گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (تیر ۱۴۰۲)

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

0

جشن عید غدیر انجمن نابینایان ایران

آنچه در پی می‌آید، خلاصه‌ای است از مجموعه فعالیت‌های انجمن نابینایان ایران در طول تیر ۱۴۰۲. علاقه‌مندان همچنین می‌توانند نسخه صوتی این گزارش را با صدای مهندس منصور شادکام در صفحه مربوط به همین نوشته در وبگاه نسل مانا و در کانال‌ها و صفحات ما در شبکه‌های اجتماعی بشنوند.

در ابتدا به‌رسم همیشه، بعد از سلام به مخاطبان نسل مانا و اعضای انجمن نابینایان ایران، لازم می‌دانم از حمایت حامیان این ماهنامه و همچنین تلاش اعضای هیئت تحریریه تشکر کنم که امکان تهیه و چاپ و توزیع این ماهنامه را فراهم می‌کنند. همچنین لازم می‌دانم اعیاد غدیر و قربان و سالروز ولادت امام هادی (علیه‌السلام) را هم به مخاطبان تبریک عرض کنم. امید است اخلاق، رفتار، منش، جوانمردی، نوع‌دوستی، دستگیری، ایثار و شهامت، ازجمله درس‌هایی باشد که ما از آن بزرگواران می‌آموزیم. همچنین در آستانه واقعه عاشورا، شهادت امام حسین (علیه‌السلام) و یارانش را به عموم مخاطبان تسلیت عرض می‌کنم. ان‌شاءالله که از پیروان راستین آن حضرت باشیم.

مسائل مرتبط با مناسب‌سازی‌های محیطی ازجمله دغدغه‌های همیشگی ما در انجمن نابینایان بوده است. ایستگاه‌های راه‌آهن بین‌شهری، از حوزه‌هایی است که نابینایان در استفاده از آن با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند. با توجه به اینکه امکان استفاده از خدمات عمومی باید به‌طور برابر در اختیار همگان قرار گیرد، لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا نابینایان هم بتوانند به‌راحتی از این مکان‌ها استفاده کنند. انجمن به‌منظور رفع این نیاز فوری، جلسه‌هایی را با مسئولان راه‌آهن بین‌شهری ترتیب داد و قرار شد دوسه ایستگاه، به‌صورت آزمایشی، استاندارد‌های موردنظر ما را پیاده‌سازی کنند تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح، پنجاه ایستگاه اصلی در سطح کشور به این امکانات مجهز شوند. امید است بتوانیم این مهم را به انجام برسانیم تا مسافران نابینا بتوانند مستقل و با حفظ کرامت انسانی خود، از ایستگاه‌های راه‌آهن استفاده کنند.

برگزاری مراسم جشن به مناسبت عید سعید غدیر، از دیگر فعالیت‌هایی بود که انجمن در طول ماه گذشته آن را برنامه‌ریزی و در روز 17 تیر اجرا کرد. در این دورهمی، 120 نفر از اعضای نابینای انجمن به همراه مسئولان، هنرمندان و خیران حضور داشتند. هدف از برگزاری چنین رویداد‌هایی، ضمن ایجاد فضای شور و نشاط در میان نابینایان، فراهم‌کردن امکان دیدار افراد نابینا با مسئولان، هنرمندان و خیران است. هدف این است که این افراد، باهم، دور یک سفره بنشینند و تعامل مؤثری را برقرار کنند و با گفتگو با نابینایان از نیاز‌هایشان آگاه شوند و بتوانند برای رفع این نیاز‌ها برنامه‌ریزی کنند. فرهنگ‌سازی، بخش دیگری از اهداف ما را در برگزاری این قبیل رویداد‌ها تشکیل می‌دهد. ما قصد داریم با برگزاری رویداد‌هایی ازاین‌دست، به جامعه این آگاهی را بدهیم که نابینایان، علی‌رغم اینکه یکی از اعضای کلیدی بدنشان را از دست داده‌اند، زندگی را پایان‌یافته نمی‌دانند و با مهارت و توانایی، به زندگی ادامه می‌دهند.

دیگر فعالیت‌های انجمن در این ماه عبارت‌اند از:

ـ صعود به قله ساکا، در البرز مرکزی، در روز 16 تیر و طبیعت‌گردی در دره زمان، در 30 تیر.

ـ توزیع سبد کالا به ارزش تقریبی یک‌میلیون تومان، بین ۱۵۰ نفر از اعضای انجمن.

ـ برگزاری جلسه و ارائه نظرات مشورتی به مدیران و گردانندگان کاخ‌موزه نیاوران برای تهیه محتوای توصیفی مناسب برای مراجعان نابینا.

همچنین در طول تیرماه کشمکشی هم با سازمان آموزش و پرورش استثنایی داشتیم؛ با این موضوع که آنها از حضور و مشارکت در برگزاری جشنواره کاما انصراف داده بودند و زمانی که این خبر را به اطلاع عموم رساندیم، آنها مدعی شدند این انصراف صورت نگرفته و قرار است در قالب پشتیبانی‌های معنوی در کنار کاما باشند. ما این موضوع را با وزیر آموزش و پرورش در میان گذاشتیم و وزیر دستور فوری داد تا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایندگی از این وزارتخانه ما را در اجرای جشنواره یاری کند.

در پایان لازم می‌دانم از توجه شما به این گزارش تشکر و برای همگی  توفیق روز‌افزون آرزو کنم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --