقرر شد کمک‌های مالی این شرکت به‌صورت ماهیانه در اختیار انجمن قرار گیرد و همچنین ماهانه یک کتاب صوتی توسط این شرکت ضبط شود و در اختیار انجمن قرار گیرد تا با ارائه آن‌ها به کتابخانه‌های تحت پوشش انجمن، این کتاب در اختیار اعضای محترم قرار گیرد. علاوه‌بر این مقرر شد یکی از اعضای انجمن توسط این شرکت استخدام شود و مأمور به خدمت در انجمن باشد. این کار بسیار ارزشمندی است و قبل از این نیز شرکت پیشگامان پویا این کار خوب را انجام داده بود و امیدواریم شرکت‌های دیگر نیز در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود به این وظیفه عمل کنند و افراد نابینای توانمند فاقد شغل را به‌کار بگیرند و این افراد با اشتغال در این نهاد‌ها به استقلال مالی برسند و کرامت انسانی‌شان حفظ شود. به امید روزی که شرکت‌ها گوی سبقت را از یکدیگر بگیرند و گام‌های خوبی در این مسیر بردارند.

همان‌طور که مستحضر هستید، در ماه‌های گذشته کمیته‌های ورزشی، فرهنگی و هنری‌ای را در انجمن تشکیل دادیم و در راستای فعالیت‌های کمیته ورزشی، گروه کوهنوردی موسوم به گروه «گشت سپید» را با همراه یکی از دوستان بینا به‌نام آقای عزیزی تشکیل دادیم. اولین صعود این گروه به قله‌ای با ارتفاع ۲۸۳۰ متر انجام شد که گزارش مفصل آن در همین ماهنامه به اطلاع مخاطبان محترم خواهد رسید. ما به‌صورت همه‌جانبه از این برنامه‌ها حمایت می‌کنیم تا فعالیت‌های ورزشی مانند کوهنوردی و گل‌گشت طبیعت به  نحو احسن برگزار شود و موجب سلامتی و حفظ روحیه دوستان نابینا گردد.

همان‌گونه که پیش از این خدمت مخاطبان محترم عرض کردم، با پیوستن دوستان جدید به مجموعه انجمن، فعالیت‌های ما بسیار گسترده‌تر شده و در تلاش هستیم که کار‌های بسیار خوب و مثبتی برای دوستان نابینا انجام بدهیم.

در سال‌های اخیر، نقش امور فرهنگی در جامعه نابینایان پر‌رنگ‌تر شده. ما جلساتی با اعضای دفتر دو تن از مراجع در قم برگزار کردیم که جلسات بسیار خوب و ثمربخشی بود. همان‌گونه که مستحضرید، با افزایش قیمت دلار، بهای کاغذ نیز بسیار بالا رفته است و این موجب سنگین‌تر شدن روز‌افزون هزینه‌های چاپ ماهنامه نسل مانا می‌شود. ما برآنیم تا با پیگیری و جذب مشارکت، این تنها ماهنامه تخصصی حوزه افراد آسیب‌دیده بینایی که به‌صورت بریل، الکترونیک و صوتی تهیه می‌شود، از نظر کیفی و کًمی ارتقا یابد و بتوانیم از نوشته‌های متخصصان نابینا بیشتر استفاده کنیم و کیفیت ماهنامه را بهبود بخشیم. ما باید از طریق سازمان‌های مختلف پیگیر باشیم و با جذب همکاری این ارگان‌ها در بهبود کیفیت ماهنامه نسل مانا بکوشیم.

این کمیته‌ها در کنار فعالیت‌های گذشته انجمن، مانند تهیه جهیزیه و کمک‌های معیشتی و مشاوره و توان‌بخشی آموزشی و مسائل اجتماعی، تهیه سبد کالا، لوازم زندگی، وام و… تشکیل شده و به‌طور مرتب و مداوم پیگیری می‌شود. ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک گزارش فعالیت‌های این کمیته‌ها به سمع و نظر مخاطبان گرامی نسل مانا خواهد رسید.

جا دارد مجدداً از اعضای هیئت تحریریه نسل مانا بابت تلاشی که در راستای تهیه مطالب و آماده‌سازی و انتشار به‌موقع این ماهنامه دارند، تشکر و قدردانی کنم.

همچنین شهادت حضرت فاطمه(س) را تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم که همۀ ما اخلاق، رفتار و منش ایشان را الگوی خود قرار دهیم و بتوانیم به هم‌نوع خود خدمت کنیم.

سخنرانی آقای مهندس شادکام در اختتامیه جشنواره گامینو

انجمن نابینایان ایران در این ماه جشنواره «گامینو» را در سه محور آموزشی و توانبخشی؛ تفریحی و سرگرمی؛ و فرهنگی و اجتماعی برگزار کرد و جوایزی به نُه برگزیده این جشنواره اهدا شد. علاوه‌بر این برگزیدگان، سه مجموعه نیز شایسته تقدیر شناخته شدند که جوایزی به ایشان تقدیم شد. امیدواریم بتوانیم این جشنواره را هر دو سال یک‌بار برگزار کنیم و بتوانیم از عزیزانی که فعالیت‌های خوبی در فضای مجازی دارند قدر‌دانی کنیم و با شناساندن تولیدات آنان به جامعه، افراد نابینا بتوانند از این محتوا استفاده لازم را ببرند. علاوه‌بر‌این، نتایج مسابقه هفته کتاب را اعلام کردیم و جوایزی به افراد برتر معرفی‌شده از سوی کتابخانه‌ها اهدا شد.

پیمان رضایی‌زاده: دکتری سیاست‌گذاری عمومی و مسئول کتاب‌خانه نابینایان کرمان

کتابخانه نابینایان استان کرمان در سال ۱۳۸۸ توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأسیس و در سال ۱۳۹۶ توسط انجمن نابینایان ایران تجهیز گردید. این کتابخانه در دو بخش به نام بخش کودکان امید و بخش بزرگسالان، به لوازم مورد‌نیاز مجهز شد. بخش کودکان امید، مجهز به سالن نمایش، سالن مطالعه و اتاق بازی و بخش بزرگسالان، مجهز به استودیوی ضبط صدا، سالن مطالعه و اتاق موسیقی شد.

با حمایت انجمن نابینایان ایران، از سال ۱۳۹۶ فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی متنوعی در این نهاد انجام شده که به‌طور مختصر به آن‌ها اشاره می‌کنم:

کارگاه حقوقی (که در آن افراد با حقوق اجتماعی و شهروندی خود آشنا می‌شدند)، کارگاه نویسندگی، آموزش فن بیان، کلاس‌های آموزش رایانه، آموزش خط بریل و کلاس آموزش موسیقی از جمله فعالیت‌های این مرکز بوده‌اند.

با پشتیبانی انجمن نابینایان ایران، این بخش، به مرجع توزیع لوازم توان‌بخشی از جمله عصای سفید و لوازم‌التحریر به افراد نابینا در استان کرمان بدل شده است.

این بخش در حال حاضر با دارا بودن 450 عنوان کتاب به خط بریل و ده‌هزار عنوان کتاب صوتی، به 720 نفر از اعضای خود خدمت‌رسانی می‌کند.

این بخش در کنار خدمات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و امانت کتاب، در فصل‌های بهار و تابستان، هر ماه یک اردوی یک‌روزه را برای اعضای خود برگزار می‌کند.

در پایان بر خود لازم می‌دانم از هیئت‌مدیره انجمن نابینایان ایران و  تحریریه ماهنامه نسل مانا تشکر و قدردانی کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --