حواله به برزخ، تحفه‌ میزبان‌ به ميهمانان قادری خطاب به خبرنگاران: مفتشی یا وکیل؟

رؤیا بابایی: خبرنگار حوزه افراد دارای معلولیت

0

نشست خبری رئیس سازمان بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری مربوط به هفته بهزیستی‌ و سالروز تاسیس سازمان بهزیستی، خبرنگاران منتقد را مورد پرخاش قرار داد‌ و گفت: باید در برزخ جوابگو باشید‌.

به گزارش نسل مانا؛ علی‌محمد قادری در این نشست که با حضور جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شده بود در‌ واکنش به سوالات انتقادی برخی‌ از آنها برآشفت و با گرفتن گارد دفاعی در مقابل آنها موضع گرفت‌.

حواله به برزخ

قادری سه سوال خبرنگار خبرآنلاین را مبنی بر اینکه “دبیرخانه نظارت بر قانون زیر نظر حوزه توانبخشی است درحالیکه مجری بخش اعظم قانون هم همین حوزه است اما آیا این تداخل اشکال حقوقی و ماهوی ندارد؟ چرا در حدود دو سال حضور شما در بهزیستی گزارشی از اجرای قانون حمایت از معلولان منتشر نشده و موضع شما در خصوص رد عامدانه داوطلبان نابینای‌ پذیرفته شده در آزمون استخدامی آموزش و پرورش چیست” بی‌پاسخ گذاشت‌.

رئیس بهزیستی کشور بدون اینکه به سوالات خبرنگار خبرآنلاین پاسخ دهد‌، وی را متهم به درج اخبار نادرست کرد و گفت: بابت درج اخبار اشتباه باید در برزخ پاسخگو باشی‌.

علی‌محمد‌ قادری با بیان اینکه ایجاد حال خوب یک فریضه است، تأکید کرد: من از نوع سوالات و اخبار شما مطلع شدم مسیر شما‌ یک مسیر شخصی است‌ و اگر شما در رسانه حال بیش از یک میلیون نفر‌ را تحت خطر قرار دهی‌ باید در برزخ جواب بدهی‌.

به قانون معلولان تسلط دارم

وی با بیان این مطلب که قانون حمایت از معلولان ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره دارد، افزود: این نکته نشان می‌دهد من در این حد به قانون‌ تسلط دارم اما بعید می‌دانم شما چنین تسلطی‌ به آن داشته باشید.

 ‏مفتشی یا وکیل‌؟

قادری در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد که بیان کرد” دلیل حضور خانواده‌های پذیرش کننده کودکان نیازمند درمان در این جلسه را نمی‌دانم چون‌ عمر فرزند خواندگی در ایران طولانی است و تازگی ندارد‌ و سالهاست خانواده‌ها حتی فرزندان مبتلا به اچ‌آی‌وی‌ را پذیرش می‌کنند”، گفت: شما اجازه ندارید در مورد قانع شدن یا نشدن همکارانتان‌ مطلبی بگویید‌. مگر شما مفتش‌ هستید یا از دیگران وکالت گرفته‌اید؟ شما فقط اجازه دارید سوال رسانه خود را بپرسید‌.

وی‌ خطاب به خبرنگار، گفت: سابقه فرزندخواندگی به پذیرش کودکان سالم برمی‌گردد. سالها کسی بچه‌های بیمار، دارای نقص و معلولیت را نپذیرفته چرا که مگر کسی می‌تواند کودک بیماری را در کنار خود نگهداری کند. آیا شما نگهداری می‌کنید؟ وقتی اطلاع ندارید چرا این نکات را مطرح می‌کنید؟

عددسازی‌های بهزیستی

خبرنگار اعتماد خطاب به قادری گفت: در تیر سال گذشته اعلام کردید “پشت نوبتی‌های مستمری بهزیستی به صفر رسیده اما در ارديبهشت امسال به فارس گفته‌اید تا آبان ۱۴۰۱، یکصد و ۲۸هزار و هفتصد نفر پشت نوبت مستمری بوده‌اند که تا پایان پارسال این تعداد به ۱۶۰ هزار نفر رسیده و این نشان می‌دهد که پشت‌نوبتی‌های مستمری در سال قبل نیز به صفر نرسیده بود.”

این خبرنگار با بیان اینکه این در حالیست که اردیبهشت امسال سخنگوی دولت اعلام کرد “برای اولین بار در طول تاریخ تعداد پشت نوبتی‌های بهزیستی به صفر رسیده”، از قادری پرسید: بالاخره کدام‌یک از خبرها را باور کنیم‌؟

او در ادامه تأکید کرد: آقای قادری شما در پاسخ به آمار تعداد کودکان معلول و بیمارِ آماده واگذاری به متقاضیان، گفتید ” بر اساس ملاحظات سازمان آمار نمی‌دهم” درحالیکه‌ علت این است که با اعلام آمار‌ مشخص می‌شود در دو سال گذشته با محدودیت غربالگری دوران بارداری چه تعداد به کودکان‌ معلول و بیمار اضافه شده است‌.

توجیه مستمری را از مجموعه اقتصادی کشور بپرسید

قادری در پاسخ به سوال خبرنگار همشهریکه پرسید: مستمری ۶۵۵ هزار تومانی مددجویان در مقایسه با خط فقر ۱۵ میلیون تومانی چطور توجیه‌ می‌شود، پاسخ داد: سوال شما‌ مرتبط با حوزه اقتصاد است و روی میز اقتصاد باید پرسش شود، بنابراین آن را باید مجموعه اقتصادی کشور و معاون اقتصادی‌رفاهی وزارت رفاه جواب دهند.

از مجلس بپرسید

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: نام مستمری “کمک هزینه” است‌ و قرار نیست این عدد در نگاه قانونگذار تأمین کننده کل هزینه معیشتی باشد. قادری به این خبرنگار که پرسید “نظر تخصصی شما در این خصوص چیست، پاسخ داد: آنچه قانونگذار از طبقه‌بندی‌ یارانه‌ها در اختیار سازمان‌های حمایتی قرار می‌دهد منطبق با مصوبه مجلس است. بنابراین از مجلس بپرسید آیا این عدد جوابگوی اداره یک زندگی است یا نه.

چیزی بپرسید که با افتخار اعلام کنم‌

قادری در ادامه عنوان کرد: به نظر من خبرنگار باید این سوال را بپرسد که آیا مستمری‌ها به موقع پرداخت می‌شود تا من با افتخار‌ اعلام کنم ما چند روز قبل از اتمام‌ هر ماه مستمری را پرداخت می‌کنیم.

قادری در ابتدای نشست شعار هفته بهزیستی را 《برای مردم برای به زیستن》اعلام کرده بود‌ اما در خلال جلسه‌ از عهده پاسخگویی به سوالات خبرنگاران به عنوان نمایندگان مردم برنیامد و با رفتن در موضع پرخاش، با خبرنگاران به تندی و بی‌احترامی برخورد کرد‌.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --