گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (دی ۱۴۰۱)

0

مخاطبان محترم نسل مانا می‌توانند همچون ماه‌های گذشته، گزارشی از فعالیت‌های انجمن در طول این ماه را از نظر بگذرانند. همچنین در ادامه این گزارش، دکتر نرگس نیکخواه، گزارشی از فعالیت‌های انجمن نابینایان کاشان ارائه نموده‌اند که به اطلاع مخاطبان خواهد رسید. علاوه‌بر متن حاضر، نسخه صوتی این دو گزارش نیز ذیل همین نوشته، جهت استفاده علاقه‌مندان آماده شده است.

منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت مخاطبان محترم و تشکر از زحمات اعضای تحریریه جهت آماده‌سازی به‌موقع این ماه‌نامه، یک‌ساله شدن انتشار بریل ماه‌نامه نسل مانا را تبریک می‌گویم و از تمام سازمان‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌هایی که در راستای مسئولیت اجتماعی، حامی ماه‌نامه نسل مانا هستند، تشکر و قدر‌دانی می‌کنم.

در دی‌ماه جلسه‌ای با محوریت مسائل و مشکلات دانشجویان آسیب‌دیده بینایی در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، با مدیر کل محترم امور دانشجویی وزارت علوم داشتیم. مسائل خوبی در این جلسه مطرح شد و پیشنهاد شد که مانند وزارت آموزش و پرورش که سازمان آموزش و پرورش استثنایی را زیر پوشش دارد، در وزارت علوم نیز بخشی تشکیل شود که متولی امور دانشجویان آسیب‌دیده بینایی باشد؛ به‌این‌صورت که دانشجوی آسیب‌دیده بینایی بتواند مسائل و مشکلاتش را در این بخش مطرح کند و اداره مربوط، عهده‌دار پیگیری این مسائل باشد. همچنین در این جلسه مقرر شد که وزارت علوم، آمار دقیق تمامی دانشجویان با آسیب بینایی را جهت پیگیری‌های بعدی در اختیار انجمن نابینایان ایران قرار دهد.

در جلسه‌ای دیگر با مدیر کل و معاونین سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای دیدار داشتیم. همان‌گونه که مستحضر هستید، تا‌کنون شش استاندارد حرفه با همکاری سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای و انجمن نابینایان ایران تدوین شده و مقرر شد پژوهش جهت تدوین استاندارد‌های حرفه‌ای بیشتر نیز صورت پذیرد. ان‌شاءالله یادگیری این حرفه‌ها بتواند به اشتغال دوستان با آسیب بینایی کمک کند. در سال‌های گذشته شش مرکز فنی‌و‌حرفه‌ای به تبلت ویژه افراد با آسیب بینایی تجهیز شده بود و قرار بود سایر مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای نیز به این ابزار مجهز شود تا افراد آسیب‌دیده بینایی بتوانند جهت حرفه‌آموزی به این مراکز مراجعه کنند. حرفه‌آموزی از ملزومات اشتغال است و متأسفانه ما در این زمینه عملکرد ضعیفی داشته‌ایم. امیدواریم با تعامل سازنده انجمن و سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای و تدوین استاندارد‌های حرفه‌ای بیشتر، افراد آسیب‌دیده بینایی بتوانند از این آموزش‌ها استفاده کنند و وارد بازار کار شوند.

با تشکیل گروه گشت سپید که اولین برنامه طبیعت‌گردی را در آذر‌ماه و در منطقه دربند برگزار نمود، بنا داریم که هر ماه یک برنامه طبیعت‌گردی داشته باشیم و دوستان با آسیب بینایی با پیوستن به این برنامه‌ها سلامت جسم و روان خود را ارتقا دهند. به هر میزان که جسم سالم‌تر و روح شاداب‌تری داشته باشیم، حضور مؤثر‌تری در جامعه خواهیم داشت.

از دیگر برنامه‌های انجمن، جلسه‌ای بود که با مدیران و مددکاران انجمن حمایت از بیماران چشمی آر‌پی داشتیم و پس از مذاکره و تبادل نظر، مقرر شد طرفین جهت خدمات‌رسانی بهتر از پتانسیل‌های یکدیگر مانند خدمات پزشکی، بهداشتی، دندان‌پزشکی و… استفاده کنند.

از این ماه تصمیم داریم همکاری انجمن نابینایان ایران را با سایر مؤسسات و انجمن‌های نابینایان گسترش دهیم و در ماه‌نامه نسل مانا، بخشی را جهت انتشار گزارشات و مطالب این نهاد‌ها در‌نظر خواهیم گرفت. این تعامل و اطلاع‌رسانی‌ها موجب می‌شود بتوانیم از امکانات یکدیگر استفاده کنیم و با سرمشق‌گیری از فعالیت‌های یکدیگر، بتوانیم خدمات بهتری به جامعه هدف ارائه کنیم.

جلسه‌ای در انجمن نابینایان کاشان

دکتر نرگس نیک‌خواه، مدیرعامل انجمن نابینایان کاشان

انجمن نابینایان و کم‌بینایان کاشان به شماره ثبت ۳۳۰، از سال ۱۳۸۳ با مجوز رسمی وزارت کشور و از محل مشارکت‌های مردمی، ارائه خدمت به نابینایان و کم‌بینایان شهرستان را آغاز کرده و در حال حاضر ۷۱۴ عضو دارد.

فعالیت‌های جامعه در سه حوزه بنیادین، فرهنگی و اجتماعی و حمایتی برنامه‌ریزی شده و توسط کارگروه‌های تخصصی و همدلان متخصص، پیگیری و اجرا می‌شود. حوزه بنیادین از سه کار‌گروه آموزشی، پژوهشی و کتابخانه تشکیل شده است. در بخش آموزش، خودیاری، توان‌بخشی، آموزش‌های درسی و کمک‌درسی، هنری، آموزش‌های معطوف به اشتغال و… اجرا می‌شود. خدمات توان‌بخشی و آموزش خود‌یاری در قالب فعالیت‌های «مرکز غیر‌دولتی روزانه آیه» با مجوز سازمان بهزیستی، به کودکان دو تا دوازده سال و مادران آنان ارائه می‌شود.

کارگروه پژوهشی با مشارکت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و برخی اساتید دانشگاه کاشان، مسائل مرتبط با افراد آسیب‌دیده بینایی، خانواده‌های‌شان و حتی شهر را بررسی می‌کند و نتایج به‌صورت کتاب یا مقاله منتشر می‌شود. کتاب من یا چشم‌هایم و طرح‌ها و همایش‌هایی که در سال‌های گذشته اجرا شد، از دستاورد‌های این کار‌گروه است که کمک‌های بسیار مفیدی به ارتقای کیفیت زندگی اعضا می‌کند. ازجمله آخرین طرح‌ها، می‌توان به طرحی در زمینه سلامت زیست‌محور زنان نابینا اشاره کرد که دستمایه ارتباطات بسیار مؤثر با دانشگاه علوم پزشکی جهت رفع مشکلات این حیطه گردید.

در بخش کتابخانه، دو کتابخانه گویای ترنّم و کتابخانه کودک و نوجوان را داریم که کتابخانه ترنّم با استفاده از امکانات استودیوی طرفه انجمن، به ضبط کتاب می‌پردازد و با بهره‌گیری از کتب ضبط‌شده در سایر کتابخانه‌ها حدود چهار‌هزار عنوان کتاب را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد. کتابخانه کودک و نوجوان از سال ۱۳۹۱ با حمایت انجمن نابینایان ایران شروع به فعالیت کرده است. در این بخش، کلاس‌های کتاب‌خوانی با هدف ایجاد علاقه به کتاب و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و تقویت حس شنیداری برگزار می‌شود. برگزاری تور‌های کتاب‌گردی و مسابقات کتاب‌خوانی نیز از دیگر فعالیت‌های این بخش است.

در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی، کارگروه روابط عمومی جامعه، به تولید محتوا در زمینه‌های گوناگون و ارائۀ محتوای تولید‌شده به اعضا، خانواده‌ها و سایر شهروندان در مناسبت‌ها می‌پردازد.

کار‌گروه قرآنی هر دو هفته یک‌بار و به‌صورت چرخشی، جلساتی را با موضوع تدبّر در قرآن در خانه اعضا برگزار می‌کند. هیئت عاشقان بقیع، کار‌گروه دیگری است که در مناسبت‌های مذهبی به‌ویژه محرم و ایام فاطمیه، با مشارکت پرشمار شهروندان، ارتباط بین افراد نابینا و بینا را تقویت می‌کند. عوامل برگزاری این هیئت، شامل مداح، سخنران، صدابردار، نی‌نواز و… از افراد نابینا و کم‌بینا هستند و مداحان معروف شهرستان نیز با اشتیاق در این جلسات شرکت می‌کنند.

برگزاری اردو‌های سیاحتی و زیارتی از دیگر برنامه‌هایی است که با هدف ارتقای روحیه اعضا در این انجمن برگزار می‌گردد.

انجمن نابینایان کاشان، در حوزه حمایتی در دو سطح فعالیت دارد. سطح اول شامل حمایت های معیشتی، تحصیلی و درمانی است که پس از بازدید از منزل و گفت‌وگو با اعضا، با تشخیص کار‌گروه مددکاری انجام می‌شود. بسته‌های کمک‌معیشتی در مناسبت‌هایی مانند ماه رمضان و نوروز با نهایت احترام به اعضای واجد شرایط تقدیم می‌شود. همچنین حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد به‌صورت تهیه لوازم‌التحریر و تأمین هزینۀ کلاس‌ها و بسته‌های آموزشی انجام می‌شود. کارگروه سلامت نیز امکاناتی را در زمینه تشخیص و درمان برای رفاه حال اعضای محترم فراهم می‌نماید. حمایت در سطح دوم، معطوف به اشتغال، مسکن و تسهیلات قرض‌الحسنه است. صندوق تعاون با همیاری اعضا و همدلان درون جامعه ایجاد شده است که اعضا براساس تعداد سهامی که در این صندوق دارند، می‌توانند متقاضی دریافت وام ماهانه باشند. علاوه‌بر‌این، مطابق تفاهمی که با صندوق‌های سطح شهر داریم، اعضا را به این صندوق‌ها معرفی می‌کنیم و تلاش داریم تا حد امکان گام‌های مؤثری در این زمینه برداریم.

در بخش مسکن، در سال ۱۳۹۱، با حمایت خیّرین، یک پروژه ۲۵ ‌واحدی را به اعضای فاقد مسکن تحویل دادیم و در‌حال‌حاضر نیز پروژه‌ای ۴۸ ‌واحدی در دست ساخت داریم.

در زمینۀ اشتغال، علاوه‌بر معرفی افراد جویای کار براساس دانش و مهارت به ارگان‌های دولتی و غیر‌دولتی، در بخش کار‌آفرینی با سه کار‌گروه چرم‌دوزی، سفال‌گری و درود‌گری آغاز کردیم و در‌حال‌حاضر هم دوستان نابینا را در زمینه‌های سرامیک‌سازی و کار با لیزر، دعوت به کار کرده‌ایم و بیست نفر مشغول به کار هستند. شاید برای شما مخاطب عزیز جالب باشد که تولیدات اعضای جامعه با نام تجاری «شد» و شعار «خواستیم، شد» عرضه می‌شود که می‌تواند الگویی باشد برای کسانی‌که پیش از انجام کاری، به محدودیت‌ها و موانع می‌اندیشند. همچنین کلاس‌های خیاطی را برای خانواده‌های اعضا برگزار کردیم و ده نفر به‌صورت حرفه‌ای به کار خیاطی مشغول شده‌اند.

در پایان به نمایندگی از همۀ اعضای جامعه، از تلاش بی‌وقفه و اثربخش اعضای هیئت‌تحریریه نشریه نسل مانا تشکر می‌کنم که فرصت ارتباط خوب و مؤثر را برای تمام نابینایان و کم‌بینایان سراسر کشور فراهم می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --