گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (آبان ۱۴۰۲)

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

0

آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارش مختصری از فعالیت‌هایی است که انجمن نابینایان ایران در طول ماه آبان انجام داده است.

جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی کتاب معلولان ایران

با توجه به نزدیک شدن به موعد برگزاری جشنوارۀ کاما، بخش عمدۀ فعالیت‌های انجمن معطوف این رویداد بزرگ ملی بوده است. هفتمین جلسۀ شورای سیاست‌گذاری جشنوارۀ ملی کاما (کتاب افراد معلول ایران) روز یکشنبه، ۱۴ آبان، به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در کتابخانۀ مرکزی پارک شهر برگزار شد.

در این نشست، نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بهزیستی، کتابخانۀ ملی، خانۀ کتاب و ادبیات ایران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، دفتر فرهنگ معلولین، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن نابینایان ایران و جامعۀ معلولان ایران به‌عنوان مسئولان برگزاری جشنوارۀ کاما حضور داشتند. نمایندۀ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ادارۀ کل سلامت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران نیز از غایبان این نشست بودند.

گفتنی است از مجموع دویست و دو اثر ارسالی به دبیرخانۀ جشنواره، چهل و دو اثر توانست به مرحلۀ دوم راه یابد که از این تعداد، هشت اثر به‌عنوان «آثار برگزیده» و هجده اثر به‌عنوان «شایستۀ تقدیر» انتخاب شدند. در حوزۀ ناشران بریل نیز دو ناشر عناوین برگزیده را ازآن خود کردند. معدل نمرات آثار شایستۀ تقدیر بین هفتاد تا هشتاد و افراد برگزیده، بین هشتاد تا صد است. با توجه به اینکه برخی از کتاب‌ها، چندین مؤلف و مترجم دارند، در‌مجموع سی و پنج نویسنده در جمع افراد برگزیده و شایستۀ تقدیر قرار گرفته‌اند که چهارده نفر از آنها از میان افراد دارای معلولیت و بیست و یک نفر از میان افرادی هستند که در حوزۀ معلولان کتاب نوشته‌اند.

به پیشنهاد مدیران سازمان بهزیستی و به‌منظور حضور پر‌رنگ‌تر مسئولان در مراسم اختتامیه، این رویداد به‌جای 7 آذرماه با یک هفته تأخیر، در 14 آذرماه و به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار خواهد شد. با تصمیم اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره، جوایز افراد برگزیده و شایستۀ تقدیر به نسبت دورۀ نخست بیش از 100درصد افزایش یافته است که تحقق آن در گروی حمایت نهاد‌های ذی‌ربط و حامیان مالی جشنواره، به‌ویژه سازمان بهزیستی است که قرار است بخش عمده‌ای از جوایز توسط این سازمان پرداخت شود، البته با تصمیم اعضای شورا جوایز در نظر گرفته شده برای مترجمان، کمی کمتر از مؤلفان خواهد بود. همچنین مصوب شد مانند دورۀ نخست جشنواره، لوح تقدیر و تندیس جشنواره به تمامی افراد برگزیده و شایستۀ تقدیر اعطا شود، اما جوایز نقدی برای آثاری که چندین مؤلف یا مترجم دارند، به نسبت تعداد آنها تقسیم خواهد شد. چون به علت تورم موجود در کشور، شاید جوایز ریالی متناسب با زحمت و ارزش کار نفرات برگزیده نباشد، تسهیلات و جوایز غیر نقدی دیگری نیز برای این افراد در نظر گرفته شده است. با مصوبۀ اعضای شورا، مقرر شد طی هماهنگی‌هایی که از سوی انجمن نابینایان ایران و جامعۀ معلولان ایران صورت خواهد گرفت، کارت نویسندگی اهل‌قلم برای افراد برگزیده و شایستۀ تقدیر در نظر گرفته شود که می‌تواند تسهیلات و مزایای خوبی را شامل حال این افراد کند.

همچنین احتمال دارد طی مکاتباتی که با بنیاد نخبگان صورت می‌گیرد، افراد برگزیده و شایستۀ تقدیر به‌عنوان برگزیدگان یک جشنوارۀ ملی، بتوانند عضو این بنیاد شوند که اتفاق بسیار ارزشمندی خواهد بود؛ به‌علاوه به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار است کتاب‌های افراد برگزیده خریداری شود تا در مراکز کتابخانه‌ای نهاد توزیع شود، البته میزان کم و کیف و شمار کتاب‌های خریداری‌شده مشخص نیست، اما این موضوع می‌تواند تا حدی به نویسندگان و ناشران کمک کند. برپایی نمایشگاه دائمی از آثار برگزیدگان جشنواره در محل کتابخانه ملی از دیگر مزایای پذیرفته شدن آثار در جشنوارۀ کاما است که می‌تواند منجر به دریافت توجه بیشتر اهالی فرهنگ به این آثار شود.

انجمن نابینایان ایران در نخستین روز‌های ماه آبان، در جلسه‌ای با مدیران سازمان بهزیستی کشور، در برنامه‌ریزی‌های این سازمان برای برگزاری برنامه‌های مربوط به روز جهانی معلولین مشارکت کرد. این انجمن در این جلسه پیشنهاد کرد با توجه به برگزاری برنامه‌های این روز جهانی در قالب یک هفته، بهتر آن است که برای هرکدام از روز‌های هفته که از شنبه 11 آذر آغاز خواهد شد و تا جمعه، 17 آذر ادامه خواهد یافت، نام مشخصی در نظر گرفته شود و در برنامه‌های آن روز، به آن شعار یا نام توجه ویژه شود.

همچنین گفتنی است غیر از برنامه‌‌هایی که بهزیستی برگزارکنندۀ آن خواهد بود، انجمن نیز قرار است در طول این هفته از سامانۀ مناسب‌سازی موزه‌ها برای نابینایان در کاخ‌موزۀ گلستان رونمایی کند. تغییراتی هم در وبگاه انجمن انجام شده است که در هفتۀ معلولین از این تغییرات رونمایی خواهد شد. رونمایی از دایرة‌المعارف نابینایان ایران در سه جلد و ۲۱۰۰ صفحه نیز از دیگر رخدادهایی است که در طول هفتۀ معلولین انجام خواهد پذیرفت. گفتگوی مفصلی با دست‌اندرکاران تهیۀ این دایرة‌المعارف نیز در شمارۀ ۲۴ ماهنامۀ نسل مانا در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

شرکت در جلسه‌های مناسب‌سازی در استانداری تهران از دیگر فعالیت‌های انجمن در ماه آبان بود. در این جلسه‌ها مقرر شد منطقۀ وحیدیۀ شهریار، در استان تهران، به‌عنوان شهر بدون مانع، مناسب‌سازی شود تا الگویی برای سایر شهر‌ها و بخش‌ها در این استان باشد. همچنین بنا شد بودجۀ مشخصی هم با عنوان «بودجۀ مناسب‌سازی» در اختیار سازمان‌ها قرار گیرد تا این سازمان‌ها مجبور نباشند از محل بودجه‌های عمرانی برای مناسب‌سازی هزینه کنند.

گروه گردشگری انجمن نابینایان ایران در آبشار خور

همانند ماه‌‌های گذشته، گلگشت‌های گروه گردشگری انجمن هم ادامه داشت و اعضای این گروه، در 19 آبان به آبشار خور، در روستای خور جاده چالوس، عزیمت کردند و مسافت هشت کیلومتری را پیمودند. همچنین به همت خیران و حامیان انجمن، توزیع سبد کالا به تعداد ۳۵۰ سبد و ارزش حدودی پانصد میلیون تومان در میان اعضای کم‌برخوردار انجام پذیرفت..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --