گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (بهمن ۱۴۰۱)

0

آنچه در ادامه از نظر مخاطبان نسل مانا می‌گذرد، گزارشی کوتاه از فعالیت‌های انجمن نابینایان ایران در طول یک ماه گذشته است. همچنین در ادامه، نماینده انجمن نابینایان آذربایجان غربی هم به اختصار به فعالیت‌های این انجمن در طول سال جاری پرداخته است. فایل صوتی این گزارش هم ذیل همین نوشته در وبسایت نسل مانا در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

ضمن عرض سلام و ادب و احترام، خدمت مخاطبان محترم نسل مانا، حلول ماه رجب و اعیاد این ماه، به‌ویژه روز پدر و مبعث پیامبر (ص) را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم طاعات و عبادات شما، مقبول درگاه خداوند قرار گیرد.

مطابق وعده‌هایی که پیش از این داده بودیم؛ در روز ششم بهمن‌ماه یک مراسم کوه‌پیمایی از پارک جمشیدیه تا ایستگاه ۳ کلک‌چال برگزار کردیم که تعدادی از افراد نابینا و کم‌بینا در آن حضور داشتند. بنا‌به برنامه‌ریزی‌های قبلی، این کوه‌پیمایی هر ۳ هفته یک‌بار برگزار خواهد شد.

مراسم بزرگداشت روز پدر برگزار شده توسط انجمن نابینایان ایرانهمچنین مراسمی به‌مناسبت روز پدر با حضور ۴۰ زوج نابینا و کم‌بینا و حدود ۲۰ نفر از نیکوکاران، جمعا با حضور حدود ۱۰۰ نفر در تالار یاس سپید پاسداران تهران برگزار شد. هنرمندان نابینا در این مراسم، آثار خویش را ارائه دادند که بسیار مورد توجه خیّرین و سایر حضار قرار گرفت و هدایایی نیز به تمام شرکت‌کنندگان در این برنامه اهدا شد. در این برنامه، مسابقه‌ای نیز برگزار شد و جوایز نقدی به برندگان هدیه شد. برنامه مولودی خوانی نیز توسط حاج داوود هادی اجرا شد و بسیار مورد اقبال دوستان قرار گرفت. یکی از اهداف مهم انجمن، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی است تا بتواند دوستان نابینا را دور هم جمع کند تا ضمن بهبود روحیه دوستان، بتوانیم از نزدیک با‌هم آشنا شویم و مسائل و مشکلات را با یکدیگر در میان بگذاریم. البته بابت محدودیت فضا و منابع مالی که موجب شد نتوانیم تمام دوستان را دعوت کنیم، از اعضای محترم عذر می‌خواهیم و برنامه ما این است تا در هر برنامه بتوانیم تعدادی از دوستان را دعوت کنیم و همه اعضای گرامی به‌نوبت در برنامه‌ها حضور داشته باشند.

علاوه بر این، برنامه توزیع سبد کالا به تعداد محدود -۵۰ عدد- به اعضای واجد شرایط را داشتیم و انشاالله قصد داریم در آینده نزدیک، به مناسبت عید نوروز و ماه رمضان، تعداد بیشتری سبد کالا به دوستان تقدیم کنیم. انشاالله با کمک خیّرین عزیز، شرمنده دوستان نباشیم و بتوانیم این مهم را به انجام برسانیم.

در این ماه، جلسه‌ای در دبیر‌خانه ستاد مناسب‌سازی سازمان بهزیستی کشور داشتیم و در آن وضعیت مناسب‌سازی شهری و مواردی که مطابق قانون حمایت از حقوق معلولان باید انجام می‌شده را پیگیری کردیم. رئیس محترم دبیر‌خانه قول مساعد همکاری و پیگیری موارد را دادند. ما نیز مجدّانه پیگیر مسائلی از جمله: مبلمان شهری، راه‌آهن، ترمینال‌، فرودگاه، بانک‌ها، وبگاه‌ها و هر جایی که احساس می‌کنیم نیازمند مناسب‌سازی و ارتقای دسترس‌پذیری است؛ هستیم. امیدواریم با تسریع این مناسب‌سازی‌ها، دوستان دارای معلولیت، با مشکلات کمتری مواجه باشند.

از کار‌های مهم دیگر انجام شده در بهمن‌ماه، ارسال ۶۶۰ حلقه دی‌وی‌دی برای هر‌یک از کتاب‌خانه‌های تحت نظارت انجمن بود که بخشی از آن‌ها تا‌کنون ارسال شده و بخش دیگر که در انجمن نگه‌داری می‌شود در آینده نزدیک به کتاب‌خانه‌ها ارسال می‌شود و در نهایت، حدود ۷۰۰ عنوان کتاب صوتی به منابع هر‌یک از کتاب‌خانه‌ها اضافه خواهد شد.

همچنین، مطابق روند همیشگی، پیگیر نامه‌ها و مطالبات اعضای محترم بودیم. یکی از این موارد، حذف ردیف بودجه اجرای قانون حمایت از معلولان و ادغام آن با بودجه سازمان بهزیستی بود که اعتراض افراد دارای معلولیت را به گوش نمایندگان مجلس رساندیم. انشاالله ایشان در بررسی جزئیات لایحه به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و با در نظر گرفتن ردیف خاص بودجه و مشخص کردن میزان آن، ما بهتر بتوانیم نحوه هزینه‌کرد این بودجه را پیگیری کنیم. انجمن‌ها می‌توانند به‌عنوان بازوی دولت و سازمان بهزیستی، به کاهش مشکلات و مسائل جامعه هدف کمک کنند.

در اینجا از حامیان محترم نسل مانا که بدون حمایت ایشان نمی‌توانستیم هزینه‌های چاپ این ماه‌نامه که بر اساس بر‌آوردها هر نسخه آن بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان می‌شود و تنها حدود یک‌چهارم آن توسط مشترکین محترم پرداخت می‌شود؛ را تأمین کنیم؛ تشکر و قدردانی می‌کنم.

 

بهروز نبی‌زاده، عضو هیأت مدیره انجمن نابینایان استان آذربایجان غربی

طبیعت زیبای سردشت استان آذربایجان غربی

در طول سال گذشته، این انجمن فعالیت‌های زیادی داشته که ذیلاً به طور مختصر به بخشی از این فعالیت‌ها اشاره می‌شود:

در ابتدای سال جاری و به مناسبت آغاز سال نو، بسته‌های معیشتی در میان اعضا به ارزش ریالی ۵۰۰ هزار ریال توزیع شد. همچنین دو بسته حمایتی دیگر هم به مناسبت عید سعید قربان و هفته دولت در بین حدود ۲۰۰ نفر از اعضای انجمن توزیع گردید. توزیع بسته حمایتی دیگری به مناسبت شب یلدا هم از دیگر فعالیت‌های حمایتی انجمن در طول سال جاری بود. با توجه به اینکه برخی از اعضای انجمن در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برند و برای گذران زندگی به کمک‌های دولتی و یارانه و کمک‌هزینه بهزیستی وابسته‌اند، این انجمن می‌کوشد با تأمین چنین بسته‌هایی باری از روی دوش این افراد بردارد.

حوزه اشتغال، دیگر حوزه‌ای است که این انجمن تلاش دارد در آن فعال باشد. در همین راستا در طول سال گذشته انجمن توانسته شرایط جذب دو نفر از نابینایان را به عنوان کتابدار بخش نابینایان در نهاد کتابخانه‌های عمومی در شهر‌های ارومیه و خوی تسهیل کند و همچنان هم سعی می‌کند در همین راستا قدم‌های مؤثر‌تری را بردارد.

ورزش، دیگر عرصه‌ای است که انجمن در آن فعال است. این انجمن همکاری تنگاتنگی را با هیأت ورزش‌های نابینایان استان دارد و به طور مشخص در طول سال جاری در زمینه برگزاری مسابقات کشوری بابلسر در رشته‌های دو و میدانی و گلبال و در میان زنان و مردان نابینا، همکاری‌هایی را انجام داده است.

انجمن در حوزه حمایت‌های درمانی هم فعال بوده و در طول سال گذشته ۲۶ نفر از اعضای این انجمن که فاقد بیمه‌های درمانی بودند توانستند با دریافت معرفی‌نامه‌هایی از جانب این انجمن، جهت پیگیری امور درمانی به بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی مراجعه کنند.

انجمن نابینایان آذربایجان غربی در زمینه تأمین اعتبار جهت تخصیص وام‌ها و تسهیلات ضروری به اعضا هم فعال بوده است؛ به‌طوری‌که در طول سال گذشته در همکاری با بانک‌های مختلف، بیش از ۴۸ نفر از اعضا از تسهیلات گوناگونی در زمینه خرید کالا، مسکن و… بهره‌مند شدند. در این زمینه، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین همکاری‌ها را با انجمن نابینایان استان به عمل آورده است.

این انجمن همچنین در زمینه‌های آموزشی و فرهنگی هم فعال بوده است و در طول سال جاری توانسته دو دوره آموزش بریل و سه دوره آموزش مقدماتی رایانه را برگزار کند. ارائه خدمات کتابخانه‌ای همچون سال‌های گذشته از دیگر فعالیت‌های انجمن در سال جاری بوده است. در همین راستا این انجمن با انجمن نابینایان ایران در زمینه برگزاری یک مسابقه کشوری در هفته کتاب و کتابخوانی نیز همکاری داشته است. دیدار با نمایندگان استان و اعضای شورا‌های شهر و روستا، از دیگر اقداماتی بوده است که در سطح مدیر‌عامل صورت پذیرفته است. مشکلات و دغدغه‌های نابینایان، موضوع این دیدار‌ها بوده است. انجمن امیدوار است در ادامه مسیر نیز بتواند به گونه‌ای پویا و مؤثر به فعالیت‌هایش ادامه دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --