تندیس جشنواره گامینو در دستان قهرمانان مجازی: تقدیر از ده سال فعالیت داوطلبانه کاربران نابینا و کم‌بینا در فضای مجازی

0

در روز ۱۱ شهریور سال جاری، فراخوانی از سوی انجمن نابینایان ایران بر روی وبسایت‌ها و کانال‌های خبری حوزه نابینایان قرار گرفت که از کاربران با آسیب بینایی دعوت می‌کرد چنانچه در ده سال گذشته در فضای مجازی اقدام به تولید محتوای متناسب برای نابینایان یا مرتبط با موضوع آسیب بینایی داشته‌اند، آثارشان را در نخستین دوره جشنواره ملی تولیدات نابینایان در فضای مجازی (گامینو) شرکت دهند. با انتشار این فراخوان، ۸۲ نفر از کاربران نابینا و کم‌بینا، ۲۰۶ اثر را در سه محور اصلی آموزشی و توانبخشی، فرهنگی و اجتماعی و تفریح و سرگرمی به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و

تقدیر از برگزیدگان جشنواره گامینو

روند داوری آثار از ابتدای مهرماه آغاز شد. از ابتدا قرار بود آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان گامینو در روز ۲۳ مهر و به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید برگزار شود اما اختلالات به وجود آمده در دسترسی کاربران به اینترنت این کار را به تعویق انداخت تا اینکه در نهایت این رویداد، در تاریخ ۲۴ آذر و با حضور جمع زیادی از نابینایان و با همراهی همدلان انجمن نابینایان ایران در محل سالن آمفیتئاتر مجتمع نابینایان شهید محبی برگزار شد.

در این رویداد، امید هاشمی، مسعود طاهریان و فاطمه جوادیان، داوران هر یک از محور‌های سه‌گانه جشنواره ضمن برشمردن چالش‌های حوزه تخصصی خود و ارائه گزارش در خصوص روند انجام داوری‌ها، ملاک‌های داوری آثار را تشریح کردند. همچنین مهندس منصور شادکام و امیر سرمدی، از اعضای هیأت مدیره انجمن، به تشریح اهداف انجمن از برگزاری این جشنواره پرداختند. بعلاوه، حسین عبدالملکی، پژوهشگر نابینا نیز حضور و فعالیت نابینایان در فضای مجازی را از منظر جامعه‌شناسی مورد واکاوی قرار داد.

اصلی‌ترین بخش این رویداد، معرفی نفرات برتر هر یک از محور‌های جشنواره بود که با حضور داوران و سایر مسؤولان برگزاری جشنواره رقم خورد. گفتنی است در نخستین دوره جشنواره ملی حمایت از تولیدات نابینایان در فضای مجازی و در بخش آموزشی و توانبخشی که امید هاشمی داوری آن را به عهده داشت، به ترتیب آقایان سعید درفشیان بروجنی، به خاطر تولید بسته‌های آموزشی در زمینه ضبط و ویرایش صدا، آرمین رسولی برای فعالیت‌های آموزشی در بستر اینستاگرام و شهروز حسینی برای ارائه بسته صوتی آموزش مقدماتی نوازندگی پیانو حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. همچنین از شرکت دانش‌بنیان پکتوس به خاطر شش سال فعالیت در حوزه تولید بسته‌های آموزشی و انتشار اخبار به‌روز در زمینه فناوری به‌طور ویژه تقدیر به عمل آمد.

در بخش فرهنگی و اجتماعی به داوری مسعود طاهریان به ترتیب از آقایان محسن صالحی، مدیر پایگاه اینترنتی محله نابینایان برای تولید مجلات فرهنگی آگاهی‌بخش و عرضه رایگان فیلم‌ها و سریال‌های توضیحدار، ابوذر سمیعی به خاطر ارائه نگاه تخصصی در خصوص تولید محتوای فرهنگی و مجید سرایی برای تولید پادکست‌های تخصصی درباره تاریخ اجتماعی و فرهنگی نابینایان و انتشار یک سفرنامه صوتی، تقدیر به عمل آمد. در این بخش همچنین از فعالیت‌های علمی، فرهنگی و آموزشی شورای مؤسسه حمایت از بیماران چشمی آرپی نیز به‌طور ویژه قدردانی شد.

در حوزه تفریحی و سرگرمی به داوری سرکار خانم فاطمه جوادیان، برنامه رادیویی شش‌نقطه که به همت اشکان آذر‌ماسوله، الهه واحدی و جمع دیگری از نابینایان تولید می‌شود به جایگاه اول دست یافت و محمدرضا صداقت، به خاطر تولید پادکست‌های تهرانگردی به عنوان برگزیده دوم شناخته شد و بهاره احمدی، از تولید کنندگان نابینای نمایش‌های صوتی عنوان سوم را از آن خود کرد. در این قسمت همچنین شورای کتاب کودک به خاطر سال‌ها فعالیت در زمینه تولید کتاب‌های ویژه کودکان نابینا شایسته تقدیر شناخته شد. لازم به ذکر است تمامی برندگان، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جوایز نقدی و غیر نقدی این جشنواره را دریافت کردند. همچنین گفتنی است مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران این نوید را به علاقمندان فعالیت در فضای مجازی داد که این جشنواره هر دو سال یک بار در سطح ملی و به منظور تقدیر از فعالیت‌های نابینایان در فضای مجازی برگزار شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --