گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران: (شهریور ۱۴۰۲)

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

0

طبیعت گردی اعضای انجمن نابینایان ایران

مخاطبان نسل مانا و انجمن نابینایان می‌توانند در ادامه، گزارش عملکرد یک‌ماهۀ انجمن نابینایان ایران را بخوانند که مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن، آن را تهیه کرده است. این گزارش در قالب یک پروندۀ صوتی هم ذیل همین نوشته در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

در ابتدا لازم می‌دانم فرارسیدن ایام سوگواری دهۀ پایانی ماه صفر را به همۀ مخاطبان تسلیت عرض کنم و از درگاه خداوند آرزو کنم که عزاداری‌های عزیزان، مقبول درگاه پروردگار قرار بگیرد. همچنین از همۀ کسانی هم که پیگیر کسالت این‌جانب بوده‌اند، کمال سپاس‌گزاری را دارم. از حامیان مالی ماهنامۀ نسل مانا نیز تشکر می‌کنم که بدون حمایت آنها امکان انتشار این ماهنامه فراهم نمی‌شد. سپاس دیگرم را تقدیم تحریریۀ نسل مانا می‌کنم که با تلاشی شبانه‌روزی، به‌روز‌ترین و مفید‌ترین مطالب ممکن را برای مطالعۀ مخاطبان نابینا فراهم می‌کنند. از جناب آقای رنجبر در کتابخانۀ عمومی یزد هم به‌طور ویژه قدردانی می‌کنم که زحمت چاپ بریل نشریه را به عهده دارند و به بهترین شکل، هرماهه، این کار را به سر‌انجام می‌رسانند. انجمن این ماه هم همچون ماه‌های گذشته پیگیر مطالبات نابینایان بوده است. همچون همیشه، توزیع سبد کالا در میان نابینایان نیازمند، ازجمله فعالیت‌های ما بوده است. این ماه ارزش این سبد به بیش از یک‌میلیون تومان بالغ می‌شد؛ چراکه علاوه بر برنج و روغن، گوشت و مرغ هم در میان اعضا توزیع شد. همچنین با عنایت به اینکه به ابتدای سال تحصیلی رسیده‌ایم، در حال برنامه‌ریزی هستیم که بتوانیم در میان اعضای نیازمند، نوشت‌افزار هم توزیع کنیم. پیش‌بینی می‌شود بتوانیم حدود سیصد بسته نوشت‌افزار را در اختیار خانواده‌های کم‌بضاعتی که سرپرست نابینا دارند قرار دهیم.

طبیعت‌گردی‌های انجمن هم حالا دیگر جایگاه ویژه‌ای در بین برنامه‌‌های ما پیدا کرده و به یکی از برنامه‌های ثابت تبدیل شده است. گلگشت در مناطق آهار و شکرآب و گرمدَره، ازجمله برنامه‌های طبیعت‌گردی بود که انجمن در طول شهریور برگزار کرد. این رویداد‌ها از سوی نابینایان با استقبال ویژه‌ای رو‌به‌رو شد و سعی داریم برنامه‌هایی از این دست را گسترش دهیم.                               شهریور که به نیمه می‌رسد، مثل هرسال در انجمن نابینایان ایران شروع به نامه‌نگاری و پیگیری می‌کنیم تا آیین‌های مربوط به ۲۳ مهر و روز جهانی ایمنی عصای سفید را به‌خوبی و باشکوه برگزار کنیم. امسال هم پیگیری‌های لازم انجام شده است تا تمامی اپراتور‌های تلفن همراه، دستگاه‌های خود‌پرداز و کارت‌خوان، وبگاه‌های شبکۀ بانکی و سایر مراجعی که مردم در طول روز با آنها سر‌و‌کار دارند، شعار‌های مرتبط با این روز را نمایش دهند تا وجود چنین روزی و حقوق افراد با آسیب بینایی به عموم جامعه یاد‌آوری شود. لازم است متذکر شوم که با توجه به اینکه شعار سال گذشته محقق نشد، ما تصمیم گرفتیم امسال هم تا تحقق همان شعار، از همان شعار پارسال استفاده کنیم؛ چراکه در حقیقت «فرصت برابر، در گرو اجرای دقیق قانون حمایت» به وجود خواهد آمد. امیدواریم این قانون از شکل زینتی خارج شود و جنبۀ اجرایی پیدا کند و تمامی مسئولین، سازمان‌ها و نهاد‌ها به وظایفشان در قبال اجرای بی‌کم‌و‌کاست این قانون، پایبند باشند. از سوی دیگر، مشغول پیگیری هستیم تا مراسمی درخور را هم در روز ۲۳ مهر برگزار کنیم و عده‌ای از مسئولین، حامیان، هنرمندان و ورزشکاران و افراد نابینا و خانواده‌هایشان را دعوت کنیم تا در این دورِهمی، اهداف این روز جهانی را گرامی بداریم. بدیهی است نمی‌توانیم از همۀ نابینایان میزبانی کنیم، اما سعی خواهیم کرد به فراخور امکانات، پذیرای نابینایان و خانواده‌هایشان باشیم. در این مراسم همچنین قرار است از دفترهای فعال و نمایندگی‌‌هایی که بیشترین فعالیت را در زمینۀ جامعۀ هدف داشته‌اند، تقدیری شایسته به عمل آید. تدارک برای مقدمات برگزاری جشنوارۀ کتاب افراد معلول ایران (کاما) از دیگر فعالیت‌های ما در طول ماه شهریور است. در حال حاضر تعداد آثار ارسالی به دبیرخانۀ جشنواره، چه از سوی نویسندگان دارای معلولیت و چه کسانی که دربارۀ معلولان نوشته‌اند، قابل‌توجه است و آمار دقیق آن، به‌زودی از همین طریق به اطلاع عموم خواهد رسید. قرار است در طول ماه مهر این آثار برای داوری در اختیار خانۀ کتاب ایران قرار گیرند. اختتامیۀ این جشنواره در روز هفت آذر به شکلی شایسته برگزار خواهد شد و امیدواریم همگان بتوانند شاهد توانمندی‌های نخبگان جامعۀ معلولان باشند. آزمون استخدامی آموزش‌و‌پرورش، دیگر حوزه‌ای است که از همان روز‌های نخستین، پس از اعلام نتایج، موردتوجه انجمن نابینایان ایران بوده است. دوستان نابینا اطلاعاتی در مورد چگونگی اجرای آزمون در اختیار ما گذاشتند و ما هم با بهزیستی نامه‌نگاری کردیم و آنها را مطلع کردیم که شیوۀ مصاحبه‌ها تغییر کرده و ممکن است اجحافی در حق داوطلبان نابینا صورت گیرد، اما لازم است به‌صراحت عرض کنم که با سهل‌انگاری و مسامحه و کندی از سوی مسئولین بهزیستی مواجه شدیم و مدت زیادی طول کشید تا داوطلبان نابینا دوباره به مصاحبه فراخوانده شدند. امیدواریم این رَویه در سال‌های آتی تکرار نشود و شاهد اتفاق‌هایی از این دست نباشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --